گلونی

سقوط یک فروند هواپیمای ای تی آر با ۶۵ مسافر

هواپیمای ای تی آر آسمان که از تهران عازم یاسوج بود صبح امروز در حوالی سمیرم از صفحه رادار محو شد؛سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از سقوط هواپیما خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، هواپیمای ای تی آر ۷۲ – ۵۰۰ متعلق به هواپیمایی آسمان صبح امروز از صفحه رادار خارج شد.

این هواپیما که ساعت ۸:۵۴ دقیقه از تهران عازم یاسوج شده بود از ساعتی پیش از رادار خارج شد. این پرواز دست کم ۶۵ مسافر داشته است.

عمر این هواپیمای ای تی آر هواپیمایی آسمان بیش از ۲۰ سال بود.

تصویری از کاپیتان ای تی آر

محل سقوط احتمالی شناسایی شد
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از اعزام یک فروند بالگرد به محل سقوط خبر داد و گفت به دلیل کوهستانی بودن مسیر، امکان اعزام خودروی اورژانس وجود ندارد.

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از تشکیل ستاد بحران در فرودگاه یاسوج خبر داد و اعلام کرد این فرودگاه در آماده باش کامل به سر می برد.

فرماندار سمیرم گفته هواپیمای مسافربری تهران _ یاسوج در کوه های پادنا سقوط کرد.

وی افزوده است: به دلیل مه آلود بودن هوا، اورژانس هوایی استان قادر به فرود نشد و هم اکنون با خودرو درحال اعزام به محل هستند

گفتنی است هواپیمای سقوط کرده متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان است و جزء ای تی آرهای ملخ دار تازه خریداری شده ایران ایر محسوب نمی شود.

اسامی سرنشینان ای تی آر

۱-مژگان نظری
۲-جلال امیدی‌پور
۳- حسین رستمی
۴-مریم عابدی
۵- احمد نظری
۶-محمد برزگری
۷-رویا داخته
۸- مجید اسلامی
۹-مهدی قرعلی
۱۰-غلامعلی احمدی
۱۱-میلاد علی‌پور
۱۲-افشین انصاری
۱۳-سید ایلیا دانشی
۱۴-سیدطاها دانشی
۱۵-محمد عیدی‌نیا
۱۶-علی فرزانه
۱۷-حمید هداوندخانی
۱۸-عزت‌الله حق‌شناس
۱۹-ابراهیم جعفریان سی‌سخت
۲۰-نرگس خوبانی
۲۱-ژیلا قلی‌پور
۲۲-ایمانی‌مهر
۲۳-عبدالرضا کردی
۲۴-محمد نجات
۲۵-نشاطی‌فر
۲۶-محمد نوری
۲۷-علی زارع
۲۸-محسن تقی‌پور
۲۹-مصطفی رضایی
​​​​​​۳۰-خلیل آهنگران
۳۱-شاپور یاری‌پور
۳۲-شهبد یاری‌پور
۳۳-احمد چرمیان
۳۴-سیدرضا فاطمی‌طلب
۳۵-پریسا سوهانی
۳۶-علیرضا جامنی
۳۷-سکینه کاظمی‌انوار
۳۸-اردشیر راد
۳۹-بهروز شریف کاظمی
۴۰-سید بهزاد سیادتی
۴۱-حامد امیری
۴۲-محمد فهیمی
۴۳-رحمت صالحی‌پرور
۴۴-محمد فهیمی هنزایی
۴۵-ابوالقاسم فرهمندی
۴۶-مهدی جاویدپور
۴۷-عبدالاحد مرادی
۴۸-سلمان آذری
۴۹-امیر پورشاه‌آبادی
۵۰-فاطمه دالوند
۵۱-کوثر هردانی
۵۲-محمد کبیریان
۵۳-علیرضا کلهر
۵۴-حامد مهدوی

**اسامی گروه پروازی به شرح ذیل است:

۱-کاپیتان حجت‌الله فولاد
۲-خلبان دوم کاوه خلیلی
۳-سرمهماندار محمد حسین فرش سنگی
۴-مهماندار بهنام رضایی نیارکی

**اسامی نیروهای امنیت پرواز این هواپیما به شرح ذیل است:

۱-محمود بهشتی
۲-فرهاد معصومی

سخنگوی سازمان هواپیمایی: جزئیاتی از محل سقوط نداریم

جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری دقایقی قبل در گفت وگو با شبکه خبر اعلام کرد: پرواز تهران ـ یاسوج هواپیمایی آسمان ۸:۵۴ از مهرآباد به سمت یاسوج پرواز کرد که دقایقی بعد از آن مرکز کنترل فضای کشور اعلام کرد آن را در صفحه رادار ندارد.

وی افزود: در حال حاضر جزئیات دیگری در دست نیست و پس از دریافت اطلاعات تکمیلی، اطلاع رسانی خواهد شد.

 مدیر هماهنگی و کنترل عملیات هلال احمر گفت: هنوز لاشه هواپیما از سوی مردم یا نیروهای امدادی رویت نشده است

رئیس فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: هواپیمای مسافربری تهران _یاسوج در کوه های پادنا سقوط کرد. به دلیل مه آلود بودن هوا اورژانس هوایی استان قادر به فرود نشد و هم اکنون با خودرو درحال اعزام به محل هستند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز اعلام کرد: تیم واکنش سریع سازمان اورژانس کشور با یک فروند بالگرد خود جهت امدادرسانی و ارزیابی در آسمان اصفهان به پرواز درآمدند. با توجه به کوهستانی بودن منطقه امکان اعزام آمبولانس وجود ندارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می‌شود.

تشکیل جلسه کمیته بحران در سازمان هواپیمایی

جعفرزاده با تایید سقوط هواپیما در حوالی سمیرم اعلام کرد: جلسه کمیته بحران سقوط ای تی آر آسمان در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شده است.

یک مقام مسئول شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرد: هواپیمای ATR۷۲ به کاپیتانی حجت فولاد، در وضعیت بد جوی به کوه دنا برخورد کرده است. رسیدن به لاشه هواپیما بسیار سخت است.

کاپیتان حجت الله فولاد خلبان باتجربه پرواز آسمان یک بار دیگر در پرواز یاسوج به تهران در سال ١٣٩٢ با از کار افتادن موتور شماره٢ هواپیمای ATR۷۲، در شرایط اضطراری قرار گرفته بود اما توانست هواپیما را به سلامت در فرودگاه یاسوج به زمین بنشاند.

همه سرنشینان جان باخته اند

طباطبایی مدیر روابط عمومی شرکت آسمان اعلام کرد: هواپیمای ATR مدل ۷۲ بود که حدود ۸ و ۵۲ دقیقه از رادار خارج شد و بعد از جست وجو در منطقه متوجه شدیم که این هواپیما در ۱۴ مایلی یاسوج به کوه دنا برخورد کرده است. این هواپیما ۶۰ مسافر داشته که ۵۹ بزرگسال و ۱ کودک داشته است که ۲ خلبان ۲ مهماندار و ۲ نفر کادر امنیت پرواز داشته است که متاسفانه همه سرنشینان جان باخته اند.

اعزام نیروی زمینی امداد به منطقه

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت وگو با شبکه خبر اعلام کرد نیروهای امدادی اورژانس در آماده باش کامل هستند و در حال اعزام زمینی به منطقه هستیم. از اورژانس استان های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد درخواست همکاری کرده ایم.

پورانفرد گفت: هنوز چیزی رؤیت نشده است مسیر حادثه تا سمیرم بیش از ۱۲۰ کیلومتر است که نیروهای زمینی اورژانس تا کنون ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر از راه را طی کرده اند.

معاون هلال احمر اصفهان با اشاره به وسعت منطقه ای که هواپیما در آن سقوط کرده است، گفت: جستجو برای یافتن محل سقوط هواپیما ادامه دارد.

یک مقام مسئول در شرکت هواپیمایی ماهان، با اشاره به وقوع سانحه سقوط هواپیمای ای تی آر با ۶۶ سرنشین صبح امروز در حوالی سمیرم پس از برخورد با کوه دنا گفت: از سوی مسئولان درخواست پرواز VIP با هواپیمای ماهان شده است که قرار است این هواپیما برای بررسی سانحه به محل سقوط هواپیما پرواز کند.

به گفته این مقام مسئول در هواپیمایی ماهان، این هواپیما در حال  آماده سازی است و تا یکی، دو ساعت دیگر پرواز انجام خواهد شد.

وی افزود: اعلام شده است با توجه به شرایط نامساعد جوی در اصفهان، به احتمال فراوان این هواپیما در شیراز فرود خواهد کرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: اسامی مسئولانی که قرار است با این هواپیما به شیراز سفر کنند اعلام نشده است.

اورژانس هوایی یاسوج بعد از دو بار پرواز محل سقوط هواپیمای آسمان را در نزدیکی روستای بیده از توابع بخش پادنا در شهرستان سمیرم اعلام کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از اعزام ۱۱ تیم امدادی و ۱۱ خودروی امداد و نجات این جمعیت به منطقه وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج در شهرستان سمیرم خبر داد.

مسئول تیم اعزامی هلال احمر استان اصفهان درباره  محل احتمالی سقوط هواپیمای ATR آسمان در گفتگو با شبکه خبر گفت: اثری از لاشه هواپیما در منطقه یافت نشد و با توجه به اینکه طی روزهای جاری و آینده بارش برف باران در منطقه دنا پیش بینی شده است و نیز با توجه به وضعیت بد جوی امکان اعزام هلی کوپتر به محل وقوع سانحه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مناطق مورد نظر را تقسیم کرده ایم و تیم های جستجو از استان های همجوار اعزام شده اند، اظهارداشت: با توجه به اینکه هنوز محل حادثه یافت نشده است نمی توان سقوط هواپیما را اعلام کرد.

کریمی از اعزام پهباد از هلال احمر اصفهان به محل احتمالی وقوع سانحه خبر داد و گفت از هر امکاناتی که در استان و کشور وجود دارد برای یافتن محل حادثه استفاده خواهیم کرد.
معاون آخوندی: هواپیمای ناپدید شده ساخت ۱۹۹۳ بود

همچنین علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگوی زنده با شبکه خبر با تاکید بر اینکه هواپیمای ناپدید شده از مدل ATR۷۲۶۰۰ و سال ساخت آن مربوط به اواخر ۱۹۹۳ است، گفت: در حال حاضر از این مدل هواپیما در خطوط هواپیمایی دنیا استفاده شده ضمن اینکه دستگاه ناوبری که بر روی این هواپیما نصب شده بود کاملاً مدرن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پس از یافتن جعبه سیاه هواپیما آن را بررسی کرده تا علت حادثه را دریابیم.

وی تاکید کرد: نمی توان گفت هواپیمای ناپدید شده فرسوده بوده است.

یک هواپیمای دیگر شرکت آسمان به دلیل شرایط جوی فرود اضطراری کرد به گفته مدیر فرودگاه ایلام پرواز شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر مشهد – ایلام امروز به علت شرایط نامساعد جوی در فرودگاه ایلام در فرودگاه کرمانشاه به زمین نشست.

مدیر روابط عمومی شرکت آسمان در گفتگویی گفت: با توجه به شرایط خاص منطقه هنوز امکان دسترسی ما به محل سقوط هواپیما مشخص نیست و از این رو نمی‌توان به طور دقیق و قطعی خبر مرگ تمام سرنشینان این هواپیما را تایید کرد

وی افزود: صحبت‌هایی که ما مطرح کردیم مربوط به اظهارات برخی شاهدان عینی است و تا زمانی که تیم امداد در محل حادثه حاضر نشود نمی‌توان به طور دقیق از سرنوشت مسافران این پرواز سخن گفت.

دادستان عمومی و انقلاب یاسوج گفت: به عنوان مدعی العموم و در مقام پیگیری حقوق عامه ماجرای تلخ و تاسف بار سقوط هواپیما را پیگیری می کنیم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: دستور بررسی ویژه سقوط هواپیما تهران – یاسوج صادر شد.

رییس جمهور در پیامی سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران – یاسوج را که منجر به جان باختن عده‏ای از هموطنان عزیز شد ، تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران – یاسوج که منجر به جان باختن عده ‏ای از هموطنان عزیز ما شد، باعث تأثر فراوان گردید.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده‏های داغدیده، این مصیبت را به ملت ایران تسلیت می گویم و از درگاه ایزدمنّان برای جان باختگان این حادثه، رحمت واسعه و برای بازماندگان، صبر و پاداش فراوان الهی مسألت دارم.

لازم است وزیر راه و شهرسازی بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان؛ ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم برای خدمات اورژانسی و امدادی توسط دستگاههای ذیربط، علل این حادثه را سریعا گزارش نماید و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار به عمل آید.

حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

گزارش حاضران در نزدیکی محل سقوط احتمالی هواپیمای تهران – یاسوج، صبح امروز طوفان شدیدی در حال وزیدن بوده و آنقدر صدای باد زیاد بوده که کسی صدای انفجار یا سقوط نشنیده است.
ضمن اینکه صبح امروز اصلا  برف در این منطقه نباریده است.

گفته می‌شود دانش‌آموزان یکی از مدارس روستای بارند که نزدیک کوه‌های تُل‌محمد است، هواپیمایی را در حال پرواز در ارتفاع بسیار پایین دیده‌اند. این احتمال می‌رود که هواپیما در این منطقه سقوط کرده باشد.

گویا تمام مردم محلی این مناطق برای یافتن لاشه هواپیما، به اطراف شهرها و روستاها رفته‌اند و در حال جست‌وجو هستند.

مردم محلی همچنین می‌گویند ممکن است هواپیما در اطراف روستای سرباز و خفر سقوط کرده باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل