مطالبه بودجه‌ای توس از بهارستان

شهردار مشهد در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای احیای توس را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی، قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد چهارشنبه ۲۰ دی در این نامه با اعلام فهرست پروژه‌های مد نظر برای اجرا در این محدوده تاریخی، از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد بودجه‌های مورد نیاز این پروژه‌ها را که قابلیت استفاده از اعتبارات ملی دارد، پیگیری کنند.

در نامه قاسم تقی‌زاده شهردار مشهد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده است:

«مشهد مقدس افتخار دارد ذیل انوار تابناک امام رضا (ع) وارث شهر تاریخی و اسلامی توس باشد، شهری خفته که روشنای نام آورانش در عرصه‌های دانش، ادب، فقه و سیاست برتارک گیتی می‌درخشد و آرامگاه فردوسی سترگ کانون توجه دلدادگان به فرهنگ و ادب ایران اسلامی است.

جایگاه و اهمیت این خطه ارزشمند در کلام و دستورمقام معظم رهبری در ۱۹ تیر ۱۳۷۵ بیش از پیش عینیت یافته است و ایشان همگان را موظف به حفظ و آبادانی این شهر پر قصه کرده‌اند. از این رو این منطقه به‌عنوان بخشی از محدوده شهر مقرر است به‌عنوان منطقه بین‌المللی گردشگری ایفای نقش کند.

با وجود ردیف اعتبار در سر فصل قانون بودجه کشور تحت عنوان «کمک به احیای مجموعه فرهنگی وتاریخی توس» نه تنها هیچ اعتباری به شهرداری تخصیص نیافته بلکه اعتبار تخصیصی به سازمان محترم میراث‌فرهنگی نیز در شأن جایگاه شهر تاریخی توس و متناسب با نارسایی‌ها و کمبود‌های موجود نیست. بنابراین خواهشمند است حضرت عالی که دل در گروی اجرای فرامین مقام معظم رهبری و آبادانی این خطه عالم پرور دارید به نحو مقتضی به درج و تخصیص اعتبارات مورد نیاز بر اساس اولویت‌های جدول پیوست اهتمام شایسته مبذول فرمایید.»

فهرست پروژه‌های پیشنهادی

مجموع اعتبار پیشنهادشده از سوی شهردار مشهد برای پروژه‌های مدنظر در این منطقه، ۲۳۳میلیارد تومان است که توسعه شهرکار آفرینی باغ راه شاهنامه، زیرساخت‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری و اجرای طرح‌های گردشگری و احیای بافت تاریخی توس و سامان‌دهی کشف رود در حوزه شهر تاریخی توس از مهم‌ترین پروژه‌هاست. در این نامه همچنین به برخی پروژه‌ها و طرح‌های شهرداری مشهد برای احیای منطقه تاریخی توس اشاره و اعتبارات مورد نیاز آن به تفکیک برآورد شده است که احداث فرهنگ‌سرای بین‌المللی توس در محدوده آرامگاه فردوسی، احداث مسجد، احداث بازارچه موقت در جلو خان، چاربرج و هارونیه، اصلاح هندسی و جدول‌گذاری بولوار شاهنامه، بازپیرایی معابر پیاده، تهیه نقشه، نماهنگ و اطلاعات گردشگری محدوده، ساخت پد بالگرد و ساخت واحد اورژانس در منطقه توس را می‌توان از جمله این پروژه‌ها برشمرد.

وعده نمایندگان مشهد برای پیگیری

شهردار مشهد مذاکره‌ای با نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی داشته است و با توجه به اینکه در فصل بررسی بودجه سال آینده قرار داریم طی نامه‌ای از نمایندگان بودجه برای احیای توس را درخواست کرد. اما در پاسخ به این سوال که نامه درخواست اعتبار در چه مرحله‌ای است، دکتر شیران رئیس مجمع نمایندگان استان اعلام کردند که موضوع را از طریق کمیسیون‌ها پیگیری خواهند کرد، همچنین حجت‌الاسلام پژمان‌فر نیز اعلام کردند که موضوع را از طریق کمیسیون‌های فرهنگی و تلفیق پیگیری می‌کنند.

پایان پیام

کد خبر : 70319 ساعت خبر : 6:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=70319
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات