گلونی

به جای زیرگذر از طرح کمربندی “شوش” استفاده کنید

رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی از ارائه پیشنهاد این سازمان مبنی بر اجرای طرح کمربندی شهر تاریخی شوش خطاب به وزیر راه ‌و شهرسازی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، با طرح دولت دهم مبنی بر “تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر”، احتمال آسیب و تعرض به شهر باستانی شوش وجود دارد؛ اقدامی که از چند روز قبل و با آغاز عملیات اجراییِ آن، دوستداران میراث فرهنگی نسبت به این اقدام هشدار دادند. اما به نظر می‌رسد مسئولان شهری شوش همچنان به کار خود مصرند و در این راستا عملیات تخریب پل رو گذر را در دستور کار دارند، به حدی که تا کنون نیمی از آن را تخریب کرده‌اند.

در این راستا تا کنون علاوه بر هشدارهایی که دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها مطرح کرده‌اند اعضای جامعه‌ی باستان‌شناسی کشور نیز در نامه‌ای خطاب به عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی درخواست توقف این کار را ارائه داده‌اند، تا قبل از تخریبِ شوشِ باستانی، این طرح متوقف شود.

بعد از انجام این اقدامات، میراث فرهنگی نیز دست به کار شد و با پیشنهادی به عباس آخوندی وزیر راه نامه نوشت.

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان میراث‌فرهنگی در این نامه با اشاره به مخدوش شدن شهر باستانی شوش در راستای تخریبِ پل ورودی این شهر، سازمان میراث‌فرهنگی با نوشتن نامه‌ای خطاب به وزیر راه‌ و شهرسازی خواستار بررسی پیشنهاد طرح کمربندی از سوی آن وزارتخانه شد.

علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  ـ یکشنبه هشتم بهمن ـ در نامه‌ی خود «با اشاره به اینکه جاده سراسری اندیمشک ـ اهواز از عرصه ملی شهر باستانی شوش که امروز به مقصد جهانی گردشگری تبدیل شده، عبور کرده است»، نوشته، «احداث پل روگذر در ورودی این شهر در دو دهه پیش منظر شهر باستانی شوش را مخدوش کرده و برداشتن این پل به مطالبه عمومی شهروندان تبدیل شده است.

از آنجایی که هر گزینه جایگزین مشکل اساسی شهروندان این شهر و گردشگران را به‌لحاظ ایمنی حل نمی‌کند، ایجاد مسیر کمربندی به‌منظور هدایت مسیر ماشین آلات سنگین به بیرون شهر به وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر اقدام در این زمینه پیشنهاد شد.»

همچنین به‌ منظور هم‌اندیشی در برطرف کردن این مشکل شنبه، هفتم بهمن نیز نشستی با حضور فرماندار، شهردار، اعضای شورای شهر و نماینده مردم شهرستان شوش در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرکل میراث‌فرهنگی استان خوزستان با محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل شده و راهکارهای مختلف بررسی شده‌اند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل