ضعف اطلاع‌رسانی داخلی سبب تحریف اتفاقات اخیر در رسانه‌های خارجی شد

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: برخی رسانه‌های داخلی بخشی از اتفاقات اخیر کشور را پوشش داده و بخشی دیگر را به دلایلی نادیده گرفتند که این امر منجر به تحریف این اتفاقات در رسانه های خارجی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدمهدی فرقانی در گفت‌وگو با ایرنا، عملکرد رسانه و بخصوص مطبوعات در پوشش ناآرامی‌های اخیر را نسبت به اتفاقات مشابه قبلی کمی بهتر دانست و افزود: رسانه‌های داخلی به رغم اینکه انعکاس این وقایع را انجام دادند اما جا داشت که خیلی بهتر از اینها وارد میدان شده و از همان روزهای اول به ارائه اخبار و تحلیل هایی درست می‌پرداختند.

حدود دو هفته پیش، عده‌ای با سوءاستفاده از فرصت طرح مطالبات اقتصادی، اقدام به ایجاد آشوب و ناآرامی خیابانی کردند که حرکت آنها با واکنش مردمی و برخورد هوشمندانه نظام جمهوری اسلامی مهار شد.

وی همچنین سکوت نکردن در رابطه با این اتفاقات از دید رسانه‌ها را نقطه قوت کار عنوان کرد و گفت: البته پاره‌ای از محدودیت‌ها باعث شد که برخی خبرگزاری‌ها، نشریات و بخش‌های خبری آن چنان که باید و شاید نتوانند موضوع را بررسی و به ارائه تحلیل، گزارش و انتشار ابعاد مختلف اتفاقات بپردازند.

این فعال رسانه پیشکسوت با اشاره به نحوه عملکرد برخی رسانه‌ها اظهار داشت: برخی رسانه‌های داخلی در واقع همچنان روش‌های گذشته خود را دنبال کرده و در واقع بخشی از ماجرا را پوشش داده و بخشی دیگر را به هر دلیلی نادیده گرفتند که همین امر، منجر به تحریف موضوع توسط رسانه‌های خارجی شد.

فرقانی خاطرنشان کرد: بروز و ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی باعث شده که امروز مردم به عنوان مخاطبان رسانه‌ها از طریق شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌هایی که دسترسی دارند کم و بیش در جریان جزئیات اخبار و رویدها قرار بگیرند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: هر اندازه که امروز در انعکاس اخبار و وقایع کوتاهی شود، رسانه‌های خارجی با تحریف ماجرا می‌توانند به ایجاد فاصله بیشتر با مخاطب و رسانه‌ها دامن بزنند.

وی افزود: معتقدم نحوه برخورد و انعکاس برخی رسانه‌های داخلی با وقایع اخیر، نیازمند بازنگری جدی است.

فرقانی ادامه داد: نکته دیگر این است که در مطبوعات و رسانه‌ها بررسی ریشه علل و عوامل و همچینن واقعیت‌های پشت صحنه وقایع اخیر مسکوت ماند و بیشتر به عوارض و پیامدها ماجرا پرداخته شد.

به گفته وی، با بررسی ریشه‌ها و علل این وقایع می‌توان به حل درازمدت چنین اتفاقات و ایجاد یک دستورالعمل مشخص دست یافت.

این مدرس دانشگاه یکی دیگر از ضعف‌های مهم در وقایع اخیر را عدم پاسخگویی لازم و به موقع عنوان کرد و اظهار داشت: در بعضی مواقع که در داخل به پاسخ لازم دست نیابیم، رسانه‌های برون‌مرزی ابتکار عمل را در دست گرفته و با تحریف وقایع و بخش‌هایی از آن عملا به نوعی اعتبار منبع برای خود کسب کردند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی با تشریح علل و عوامل ضعف برخی رسانه‌ها در برخورد با ناآرامی های اخیر کشور و همچنین وجود محدودیت‌های رسانه‌های سنتی از لحاظ قانونی و شرایط اجتماعی برای بازتاب دادن و انتشار این قبیل رویدادها که قابل فهم هم هست، اظهار داشت: بالاخره باید مقتضیات و شرایط جدید را در نظر گرفت اگر به موقع به نیاز مخاطبان پاسخ ندهیم در واقع مخاطب خود را از دست داده و در نتیجه نمی‌توانیم تاثیرگذاری لازم را داشته باشیم.

فرقانی افزود: باید مقتضیات جدید رسانه‌ها در دنیا را نیز در نظر گرفت و ضمن شناخت و آشنایی با آنها متناسب با قانون تلاش شود تا به نیاز مخاطبان پاسخ لازم داده شود.

وی با اشاره به کم رنگ بودن پاسخگویی برخی مسئولان گفت: بهتر بود دست‌ها و احیانا عوامل پشت پرده این وقایع به مردم معرفی شوند تا افکار عمومی کمتر در معرض خطر اغفال قرار گیرند.

پایان پیام

کد خبر : 72512 ساعت خبر : 7:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=72512
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات