پروتکل‌های درمان اعتیاد را به‌روز کنید

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: سعید صفاتیان؛ رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «بیش از ۹۰ درصد پروتکل‌های درمان اعتیاد در کشور مربوط به ۱۵ سال گذشته هستند، بازنگری در این پروتکل‌ها و درمان‌های توام با روان‌شناسی و مددکاری ضروری هستند.»

در درمان اعتیاد علاوه بر روش‌های علمی باید روش‌های روانشناختی هم در نظر گرفته شوند. در درمان این بیماری با آدم‌هایی سروکار داریم که باید در مسیر صحیح انگیزه‌سازی قرار بگیرند. باید روش‌های بومی درمان را داشته‌باشیم، البته این نباید در را برای استفاده سودجویان باز بگذارد و همه آنهایی که به درمان گیاهی اعتیاد باور دارند باید بتوانند آن را به صورت علمی و عملی اثبات کنند.

پروتکل‌های درمانی باید ریشه بومی داشته‌باشند و نباید کپی رنگ‌و رو رفته‌ای از پروتکل درمانی کشورهای دیگر باشد. در آنها باید به مشکلات زیرساختی وضعیت معیشت و روش مؤثر درمان برای افراد مختلف با سوابق مختلف و با آسیب‌های روحی متفاوت توجه شود. رواج مخدرهای جدید صنعتی و فرمولاسیون آنها باید در روش جدید در نظر گرفته شوند. هزینه‌های درمان و هزینه‌های آماده‌سازی خانواده‌ها در پذیرش معتاد ترک‌کرده هم باید در نظر گرفته شود. باید آنها را مطمئن کنیم که تا پایان راه همراهشان هستیم. ریکاوری روانی آنها بعد از ترک و کارآموزی آنها هم می‌تواند مکمل‌های به‌روز شده نسخه‌های درمانی اعتیاد باشد.

بازار سیاه داروهای ترک و دسترسی آزاد معتادان در نیمه راه ترک اعتیاد می‌تواند همه پنبه‌ها را رشته کند. جایگزینی داروها و دارونماها به‌جای متادون و دیگر بازدارنده‌ها هم باید در نظر گرفته شود، تغییر الگوهای درمانی کمپ‌ها از متادون درمانی صرف به روش‌های ترک بر مبنای افزایش اعتماد به نفس و ایجاد حس کارآمدی در جامعه می‌تواند تا حد زیادی از بازگشت دوباره به ورطه اعتیاد جلوگیری کند. همراهی خانواده‌ها با نقشه‌های پشتیبان هم اهمیت زیادی دارد، توجه به مسئله مکمل‌ها، خواب معتادان و وسوسه بازگشت باید در همه پروتکل‌های درمانی جانمایی شوند و به‌کار گرفته شود.

پایان پیام

کد خبر : 68595 ساعت خبر : 8:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=68595
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات