کارگاه آموزشی توانمند‌سازی جوامع محلی و روستایی در استان مرکزی برگزار شد

دوره آموزشی توانمندسازی فعالان حوزه گردشگری با حضور دهیاران روستاهای هدف گردشگری و مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان مرکزی امروز شنبه ۹ دی در مرکز جامع علمی کاربردی صنایع‌دستی برگزار شد.

به‌گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی، سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث‌فرهنگی امروز شنبه ۹ دی در این‌باره گفت: «طرح توانمندسازی جوامع محلی و برپایی کارگاه‌های آموزشی با رویکرد توسعه ظرفیت‌های روستایی در استان برگزار می‌شود. ۲۵ روستای هدف گردشگری در استان به‌عنوان روستاهایی شاخص در نظر گرفته شده است، که این روستا‌ها مستعد توسعه گردشگری هستند.»

او گفت: «برای توسعه جوامع روستایی استان مرکزی، طرح مطالعاتی و پژوهشی روستا‌ها اجرایی شده که در حوزه یک‌پارچه‌سازی روستایی و محلی به ویژه ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و تولیدی تأثیرگذار است. از این رو کارگاه‌های آموزشی، برای دهیاران روستاهای هدف گردشگری برای احداث خانه‌های بوم‌گردی و توسعه گردشگری روستایی برگزار شد تا شاهد توسعه این صنعت در روستا‌ها باشیم تا از مهاجرت جلوگیری شود. هدف از این طرح کمک به معیشت و ایجاد اشتغال خرد روستایی است.»

او با تأکید بر احیا و توسعه گردشگری روستایی افزود: «در حوزه صنایع‌دستی با مشاغل خانگی می‌توانیم فعالیت‌هایی انجام دهیم که صنایع‌دستی منسوخ شده آن روستا‌ها را، تولید و احیا کنیم. همین‌طور خانه‌های بوم‌گردی، که خانه‌های تاریخی و قدیمی است باید بهسازی و بازسازی شوند تا بتوان زیر‌ساخت‌های توسعه گردشگری را فراهم کرد. همچنین اهالی آن روستا‌ها نقاط قوت منطقه را شناسایی کنند و با توجه به پتانسیل موجود برای تقویت، گام مؤثر بردارند.»

او در پایان اضافه کرد: «بسیاری از گردشگران علاقه‌مندند تا در فضای روستایی قرار گیرند و از دغدغه‌های فکری زندگی شهری دور شوند. در سال‌های اخیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند زیرا تجربه زندگی در میان منطقه بومی می‌تواند جالب و هیجان‌انگیز باشد. اداره‌کل با تلاش و برنامه‌ریزی برای توسعه هرچه بهتر این صنعت اشتغال‌زا حامی روستاییان، برای احداث اقامتگاه‌های بوم‌‎گردی است. با این رویکرد استان می‌تواند زمینه‌ساز فرصتی نو برای توسعه گردشگری پایدار باشد.»

پایان پیام

کد خبر : 66374 ساعت خبر : 4:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=66374
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات