داستان یک تمدن همیشگی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خسرو نشان، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به وجود ۱۰۰۰ محوطه و بنای تاریخی در این استان گفت: «وسعت بعضی از محوطه‌ها مثل شوش به ۵۰۰ هکتار، چغازنبیل به ۶۰۰ هکتار و جندی‌شاپور به ۸۰۰ هکتار می‌رسد. اگر بدون در نظر گرفتن ابعاد بخواهیم برای هر کدام از اینها سه شیفت نگهبان بذاریم به سه هزار نیرو نیاز است. برای یگان حفاظت‌مان باید یک پادگان در نظر بگیریم.»

مشکل کمبود نیرو و بودجه و تربیت نیروی کارآمد بخش مهمی از معضلات گردشگری در این استان است. خوزستان بهشت باستان‌سناسان است. هنوز هم یافته‌های جدیدی که حاوی اطلاعات ارزشمند تاریخی و زمین‌شناسی است در خوزستان کشف می‌شوند. اما این روزها گردوغبار و ریزگردها رونق این بهشت را از سکه انداخته‌اند. بی‌تدبیری برخی در برابر خشک‌شدن تالاب‌های استان باعث به‌هم خوردن اقلیم و تغییر الگوی مهاجرت پرندگان در این استان شده‌است؛ اما هنوز خوزستان مردانه ایستاده با همه کمبودها به‌عنوان یک قطب اقتصادی در کشور فعالیت می‌کند و می‌تواند با استفاده از نقشه‌های پشتبان و طرح‌های کارشناسی شده نه شتاب‌زده به روزهای اوجش بازگردد.

تکاندن گرد جنگ از این استان سروسامان گرفته‌بود که ریزگردها غافلگیرمان کردند اما خوزستان روزهای خوب هم دارد همین حالا ۵ کاوش مهم باستان‌شناسی در آنجا در حال پیگیری‌است تمدن ۵ هزار ساله بهبهان تاریخ استفاده از ابزارآلات خشتی و فلزی را در دنیا تغییر داده‌است؛ مسئله آلودگی خوزستان نباید باعث شود هویت تاریخی و فرهنگی این استان نادیده گرفته‌شود. سرقت میراث فرهنگی در این مهد تاریخی را باید جدی گرفت. اعزام نیرو برای حفاظت از مناطق باستانی در برابر سارقان میراث فرهنگی نوعی اهمیت دادن به فرهنگ و پیشینه تاریخی کشور است.

نباید اجازه دهیم میراث کشور در بازار سیاه کالای قاچاق و میراث‌فرهنگی با یک شناسنامه جعلی وارد تمدن فرهنگی ساختگی یک کشور دیگر شود. دولت باید تمام توان خود را در برابر سارقان و واسطه‌های فروش این آثار به‌کار بگیرد. برای کم‌آبی خوزستان باید برنامه‌های کلان داشت و مشکل اساسی زیر ساخت‌ها را در این استان بیش از پیش جدی گرفت.

پایان پیام

کد خبر : 72199 ساعت خبر : 10:33 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=72199
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات