رسانه‌ها خاکستر بحران را باد نزنند

خبرنگاری در بحران حتی از وظیفه ستاد مدیریت بحران و اورژانس و آتش نشانی نیز مهم‌تر است. علت این اهمیت به خاطر ارتباط مردم با رسانه است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایران پزشک، در مواقع بحرانی، رسانه‌ها می‌توانند نقش و رسالت اصلی خود را ایفا کنند. این رسالت علاوه بر اطلاع رسانی سریع و صحیح، به محدوده کنترل بحران نیز نزدیک می‌شود. یعنی رسانه‌ها نه تنها در این مواقع موظف هستند اطلاعات و آمار صحیح را به سرعت منعکس کنند، بلکه باید بحران را با صداقت مدیریت کنند.

هرچند نقش مدیریت بحران بر عده دستگاه‌های دیگر و در محدوده شرح وظایف ستاد مدیریت بحران است، اما رسانه در زمان حوادثی همچون آتش سوزی‌های بزرگ (همانند ساختمان پلاسکو) و زلزله (همانند زلزله کرمانشاه و زلزله شب گذشته تهران) می‌تواند با انتخاب صحیح کلمه به کمک بخش‌های مختلف کنترل بحران بیاید.

رسانه‌های معتبر نباید در خبرنگاری بحران به بحران دامن بزنند. دقت کنید که رسانه‌های معتبر، فقط صدا و سیما و خبرگزاری‌های دولتی نیستند. بلکه کانال‌های خبری و پایگاه‌های خبری معتبر و شناسنامه‌دار در این مواقع حتی بسیار پیش‌تازتر ظاهر شدند و نوع انعکاس اخبار و صحت و سرعت‌شان و کمک به کاهش بحران را بسیار صحیح‌تر انجام دادند.

وقتی زلزله می‌آید، قدر مسلم به جز عهده معدودی، هیچ‌کس در اتومبیل خود یا پارک یا خیابان، تلویزیون ندارد که اخبار را از شبکه‌های صدا و سیما پیگیری کند، اما این روزها با گسترش فضای مجازی و نفوذ آن، مردم در کوچه و خیابان از کانال‌های تلگرامی آخرین اطلاعات را دریافت می‌کنند. بنابراین نقش رسانه‌هایی از این جنس بسیار پررنگ‌تر و با اهمیت‌تر می‌شود. حالا تصور کنید شخصی که حتی اصول اولیه خبرنگاری در بحران را نیاموخته با انتخاب کلمه‌هایی ناصحیح از خبر فوت یک نفر به نفع رسانه خود و آرمان‌هایی همانند «کلیک خور» بودن استفاده کند. این خودخواهی رسانه‌ای باعث دامن زدن به بحران می‌شود و ذهنیت مردم که در شرایط نا به سامانی به سر می‌برند را خراب‌تر می‌کند. خبری که بعدتر تکذیب شود و حتی از این تکذیب هم سو استفاده شود!

به هر حال به نظر می‌رسد رسانه‌های دولتی و حتی صدا و سیما باید برخی اصول اولیه خبرنگاری در بحران را به خبرنگاران خود آموزش بدهند. این اصول، اصلا و ابدا به معنای دروغ گفتن و پنهان‌کاری نیست. بلکه به معنای انتخاب صحیح کلمات و کنترل بحران توسط رسانه است.

پایان پیام

 

کد خبر : 63927 ساعت خبر : 7:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=63927
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات