کروبی با چه حجت شرعی تائید صلاحیت شد؟

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، امام‌جمعه اراک و نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری است. او در سوابق اجرایی و سیاسی خود مسئولیت‌هایی چون نمایندگی مجلس در دوره دوم، چهارم و پنجم،‌ وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور را داشته است. او در گفت‌وگو با جام‌ جم به تحلیل وقایع سال ۸۸ پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، گزیده پاسخ‌های او را به جام‌ جم با هم می‌خوانیم:

– در رابطه با ریشه‌های حوادث ۸۸ باید بگویم ریشه‌های مختلف خارجی و داخلی دارد.

– زمانی با دکتر روحانی در شورای امنیت ملی جلساتی داشتیم و مرتب از وزارت خارجه می‌آمدند و بحث می‌شد که آیا آمریکایی‌ها دنبال براندازی هستند یا در پی آن هستند که ما رفتار و شیوه‌مان را اصلاح کنیم.

– جریان ۸۸ یک مساله مربوط به کاندیداها و ارزیابی شایستگی‌های آنهاست که اساسا بحث ما نیست.

– ما بعد از انقلاب بیش از ۳۰ انتخابات داشتیم که همه آنها از یک قاعده پیروی می‌کرد. کسی که وارد بازی شده است باید از قواعد آن هم تبعیت کند.

– همان زمان (سال ۸۸) در جلسات دوستانه‌ای که با آقایان در مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم و آقای امامی کاشانی هم آن موقع در مجمع بودند، گفتند که قبل از انتخابات پیش آقای میرحسین موسوی رفتند و دو مطلب عمده را مورد تاکید قرار دادند. نکته اولی این بود که شما در گذشته در حوزه مسائل اقتصادی محدود بودید و گرایش‌های دولتی داشتید و دولتی فکر می‌کردید و می‌خواستید همه چیز در اختیار دولت باشد. مساله دوم هم این است که شما در گذشته در حوزه اختیارات زاویه و اختلافاتی با مسئولان ارشد نظام داشتید و آقای موسوی در پاسخ گفت که من می‌دانم آن دیدگاه محدود الان جواب نمی‌دهد و باید از نظر اقتصادی دیدگاه باز باشد و نه بسته و از نظر اختیارات هم من قبول دارم که اختیارات رهبری طبق قانون اساسی است. بنابراین قبل از حوادث ۸۸ آقایانی که در انتخابات شرکت کردند هم شرایط را می‌دانستند.

– رهبر معظم انقلاب اتمام حجت کردند و به این آقایان گفتند که ممکن است شروع‌کننده شما باشید اما پایان‌دهنده شما نخواهید بود. من که دادستان کل بودم با دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتم و عرض کردم اجازه بدهید من با آقایان صحبت کنم. من از طرف خودم نمی‌خواهم صحبت کنم بلکه می‌خواهم از طرف شما ماذون باشم. گفتند که ما با آنها اتمام حجت کردیم و هر چه را می‌باید، به آنها گفتیم.

– وجدانا نظام هم در آن شرایط با رافت و بزرگواری عمل کرد.

– در جریان انتخابات ۸۸ آنها ادعای تقلب کردند و بدترین تهمت‌ها را به نظام زدند. مساله درباره شیوه انتخابات نبود، بلکه آنها مدعی بودند در آرا تقلب صورت گرفته است. تفاوت رای حدود ۱۰ میلیون بود حتی تفاوت آرا با بعضی از نامزدهای دیگر مثل آقای کروبی قابل مقایسه نبود. آقای کروبی نه در سال ۸۸ و نه انتخابات قبلی آرای قابل توجهی نداشت. بنابراین ادعای تقلب اساسا مبنایی نداشت.

– مجلس سوم همین دار و دسته آقای کروبی و دوستانش انتخابات را دو جریان کردند و نسبت‌هایی مثل آمریکایی و غیر آمریکایی در شعارهای خود مطرح کردند و چند نفر در این دوره از انتخابات رای لازم را نیاوردند.

– واقعیت این است که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، به هر کیفیت، قبل و بعد و در اثنای این ماجراها شرح صدر نشان دادند و موعظه لازم را کردند. حالا به این معنا نیست که ممکن است شیوه‌های دیگر برای حل ماجرا جواب ندهد. همان وقت هم شیوه‌های دیگری به ذهن ما رسید که البته بحث دیگری را می‌طلبد ولی در مجموع نظام با شرح صدر عاقلانه‌ای برخورد کرد و نمی‌خواست کشور آسیب ببیند. تلاش این بود که منافع ملی حفظ شود. الان هم باید منافع ملی را در نظر داشت.

– در شرایط کنونی که برخی می‌گویند حصر باید شکسته شود،‌ باید به مسائلی هم توجه داشته باشند. من این نکته را در زمان حصر مرحوم آقای منتظری هم گفته‌ام و به آن هم عمل شد. شرط ماجرا این بود که دوباره کانونی برای فتنه ایجاد نشود. مثل یک شهروند نظام جمهوری اسلامی عمل کنند نه این که رفع حصر عاملی برای ایجاد کانون فعالیت بیگانگان و تبلیغات سوء علیه نظام و تفرقه افکنی و اخلال در امور شود.

– (سال ۸۸) هیاتی پنج، شش نفری با حضور آقایان حداد عادل، افتخار جهرمی، رحیمیان و ابوترابی و بنده به عنوان دادستان کل تعیین و بنا شد که این هیات تعدادی از آرا را بررسی کند. ما ۱۰ درصد از صندوق‌های تهران را به صورت رندمی بررسی کردیم و واقعا تفاوتی نبود و برای این هیات ابهامی باقی نماند که تعداد آرای ۲۴ میلیونی نفر اول و ۱۴ میلیونی نفر دوم درست است. حتی اگر فرض را هم بر این بگذاریم که در صندوق‌ها ۱۰ درصد هم تقلب شده باشد، نمی‌تواند در سرنوشت انتخابات تاثیری بگذارد.

– تقلب به این معنا که خدای ناکرده ۱۰ میلیون رای به صندوق‌ها ریخته شده یا صندوق‌ها از قبل پر شده یا جابه‌جا شده مبنایی نداشت. از استانداران، فرمانداران، هیات اجرایی، هیات‌های نظارت، سپاه، نیروی انتظامی و امنیتی هم که پرسیدیم، کسی نگفت که ۲۴ میلیون رای دروغ است. بنابراین در مساله رای، شمارش آرا و رایی که مردم به صندوق‌ها ریخته بودند، هیچ تردیدی در اصل مساله نبود.

– من هیچگاه طرفدار کاندیدای پیروز نبودم و در هیچ دوره‌ای به ایشان رای ندادم و شرعا نتوانستم برای رای به ایشان (محمود احمدی‌نژاد) قانع شوم.

– به آقای جنتی هم گفتم که شما چرا آقای کروبی را تائید کردید و برای این کار چه عذر شرعی داشتید. ایشان البته پاسخی به من ندادند.

– بعد از وقوع حوادث ۸۸ با آقای کروبی درباره ادعاهای عجیب و غریبی که درباره انتخابات مطرح می‌کردند، یکی، دو بار تلفنی صحبت و پیگیری کردم. آنها هم قبول داشتند که من پیگیری کنم اما با دیگران ارتباطی نداشتم.

پایان پیام

کد خبر : 66348 ساعت خبر : 2:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=66348
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات