روحانی: علوم انسانی با پول پیشرفت نمی‌کند

روحانی: علوم انسانی با پول پیشرفت نمی‌کند

اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی با تقدیر رئیس جمهوری از ۱۹ تن از برگزیدگان این دوره برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری صبح امروز (یکشنبه- ۲۴ دی۹۶) در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی از ۱۹ تن از برگزیدگان این دوره تقدیر کرد.

حسن روحانی در نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی عنوان کرد: بسیار خوشحالم که امروز در جمع صاحب نظران، فرهیختگان و برندگان مدال افتخار در جشنواره فارابی حضور دارم. در یک دورانی سایه مظلومیت و یا نوعی محرومیت بر سر علوم انسانی و اسلامی سایه افکند. آن زمانی که علوم طبیعی و تجربی و مهندسی اکتشافاتشان و اختراعاتشان و آثار علمی‌شان به صحنه زندگی مردم آمد، زرق و برقی که این آثار علمی داشت بسیاری از جوامع ما را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که فکر کردند علم یعنی همین و علوم انسانی در رده دوم و سوم زندگی انسان‌ها قرار گرفت.

وی افزود: همین سایه در ذهن جوانان ما آنها که عازم دانشگاه‌ها بودند و فکر انتخاب رشته بودند و یا در تصحیلات تکمیلی آنها اثر گذاشت و در دوره‌ای دنبال علوم مهندسی و در دوره ‌ای هم دنبال علوم تجربی رفتند. می‌گفتند آنها که استعداد دارند و رتبه دو رقمی کنکور هستند باید بروند سراغ رشته‌های مهندسی و تجربی و آنها که از این کاروان وامی‌مانند باید به ناچار رشته‌های علوم انسانی را برگزینند. خوشحالم این دوران به زودی سپری شد و امروز برای کسی تردیدی وجود ندارد که توسعه برای کشور در کنار علوم تجربی و ریاضی بدون پیشرفت علوم انسانی امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز برای کسی تردیدی وجود ندارد که توسعه برای کشور در کنار علوم تجربی و ریاضی بدون پیشرفت علوم انسانی امکان‌پذیر نیست.شما جامعه شناسان ، شما روانشناسان اجتماعی، شما که در علوم اجتماعی هستید باید موضوع را باز، تحلیل و روشن کنید.

وی یادآور شد: در فضای آزاد و نقد است که علامه‌طباطبایی‌ها و مطهری‌ها ظهور می‌کنند. علم بدون نقد و تضارب آرا پیشرفت نمی‌کند.

روحانی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: فشار ماشینی وحدت‌ساز نیست، به اختلاف‌نظرها احترام بگذاریم. اختلافی که در چارچوب نظریه باشد می‌تواند وحدت به وجود بیاورد.

وی با اشاره به اعتراضات هفته گذشته و حواشی آن هم خاطر نشان کرد: هرکسی که  در خیابان می آید یا خس و خاشاک است ، یا گاو است، یا گوساله است ، یا آشغال است این چه حرف زدنی است؟ چرا توهین می کنید؟ چرا بی ادبانه با جامعه برخورد می کنید؟

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اعتراضات مردمی اخیر گفت:مردم آمده اند در خیابان حرف دارند، بعضی از آن ها اعتراضان به حق است برخی هم سواستفاده کردند.

وی ادامه داد: در لندن و نیویورک هم اعتراض می شود چندین نفر در میان جمعیت می آیند شیشه می شکنند و آتش می زنند؛ همه را به یک چوب نرانیم ، دقیق حرف بزنیم ، مخصوصا در تریبون های مقدس دقیق تر حرف بزنیم . ملت ما ملت بزرگی است .

روحانی: علوم انسانی با پول پیشرفت نمی‌کند

وی افزود: بعضی‌ها سو استفاده کردند نیروهای امنیتی ما به خوبی اداره کردند و ماجرا تمام شد .

روحانی خطاب به جامعه شناسان گفت: از امروز کار شما شروع شده است، این اعتراضات خیابانی چه بود؟ از کجا نشات گرفته است؟ شما جامعه‌شناسان ، شما روان‌شناسان اجتماعی، شما که در علوم اجتماعی هستید باید موضوع را باز، تحلیل و روشن کنید. (متن کامل سخنان رئیس جمهوری)

گفتنی است محمدعلی قره داغی از عراق، هانس گائوبه از آلمان، برنارد اوکین از ایرلند، منیر درکیچ از بوسنی هرزگوین، آیت‌اله شیخ محمدآصف محسنی قندهاری از افغانستان، محمود ایوب از لبنان در بخش خارجی و محمدباقر وثوقی و منصور صفت گل در رشته تاریخ، جغرافیا و باستان شناسی(بخش بزرگسال)٬ ژانت بلیک در رشته حقوق حقوق(بخش بزرگسال)، لیلا حق پرست در رشته زبان و ادبیات (بخش جوان)٬ سید مرتضی هاشمی مدنی در رشته علوم اجتماعی و ارتباطات (بخش جوان)، مهدی صارم در رشته علوم اقتصادی مدیریت و حسابداری (بخش جوان) و سید جواد طباطبایی در رشته علوم سیاسی روابط بین الملل و مطالعات منطقه در بخش گروه‌های علمی ار برگزیدگانی هستند که از سوی رئیس‌جمهوری لوح تقدیر دریافت کردند.

همچنین مرحوم عباس زریاب خویی، مرحوم حمید عنایت٬ حسین معصومی همدانی، امیر هوشنگ ابتهاج، عبدالحسین نیک گهر و محمد نقی زاده نیز در سایر بخش‌ها توسط روحانی مورد تقدیر قرار گرفتند.

پایان پیام

کد خبر : 71213 ساعت خبر : 7:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=71213
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات