بین‌المللی شدن دانشگاه علامه طباطبائی یک حقیقت است

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این دانشگاه توسط وزارت علوم به عنوان یکی از پنج دانشگاه برتر برای تبدیل شدن به تراز بین‌المللی در میان ۲۰۰ دانشگاه دنیا، انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه راهی را شروع کرده‌ایم که امکان بازگشت از آن وجود ندارد و امروز دانشگاه علامه طباطبائی جزء دانشگاه‌های رده یک کشور است و حفظ این جایگاه نیازمند تلاش تک‌تک شما استادان است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آیین گرامیداشت هفته پژوهش با حضور هیئت رئیسه دانشگاه، مهمانان و اعضای هیئت علمی با تقدیر از پژوهشگران برتر چهارشنبه ۲۹ آذر در سالن تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در بخشی از این مراسم حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی به سخنرانی پرداخت.

علومی‌یزدی با اشاره به اینکه یلدای پژوهشی ما به فروغ دانش و روشنایی اندیشه مزین شده است، گفت: امیدوارم با تلاش شما استادان محترم که ذهن‌تان روشن‌تر از هر صبح دیگری خواهد بود، امسال نیز در امور پژوهشی موفق عمل کنیم.

وی اضافه کرد: می‌خواهم گزارش پژوهشی یک‌سال گذشته دانشگاه را بیان کنم ولی به‌حق و انصاف من شایسته بیان این گزارش نیستم، چون نزدیک به چهل روز است که با اعتماد رئیس دانشگاه این مسئولیت را پذیرفته‌ام و این گزارش را باید معاونان قبلی آقایان احمد‌وند و هنری بیان می‌کردند چون بیشتر حاصل عملکرد این بزرگواران است.

علومی‌یزدی در همین رابطه تصریح کرد: من افتخار این را داشتیم که در مسئولیتی قرار بگیریم که قبل از من، استادان پرتلاش و باانگیزه‌ای راه را در این زمینه همواره کرده بودند و میوه‌ها و ثمره‌های بسیار شیرین و مطلوبی را برای دانشگاه ایجاد کردند.

فعالیت ۹ پژوهشکده مختلف در دانشگاه علامه طباطبائی

وی با بیان اینکه در معاونت پژوهشی دانشگاه چهار حوزه مدیریتی شامل امور پژوهشی، مرکز چاپ و انتشارات، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و دفتر مدیریت همکاری‌های بین‌الملل فعالیت می‌کنند، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی دارای ۹ پژوهشکده مستقل است که فعالیت‌های پژوهشی از طریق آنها سامان پیدا می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: علاوه بر مدیریت‌های معاونت پژوهشی و پژوهشکده‌ها، دو مرکز کارآفرینی و مرکز رشد واحدهای فناوری و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی بازوهای کارآفرینی و اشتغالزایی دانشگاه هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه تولید مقالا پژوهشی پراستناد سهم بسزایی داشته است که نشان‌دهنده کیفیت پژوهش‌های انجام شده است، اظهار کرد: در این زمینه دانشگاه علامه طباطبائی دارای ۱۰۰ مقاله است که توسط استادان فرهیخته به رشته تحریر درآمده است.

دانشگاه علامه طباطبائی میزبان ۱۸ قطب علمی است

علومی‌یزدی با اشاره به اینکه کارنامه دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه طرح‌های پژوهشی قابل قبول و خوب است، گفت: هسته‌های پژوهشی که ابزار کار اعضای هیئت علمی است در همه دانشکده‌های دانشگاه به نحو مطلوبی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در دانشگاه علامه طباطبائی میزبان ۱۸ قطب علمی در دانشکده‌های مختلف هستیم و این قطب‌ها پتانسیل خوبی برای تولید علم و در واقع تولید دانش‌های بنیادین و تحقیقاتی دارند که امیدوارم با جدی گرفتن این حوزه توسط استادان و همکاری مسئولان، تا پنج سال آینده به یک شکوفایی و مطلوبیت بهتری در زمینه قطب‌های علمی برسیم.

برگزاری ۳۶ کرسی ترویجی و نظریه‌پردازی طی دو سال

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه دانشگاه در طول دو سال اخیر بیش از ۳۶ کرسی اعم از کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی برگزار کرده است، گفت: نهمین پژوهشکده دانشگاه علامه طباطبائی به نام تحول علوم انسانی اخیراً افتتاح شده است که عهده‌دار تحقیقات و پژوهش‌های مربوط به ایجاد تحول در زمینه‌های علوم انسانی است و قرار است با نزدیکی و همکاری صمیمانه با شورای تحول، بتواند دست‌آوردهای مثبتی داشته باشد.

راه‌اندازی پژوهشکده تحول در علوم انسانی برای ارتباط نهادینه با حوزه‌های علمیه

وی خاطرنشان کرد: احکام مدیران گروه‌های پژوهشی پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی توسط رئیس دانشگاه صادر شده است که امیدوارم این استادان با جدیت فعالیت خود را آغاز کنند.

علومی‌یزدی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف راه‌اندازی پژوهشکده تحول در علوم انسانی برای ارتباط نهادینه دانشگاه علامه طباطبائی با حوزه‌های علمیه و بهرمند شدن از میراث غنی این آنها در زمینه‌های علوم انسانی است، گفت: دفتر خاصی تحت عنوان دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه در این پژوهشکده تحول پیش‌بینی شده که یکی از اعضای محترم روحانی و عضو هئیت علمی ما این مسئولیت را به عهده دارند و امیدوارم این دفتر منشاء تحول و رویش‌ها مفیدی برای دانشگاه علامه طباطبائی باشد.

برگزاری ۲۱ نشست برای حل مشکلات کشور توسط دانشگاه علامه طباطبائی

وی اذعان کرد: در سال گذشته حدود ۲۱ نشست برای حل مشکلات کشور برگزار کردیم که این نشست‌ها عمدتاً مورد توجه و استقبال جدی مسئولان مختلف جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

یکی از مهمترین اهداف راه‌اندازی پژوهشکده تحول در علوم انسانی برای ارتباط نهادینه دانشگاه علامه طباطبائی با حوزه‌های علمیه و بهرمند شدن از میراث غنی این آنها در زمینه‌های علوم انسانی است. دفتر خاصی تحت عنوان دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه در این پژوهشکده تحول پیش‌بینی شده که یکی از اعضای محترم روحانی و عضو هئیت علمی ما این مسئولیت را به عهده دارند و امیدوارم این دفتر منشاء تحول و رویش‌ها مفیدی برای دانشگاه علامه طباطبائی باشد.

علومی‌یزدی با بیان اینکه واحدهای متعددی در مرکز رشد واحدهای فناوری و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی استقرار پیدا کرده‌اند که در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی فعالیت می‌کنند، گفت: در اینجا می‌خواهم از کلام رئیس دانشگاه وام بگیرم که دانشگاه ما از دانشگاه‌های نسل اول که آموزش‌محور بودند به دانشگاه‌های آموزشی و پژوهشی تبدیل شده‌اند و در حال حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین هستند.

وی افزود: در دو مرکز کارآفرینی و مرکز رشد واحدهای فناوری و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تلاش‌های خوبی در زمینه کارآفرینی در حال شکل‌گیری است و امیدواریم فارغ‌التحصیلان دانشگاه به‌راحتی بتوانند راه ‌خودشان را در بازار کار پیدا کنند، چون اگر قرار است ما به دانشجویان‌مان آموزش بدهیم ولی آموزش‌های ما منتهی به مهارت‌های شغلی نشود، فکر می‌کنم که باید در برنامه‌ریزی و نظام آموزشی خود تجدید‌نظر کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه از دو دانشکده اقتصاد و مدیریت و حسابداری به دلیل فعالیت‌هایشان در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی دانشجویان تشکر می‌کنم، بیان کرد: این دو دانشکده با برگزاری جشنواره‌هایی چون روشنا و چکاوک، زمینه‌های ارتباط بین صنعت و دانشگاه و همچنین کارآفرینی را فراهم کرده‌اند.

سال گذشته۱۰ تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف منعقد کردیم

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در سال گذشته۱۰ تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف منعقد کرده است، گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در تأمین نیازهای صنعت و جامعه توسط دانشگاه مؤثر باشد.

امروزه بین‌المللی شدن دانشگاه علامه طباطبائی آرمان نیست

علومی‌یزدی به فعالیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه بین‌الملل اشاره و اظهار کرد: روزی فعالیت‌‌های علمی در سطح بین‌المللی آرمان دانشگاه علامه طباطبائی بود ولی امروزه دیگر آرمان نیست بلکه به‌ حقیقت پیوسته است و درخشندگی دانشگاه در صحنه همکاری‌های بین‌المللی و تعامل با دانشگاه‌های بزرگ دنیا به خوبی دیده می‌شود و به‌نوعی سهم‌دهی و سهم‌گیری در جهانی شدن علم دارد.

وی با اشاره به اینکه دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری کارشناسان در حال همواره کردن هر چه بیشتر مسیر بین‌المللی شدن دانشگاه هستند، گفت: در سال گذشته در زمینه‌هایی چون تدریس استادان ایرانی در خارج کشور، شرکت استادان در دوره‌های دانش‌افزایی، شرکت در همایش‌های بین‌المللی و فرصت‌های مطالعاتی فعالیت‌های خوبی داشتیم که به جزء در زمینه تدریس استادان در خارج از کشور در بقیه زمینه‌ها رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل داشتیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: از استادان محترم دانشگاه خواهش می‌کنم اگر زمینه‌هایی برای فعالیت، آموزش و ترویج در خارج از کشور دارند، دریغ نکنند و ما صادقانه اعلام می‌کنیم که آماده اعزام این عزیزان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی خارج از کشور هستیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان به‌خصوص در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری هم می‌توانند با شرکت در کارگاه‌های بین‌المللی، فرصت‌های مطالعاتی، همایش‌ها و المپیاد‌های جهانی در عرصه بین‌المللی حضور داشته باشند، گفت: همچنین ما میزبان تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه‌های خارجی از کشور بودیم که در مراسم امشب نیز تعدادی از آنها در جمع ما حضور دارند.

رفت‌و‌آمدهای علمی را از حالت تعارف و تشریفات خارج می‌کنیم

علومی‌یزدی با اشاره به اینکه در زمینه حضور استادان خارجی برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی و فرصت‌های مطالعاتی در دانشگاه نیز نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم، افزود: از استادان دانشگاه علامه طباطبائی که در خارج از کشور حضور پیدا می‌کنند می‌خواهم که حتماً نتیجه برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌های علمی خود را به خصوص در حوزه بین‌المللی منتشر کنند و ما آمادگی حمایت از اینگونه فعالیت‌ها را داریم.

وی با بیان اینکه انتشار نتایج فعالیت‌های علمی استادان به‌خصوص به زبان‌های بین‌المللی باید در برنامه قرار بگیرد و معاونت پژوهشی نیز از آن حمایت می‌کند، بیان کرد: در چشم‌اندازهای آتی نیز پژوهش‌های مشترک بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دادیم و می‌خواهیم رفت‌و‌آمدهای علمی از حالت تعارف و تشریفات خارج شده و به نتایج ملموس و قابل قبولی تبدیل شود که در رتبه‌های مختلف دانشگاه نیز مؤثر باشد.

۴۸ نشریه مختلف در دانشگاه علامه طباطبائی چاپ می‌شود

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه در سال گذشته ۷۷ جلد کتاب جدید منتشر کرده است که ۱۶ جلد آن در دو ماه اخیر به چاپ رسیده است و جزء آمار امسال محسوب نمی‌شود.

به نظرم حیف است استادان نام‌آوری چون دکتر دلاور، دکتر امیری، دکتر ضیایی‌بیگدلی، دکتر فرقانی، دکتر ضرغام و برخی دیگر از استادان که نام آنها اکنون به ذهنم خطور نمی‌کند در دانشگاه حضور داشته باشند ولی در زمینه کتاب‌های برند فعالیت نداشته باشیم تا نام آنها به عنوان دیباچه‌نویس (ادیتور) درج شود.

وی با بیان اینکه ۴۸ نشریه مختلف در دانشگاه علامه طباطبائی چاپ می‌شود که هشت مورد آن به زبان انگلیسی است، گفت: خیلی خوشحالیم که می‌توانیم نتایج دست‌آوردهای علمی استادان دانشگاه را به گوش جهانیان برسانیم و امیدواریم با فعال شدن هر چه بیشتر استادان در زمینه چاپ و انتشار مقاله، شاهد درخشش دانشگاه علامه در سطح بین‌المللی باشیم.

فروش کتاب‌های دانشگاه‌ علامه طباطبائی در سایت آمازون

علومی‌یزدی با اشاره به اینکه با ایجاد زمینه فروش کتاب در کتابفروشی‌های آنلاین دنیا همچون آمازون و ساخت ربات الکترونیکی، واحد چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی در حال جهانی شدن است، گفت: اقدام دیگر ما در برنامه‌های آینده، انتشار کتاب توسط استادان صاحب‌نام به عنوان کتاب‌های برند است.

استادان صاحب‌نام دانشگاه علامه طباطبائی کتاب‌های برند منتشر کنند

وی درباره همین موضوع یادآور شد: از استادان صاحب‌نام دانشگاه علامه طباطبائی خواهش می‌کنم در این زمینه به ما کمک کنند و طرح‌هایی برای تألیف کتاب داشته باشند و یا نظارت و سرپرستی برای انتشار کتاب‌های برند با کمک دیگر اعضای هیئت علمی دانشگاه و حتی دانشجویان خودشان را بر عهده بگیرند و به نظرم حیف است استادان نام‌آوری چون دکتر دلاور، دکتر امیری، دکتر ضیایی‌بیگدلی، دکتر فرقانی، دکتر ضرغام و برخی دیگر از استادان که نام آنها اکنون به ذهنم خطور نمی‌کند در دانشگاه حضور داشته باشند ولی در زمینه کتاب‌های برند فعالیت نداشته باشیم تا نام آنها به عنوان دیباچه‌نویس (ادیتور) درج شود. ضمن‌آنکه ما در زمینه انتشار کتاب‌های برند دست خود را به سوی استادان صاحب‌نام دانشگاه علامه طباطبائی دراز می‌کنیم و امیدواریم که دست ما را رد نکنند.

افتتاح کتابخانه مرکزی به قلب دانشگاه هستی بخشید

علومی‌یزدی در ادامه ضمن تشکر از رئیس دانشگاه و معاونان او برای راه‌اندازی و تبدیل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی به یک مجموعه در شأن این دانشگاه، گفت: افتتاح کتابخانه مرکزی در واقع به قلب دانشگاه هستی بخشید چون دانشگاه بدون کتابخانه هستی ندارد.

وی با بیان اینکه کتابخانه برای هر دانشگاهی مخزنی از اسناد مکتوب و گنجینه‌ای بسیار گرانبها است، گفت: کتابخانه دانشگاه دارای بیش از ۳۰۰ هزار جلد کتاب است که در قالب کتابخانه دیجیتال به استادان، دانشجویان و پژوهشگران ارائه می‌شود و امیدوارم آنها با حضور خود در ساختمان جدید، کتابخانه را به قلب تپنده دانشگاه تبدیل کنند.

راه بدون بازگشتی را برای ارتقاء دانشگاه شروع کرده‌ایم

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه ما در دانشگاه راهی را شروع کرده‌ایم که امکان بازگشت از آن وجود ندارد و در واقع راهی جزء این مسیر نداریم، بیان کرد: امروز دانشگاه علامه طباطبائی جزء دانشگاه‌های رده یک کشور است و حفظ این جایگاه نیازمند تلاش تک‌تک شما استادان است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی توسط وزارت علوم به عنوان یکی از پنج دانشگاه برتر برای تبدیل شدن به تراز بین‌المللی در میان ۲۰۰ دانشگاه دنیا، انتخاب شده است، گفت: قرارداد این پروژه توسط رئیس دانشگاه علامه طباطبائی امضا شده است تا بتوانیم با فعالیت‌های بیشتر به رتبه‌های بهتری در دنیا دست پیدا کنیم.

علومی‌یزدی با اشاره به اینکه جایگاه ما در سطح بین‌المللی مطلوب نیست ولی برای ارتقاء این جایگاه برنامه داریم، گفت: حفظ جایگاه فعلی دانشگاه علامه طباطبائی در کشور و ارتقاء فعالیت‌های بین‌المللی در سطح دنیا برای بهبود رتبه‌های دانشگاه، نیازمند همکاری همه اعضای هئیت علمی است.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان اظهار امیدواری کرد با همدلی و همراهی استادان، کارکنان و دانشجویان، دانشگاه برتر علوم انسانی کشور در زمینه‌های مختلف ملی و بین‌المللی افتخار آفرین باشد.

پایان پیام

کد خبر : 64779 ساعت خبر : 8:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=64779
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات