نحوه ورود صداوسیما به موضوعات بحرانی از مشکلات جدی آن است

نحوه ورود صداوسیما به موضوعات بحرانی از مشکلات جدی آن است

یک عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما نحوه ورود صداوسیما به موضوعات بحرانی را از مشکلات جدی آن دانست و گفت که منوط کردن انتشار برخی اخبار به تصمیمات شورای عالی امنیت ملی باعث می شود صداوسیما از خبرهایی مثل حمله تروریستی مجلس عقب بماند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، احسان قاضی‌زاده هاشمی درباره انتقادات نمایندگان و برخی مسئولین نسبت به عملکرد صداوسیما در نشست غیرعلنی روز گذشته مجلس، اظهار کرد: طبیعتاً باتوجه به این‌که جلسه غیرعلنی بوده، بنده نمی‌توانم آن‌چنان به جزئیات مسائلی که از سوی نمایندگان و مجلس مطرح شد، بپردازم و درواقع این هیات رییسه مجلس است که باید در رابطه با این‌که چه مسائلی از این جلسه غیرعلنی رسانه‌ای شود، تصمیم‌گیری کند. با این حال درمورد عملکرد صداوسیما دیدگاه‌های متنوعی مطرح شد. یک دیدگاه این بود که صداوسیما در ایجاد فضای یاس و ناامیدی ایفای نقش کرده که البته این دیدگاه، چندان نظر غالب نمایندگان نبود. نظر غالب درباره عملکرد این رسانه، آن بود که صداوسیما در جمع کردن فضای اعتراض‌ها و همچنین در ایجاد وحدت، انسجام و بسیج مردم برای شرکت در راهپیمایی‌های مردم نقش داشت.

نحوه ورود صداوسیما به موضوعات بحرانی از مشکلات جدی آن است

وی افزود: با این حال یکی از مباحث انتقادی در این رابطه آن بود که چرا گزارش‌های انتقادی نسبت به دولت به‌ویژه درباره گرانی نرخ تخم‌مرغ مطرح شده که رییس سازمان صداوسیما نیز پاسخ داد که این رسانه از ابتدای سال ۲۰۰۰ ساعت درباره عملکرد وزرا و دستگاه‌های مختلف دولتی برنامه داشته و با این اوصاف، صداوسیما نمی‌تواند نسبت به موضوعی که در جامعه اتفاق می‌افتد، بی‌تفاوت باشد و به آن نپردازد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: در ادامه نیز در اظهارات رییس مجلس اشاره‌هایی به بحث بودجه شد که در نهایت، جمع‌بندی کلی این بود که وقتی دولت، لایحه بودجه را در سایت خود منتشر کرده و پیشنهاد می‌دهد، باید پیوست رسانه‌ای آن را نیز تبیین کند که اگر می‌خواهد افزایش نرخ حامل‌های انرژی داشته باشد یا در راستای حذف یارانه‌بگیران اقدام کند و هر برنامه‌ای که مدنظر دارد را به‌طور دقیق مطرح کرده و زمینه‌چینی‌های رسانه‌ای لازم را انجام دهد.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد جمع‌بندی نظرات درباره عملکرد صداوسیما در اعتراضات اخیر تصریح کرد: ما معتقدیم صداوسیما در راستای ایجاد امید و روحیه مشارکت ملی، همبستگی، انسجام، و خارج کردن فضا از اوضاعی یاس‌آلود و رخوت‌زده نسبتاً موفق بود و به‌وی‍ژه در سه، چهار روز اخیر این رسانه در بسیج اجتماعی نقشی ویژه ایفا کرد. حتی این بحث نیز مطرح شد که باتوجه به آن‌که بسیاری از اعتراض‌ها در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک رخ داده و اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها به‌صورت غیرمتقارن و غیرمتمرکز از شهرستان‌های کوچک به‌سمت مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگتر گسترش یافت، صداوسیما در بحث بسیج اجتماعی، نحوه اطلاع‌رسانی و حتی پرداختن به موضوع چگونه عمل کرده است.

نماینده مردم فریمان در مجلس یادآور شد: به هر حال باتوجه به این‌که صداوسیما در روزهای نخست به موضوع اعتراض‌ها نپرداخت، جمع‌بندی شورای نظارت این بود که باید به این مسئله ورود داشته باشد و ضمن بررسی مطالبات مردم معترض، در شناخت ماهیت اعتراض‌ها نیز فعالیت کند. در واقع این‌ها جمع‌بندی شورای نظارت بود که انجام شد. علاوه بر آن تاکید شد که صداوسیما بتواند روحیه امید، همبستگی و انسجام اجتماعی را بیش از این تقویت کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ورود دیرهنگام صداوسیما به موضوع اعتراضات و پیشی گرفتن رسانه‌های خارجی از آن، اظهار کرد: یک مشکل جدی رسانه ملی این است که در حوزه بحران چگونه عمل می‌شود. این بحران صرفاً مربوط به این اعتراض‌های خاص نیست. به‌عنوان مثال این مشکل در جریان حمله تروریستی به مجلس هم احساس می‌شد و یکی از انتقادهای جدی ما به صداوسیما این بود که وقتی حادثه تروریستی در مجلس انجام شد و ترویست‌ها فیلم حمله را منتشر کردند، صداوسیما همچنان خبری منتشر نکرده و عقب بود. آن زمان وقتی از مسئولان صداوسیما پرسیدیم که چرا از چنین اتفاق‌هایی عقب می‌افتید، آقایان علت را به تصمیمات شورای‌عالی امنیت ملی و دیگر مراجع امنیتی کشور منوط می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی در پایان تاکید کرد: مسئله این است که وقتی یک سازمان رسانه‌ای این‌چنینی به‌عنوان یک رسانه رسمی کشور انتشار اخبار را منوط به مصوبه یک مرجع دیگر می‌داند، می‌بینیم مشکل به همین شکل باقی می‌ماند و وقتی در یک شرایط بحرانی دچار چالش می‌شویم، از آن عقب می‌ماند. بنابراین باید تمهیدی برای این موضوع اندیشیده شود.

پایان پیام

کد خبر : 69084 ساعت خبر : 12:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=69084
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات