تنوع آثار جشنواره تئاتر فجر پایه توسعه نشاط اجتماعی

تنوع آثار جشنواره تئاتر فجر پایه توسعه نشاط اجتماعی

سید علی تدین صدوقی : می دانیم که تئاتر با پیشینه دیرینه‌ای که دارد هماره تأثیر مستقیم بر جامعه و آحاد مردم داشته و دارد؛ و درست به همین دلیل این هنر ارزنده را آینه تمام‌قد و تمام نمای جامعه نیز دانسته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، می دانیم که تئاتر با پیشینه دیرینه‌ای که دارد هماره تأثیر مستقیم بر جامعه و آحاد مردم داشته و دارد؛ و درست به همین دلیل این هنر ارزنده را آینه تمام‌قد و تمام نمای جامعه نیز دانسته‌اند. چراکه هنری ریشه‌ای، عمیق، زیر بنایی و فرهنگ‌ساز است.

اگر نیک بنگریم می بنیم که در کشورهای  مختلف دنیا  از پتانسیل بالقوه تئاتر وهنرهای نمایشی استفاده بهینه و کاربردی کرده و آن را مستقیماً وارد جامعه می‌نمایند. درواقع در ایام مختلف سال و به بهانه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی و…از هنر تئاتر استفاده کرده و همایش‌ها و نمایش‌های گوناگون و متنوعی را در سطح جامعه توسط هنرمندان و البته با همیاری مردم به اجرا درمی‌آورند.

این اولاً موجب حفظ و تزریق نشاط و شادی در جامعه شده و سطح نشاط و سرزندگی آحاد مردم و جامعه را در درجه مطلوبی نگه می‌دارد که خودبه‌خود به خانواده‌ها هم انتقال پیدا می‌کند. ثانیاً و از همه مهم‌تر تخلیه انرژی نهفته در مردم و به‌ویژه جوانان و نوجوانان است که از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این‌گونه جلوی خیلی از ناهنجاری‌های فردی و جمعی و اجتماعی گرفته می‌شود.

تنوع آثار جشنواره تئاتر فجر پایه توسعه نشاط اجتماعی

 به‌طور مثال نگاه کنید به شکل‌گیری گروه‌های نمایشی در دهه هفتاد و هشتاد و نود میلادی در آمریکا و کشورهای غربی که  جلوی بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان را گرفت. اگر نیک بنگریم می‌بینیم قبل از آن جوانان جذب گروه‌های گانگستری، اوباش، ولگردها و… می‌شدند و علاوه بر انحرافات اجتماعی موجبات نگرانی خانواده‌ها را فراهم آورده و نا امنی را در جامعه تسری می‌داند.

این گروه‌ها با ایجاد زدوخورد و دعواهای خیابانی مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کردند. تشکیل دسته و گروه‌های این‌چنینی حتی به مدارس و کالج‌ها و… نیز کشیده شده بود.

صاحب نظران علوم انسانی و سیاستمداران به فکر چاره افتادند و تنها راه استفاده از هنرهای نمایشی و تئاتر دیدند. تشکیل گروه‌های نمایشی و… در محله‌ها توسط شوراهای محله و شهرداری‌ها و با حمایت‌های مادی و معنوی کافی از سوی نهادها و ارگان‌ها و ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی و شهرداری گروه‌های هنری و فرهنگی تشکیل گردید و با دعوت از اساتید هر رشته آموزش‌های مربوطه شروع و مسابقات هنری در سطح محله‌ها و شهر و کشور برگزار شد. این روند در مدارس وکالج ها ودانشگاه ها نیز دنبال شد.

اگر به فیلم‌های مستند و داستانی دهه‌های هفتاد و هشتاد و نود نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که این گروه‌ها درواقع باهم می‌جنگیدند وهمان دعواهای خیابانی و اعلام اعتراض و نارضایتی و تخلیه انرژی را در قالب نمایش و رقص و حرکات موزون انجام می‌دانند اما بی‌ضرر وبی خطر و در کمال آرامش با حفظ نظم و اخلاق مدنی و هنری و فرهنگی.

این‌گونه علاوه بر کنترل جامعه ونیروی و انرژی فوق‌العاده جوانان آن‌ها را به‌سوی هنر و فرهنگ و ادب و اخلاق نیز سوق می‌دادند. حتی کلیساها نیز در این روند نقش مهمی داشتند. خیلی از همین جوانان بعدها هنرمندان بزرگی شدند و جز افتخارات و اساتید هنر و فرهنگ. درواقع مسیر زندگی اشان تغییر پیدا کرد علاوه بر ایجاد کار به‌سوی آینده روشن و پرنشاط رهنمون شدند.

 کلیساها نیز با برگزاری کلاس‌های آواز، کر، موسیقی و تئاتر به این روند کمک شایانی کردند. ادامه همین سیاست به مسابقات هنری و استعدادیابی‌های مختلف در کشورهای غربی و آمریکا شاهد آن هستیم و مسابقاتش از تلویزیون‌ها به شکل زنده و ضبط شده پخش می‌شود و طرفداران بسیاری نیز دارد.

تنوع آثار جشنواره تئاتر فجر پایه توسعه نشاط اجتماعی

 در کشور ما نیز  این‌ پتانسیل بالقوه هنرهای نمایشی و تئاتر طی سال های اخیر محدود در گردونه توسعه تاثیر جشنواره های مورد توجه ثرار گرفته است . تلاش شده این اثر به‌تمامی جامعه و آحاد مردم، آن را تسری داده شود.  هنری که زنده است و نفس به نفس و قفس به قفس مخاطب و درست به همین دلیل هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود وهماره در همه نسل‌ها و جوامع خواهان بسیار دارد؛ و به همین خاطر تئاتر چون نان شب برای جامعه و مردم واجب است.

فجر هرسال تجربه ای تازه

 یکی از ویژگی‌های جشنواره تئاتر فجر امسال، یعنی جشنواره سی وششم، تنوع در انواع اجراهای تئاتری و نمایشی باشد. تعداد زیاد اجراها درجاهای مختلف تهران چه صحنه‌ای و چه میدانی و خیابانی و محیطی و… این امکان را برای سلایق و علایق و ذائقه‌های مختلف ایجاد کرده است تا راحت‌تر و بهتر دست به انتخاب دیدن آثار بزنند واین خود می‌تواند یک فرصت طلایی برای مسئولین وهنرمندان باشد.

مردمی که در هوای سرد می‌ایستند و نمایش خیابانی یا محیطی می‌بینند درواقع علاقه خود به تئاتر وهنرهای نمایشی را نشان می‌دهند. ما باید این مهم را درک کرده و این فرصت را غنیمت شماریم و از آن کمال استفاده را ببریم.

تنوع آثار جشنواره تئاتر فجر پایه توسعه نشاط اجتماعی

شور نشاطی که در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی و استانی کشور تجربه شده است در روندی تکاملی امسال در فجر ۳۶ نوسعه یافته است  در سال‌های آینده با توجه به خیل دانشجویان هنرجویان و فارغ‌التحصیلان تئاتر وهنرهای نمایشی و ایضاً آحاد جامعه علاوه بر حفظ تنوع آثار به لحاظ کمی هم آن‌ها را ارتقا دهیم.

استفاده بهینه و کاربردی از تئاتر در حوزه اجتماعی علاوه بر تزریق شادی و نشاط در جامعه و خانواده‌ها از تنش‌های اجتماعی و روانی و جسمی و روحی جلوگیری می کند  تا جامعه‌ای سالم‌تر و با نشاط‌تر و سرزنده داشته .  با توجه به این کارکرد ،تنوع آثار در جشنواره تئاتر فجر را به لحاظ کیفی و کمی باید غنیمت شمرد.

باید شورونشاط در جامعه را که اجتناب‌ناپذیر می‌نماید حفظ کرد. باید نیاز جامعه و آحاد مردم و جوانان را به شادی و سرزندگی و نشاط درک کرده و موجبات تسری آن به جامعه را هرچه بهتر و بیشتر فراهم نمود. چراکه می‌دانیم که تنها راه و تنها وسیله رسیدن به این مهم استفاده بهینه و کاربردی از هنرهای نمایشی و تئاتر است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 75691 ساعت خبر : 11:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=75691
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات