بام تمام راسته‌های بازار اراک مرمت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: «عزم استاندار مرکزی در مرمت اساسی بازار اراک جدی است و ۳۰ طاق، ۷ سرا و کل بام راسته شمالی، جنوبی، شرقی و غربی بازار تاریخی اراک مرمت شد.»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان امروز چهارشنبه ۶ دی ۹۶ در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: «در راستای انجام اقدامات لازم برای حفظ، مرمت و احیای مجموعه تاریخی بازار اراک به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای تاریخی و سنتی کشور و همچنین در راستای هدف مهم ثبت جهانی این اثر به عنوان راسته‌ترین بازار سنتی ایرانی، از ابتدای سال ۹۴ به همت اداره‌کل مرمت، تعویض و بازسازی‌های مفیدی در این مجموعه صورت گرفته که مرمت چند سرا از سراهای این مجموعه تاریخی یکی از این اقدامات است. در این عملیات اصلاح ناودان‌ها و شیب‌بندی بام در دستور کار قرار گرفت. همچنین ستون‌های آسیب‌دیده این سرا‌ها مقاوم‌سازی یا تعویض شده است.»

حسینی ادامه داد: «در سراهای کاشانی، اکبریان، کرمانشاهی و آقایی با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص اصالت آن‌ها کف‌سازی صورت گرفته و ورودی کاروانسرای نو نیز در این مرحله مرمت شده است. در سراهای حاج باشی و مسگر‌ها نیز با توجه به نوع تخریب‌های صورت گرفته مرمت‌های اصولی انجام شده است.»

او اضافه کرد: «در خصوص راسته‌های اصلی بازار در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب از ابتدا تا انتها آواربرداری پالان‌های فرسوده انجام گرفته و بسیاری از پالان‌ها تعویض شدند و پالان‌های جدید با یک لایه گل جبه و دو لایه کاهگل ساخته شد که در مقاومت و سبک سازی بام بنا تاثیر مهمی دارد. شیب‌بندی بام، استحکام بخشی بام و همچنین استحکام‌بخشی گنبد سرای مسگر‌ها نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در بازار اراک است.»

حسینی گفت: «برای تکمیل مرمت‌های مورد نیاز در بازار تاریخی اراک، همکاری تمام دستگاه‌ها و هم‌پوشانی بین‌سازمانی لازم است که با توجه به رویکرد کاملا مثبت استاندار مرکزی و نمود آن در بازدید ایشان از مجموعه تاریخی بازار، امیدواریم شاهد عزم جدی و نهضتی فراگیر در خصوص مرمتی اساسی و احیایی همه جانبه در این شاهرگ حیاتی شهر باشیم. این همکاری همه‌جانبه می‌تواند مقدمات نزدیکی این اثر مهم تاریخی را به استانداردهای مورد نیاز برای ثبت در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو فراهم کند.»

پایان پیام

کد خبر : 65519 ساعت خبر : 3:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65519
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات