همکاری شیلات با محیط زیست

همکاری شیلات با محیط زیست

مدیرکل بهسازی منابع دریایی شیلات با اشاره به سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست گفت: ایجاد نظام یکپارچه محیط زیست و ایجاد حسابرسی محیط زیستی از جمله بندهای مورد تاکید سازمان شیلات است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رضا شاهی‌فر مدیر کل دفتر حفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ایران ضمن تشریح اقدامات محیط زیستی سازمان شیلات اظهار کرد: حفاظت و بهره برداری مسئولان از ذخایر آبزی از رویکردهای شیلات است همچنین توسعه مناطق تحت حفاظت با اعمال محدویت‌های مکانی زمانی و گونه‌ای و تلاش در کاهش صید ضمنی و دورریز به ویژه گونه‌های در معرض خطر از جمله مهمترین برنامه‌های شیلات طبق برنامه ششم توسعه است.

وی افزود: بهبود کمی و کیفی تکثیر و رهاسازی آبزیان، تسهیل تکثیر طبیعی آبزیان و توسعه زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان از دیگر رویکردهای شیلات است.

شاهی فر با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست است، گفت: یکی از وظایف مهم سازمان این است که مسوولیت دستگاه‌ها را در ارتباط با سیاست‌های کلی محیط زیست مشخص کند. ایجاد نظام یکپارچه محیط زیست و ایجاد حسابرسی محیط زیستی از جمله بندهای مورد تاکید سازمان شیلات است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات شیلات اظهار کرد: نصب مخازن جمع آوری روغن سوخت در بنادر، همکاری در اجرای طرح‌های اقتضایی مقابله با آلودگی، اجرای مفاد کنوانسیون زیست محیطی از جمله کنواسیون به کارگیری مواد ضد خزه و اجرای بخش‌های مرتبط کنوانسیون مارپول از جمله برنامه‌های حفاظتی شیلات است.

مدیرکل دفتر حفظ و بهسازی منابع دریایی سازمان شیلات ادامه داد: جلوگیری از نشت مواد نفتی به هنگام سوختگیری در بنادر صیادی، الزام شناورها به تحویل زباله و استقرار سیستم دریافت و و دفع زباله از دیگر اقدامات حفاظتی شیلات است.

همکاری شیلات با محیط زیست

به گفته شاهی‌فر ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی و پایش آنها در جنوب،  پایش صید ضمنی روش‌های صیادی  و تلاش برای کاهش آن از جمله کوسه ماهیان و لاکپشت‌ها مهمترین اقدامات سازمان شیلات در زمینه حفظ محیط زیست است.

همچنین، صادقی مسئول محیط زیست شرکت نفت فلات قاره – نیز در این کارگاه ضمن اشاره به اقدامات مقابلهای با آلودگی‌های دریایی در حوزه نفت اظهار کرد:  تهیه طرح‌های اقتضایی مقابله با آلودگی‌های نفتی برای کلیه اسکله‌های و سکوهای نفتی از مهمترین اقدامات در حوزه کنترل آلودگی‌های دریایی است.

وی افزود: اقدام برای تامین دو فروند شناور برای مقابله با آلودگی‌های نفتی وتامین تجهیزات کافی و متناسب برای مقابله با آلودگی نفتی از جمله برنامه ‌های ما است.

مسئول محیط زیست شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه حفاری یکی از موضوعاتی است که موجب آلایندگی می ‌شود گفت:‌۱۲ عدد دکل حفاری در مناطق عملیاتی وجود دارد که یکی در خارک در خشکی و مابقی در دریا فعال هستند. کلیه دکل‌ها در حال حاضر از گل‌های پایه آبی استفاده می‌کنند.

صادقی با اشاره به اقدامات مرتبط با حوزه محیط زیست گفت: نظارت  بر الزامات بر HFE در طرح‌های توسعه‌ای، احیای زیستگاه‌های تخریب شده مرجانی در منطقه خارک، پاکسازی خاک‌های آلوده و بازدیدهای زیست محیطی از اقدامات ما درحوزه محیط زیست است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 65759 ساعت خبر : 7:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65759
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات