گلونی

جشن اتریشی‌ها روی قله دماوند

۱۷۵ سال پس از فتح قله دماوند توسط کوهنوردی اتریشی، سالگرد این صعود در بام ایران جشن گرفته می شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کریستف گراب مایر ـ رایزن بازرگانی سفارت اتریش در ایران ـ که از علاقمندان گردشگری کوهستان است و به تازگی هیأتی از کشورش را برای سرمایه گذاری در این حوزه به ایران هدایت کرده، این خبر را داد و گفت: ۱۷۵ سال پیش کوهنوردی اتریشی موفق شد دماوند را فتح کند، قرار است در سالگرد این صعود و برای گرامیداشت آن، دو کوهنورد خانم و نابینا از اتریش با همراهی یکی از کوهنوردان ایرانی که صعودهای ۸ هزار متری داشته، به قله دماوند بروند.

  به گفته گراب مایر، نخستین صعود کوهنوردان اتریشی به قله ۵۶۱۰ متری دماوند در اوایل تابستان (ماه جولای) ۱۷۵ سال پیش صورت گرفته است که همزمان با تاریخ آن در سال ۹۷، این صعود ویژه انجام خواهد شد.

در تاریخچه نخستین صعودها به قله دماوند آمده است؛ «ابودلف» (Abu Dolaf)  جغرافی دان عرب نخستین شخصی بوده که تلاش کرده دماوند را فتح کند. بیش از هزار سال پیش و در سال ۳۴۱ هجری قمری او موفق می شود بخشی از دماوند را صعود کند. در سفرنامه «ناصرخسرو» هم آمده؛ “گویند بر سر دماوند چاهی است که نوشادر و کبریت (گوگرد) از آن گیرند. “

در فاصله سال های ۱۷۹۳ تا ۱۷۹۸ میلادی نیز اروپایی ها تلاش هایی را برای فتح دماوند آغاز کردند. «الیوی» یک استاد علوم طبیعی و اهل فرانسه بود که از دولت این کشور برای صعود به دماوند ماموریت گرفت و به ایران آمد و در سال ۱۷۹۸ موفق شد تنها یک سوم این کوه را صعود کند.

سرانجام در سال ۱۸۳۷ میلادی نخستین صعود مستند و موفق به کوه دماوند به نام «تیلور تامسون» دیپلمات و کاردار دولت انگلیس ثبت شد که گفته می شود در این راه، ایرانی ها او را کمک کردند. نخستین شب مانی روی قله را تامسون انجام داد. نخستین صعود مستند ایرانیان به قله دماوند هم به سال ۱۸۵۷ میلادی توسط تیم سرهنگ «محمد صادق‌خان قاجار» انجام شد که ارتفاع قله را ۶۶۱۳ ذرع تخمین زدند.

نخستین شب مانی ایرانی ها روی قله هم به نام گروه «کربلایی اسدالله» در بیش از ۱۳۰ سال پیش ثبت شده است.

 «ژاک دو مورگان» باستان شناس و محقق فرانسوی نیز نخستین شخصی بود که صعود زمستانه به دماوند را انجام داد. او که برای فعالیت های باستان شناسی از سوی دولت فرانسه به ایران عازم شده بود، در زمستان سال ۱۸۸۹ موفق شد تا ارتفاع ۵۳۰۰ متری صعود کند. تلاش دو مورگان و ارتفاع صعود وی در زمستان در تاریخ کوهنوردی اهمیت زیادی دارد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل