گلونی

فقط سه نیروی حفاظتی برای سبزوار+ رادیو گلونی

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: در خبرها آمده است که منابع طبیعی سبزوار تنها سه نیروی حفاظتی دارد! یعنی برای ۸۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی، کلاً سه نفر محافظ محیط زیست در اون‌جا هستند. می‌دونید که متوسط کشور خودمون که طبق آمارها تازه خیلی کم هست، برای هر صد هزار هکتار، یک نفر هست. بنابراین این نشون میده تازه کلی هوای سبزوار رو هم داریم و به هر کدام از این عزیزان ۲۷۰ هزار هکتار دادیم تا برن حالش رو ببرن. تازه همین هم به نظرم زیاده. یک نفر هم بگذاریم کافیه.

سبزوار که می‌دونید دیار سربداران هست و حتی خود ابوالفضل بیهقی هم که اون‌جا به دنیا اومده اگه روزی احساس می‌کرد این‌جا حافظ محیط زیست می‌خواد حتماً هزار سال پیش به صورت صریح مطرح می‌کرد و می‌گفت اینجا نیاز داره. ولی خب، چیزی نگفته. طبق بررسی‌های من الان این بنده‌های خدا تنها کاری که از دستشون برمیاد اینه که اگه یه وقت، سال در دوازده ماه ، یک شکارچی دیدن، همون‌طوری که دارن با موتور رد می‌شن فقط وقت دارن بهش از دور داد بزنن بگن « داداش شلیک نکن » و بعد با همان سرعت به مسیر خودشون ادامه بدن. چون باید به یکی دیگه جلوتر بگن « داداش اون‌جا آتیش روشن نکن »، و بعد باز با همان سرعت ادامه مسیر بدن تا به نفر بعدی بگن « داداش درخت‌ها رو قطع نکن ». و همین طور در پشت موتور به ده‌ها معضل و مصیبت دیگه که محیط زیست ایران رو دربرگرفته توجه کنن،  نکات رو یادداشت کنن، جاهایی که نیاز هست عکس بگیرن و کلی کار دیگه. چون اصلاً وقت نمی‌شه این بنده‌های خدا بخواهند پیاده بشن و برن از نزدیک موضوع رو بررسی کنن.

می‌دونید که سبزوار در دوره‌ای پایتخت بوده و اولین مدرسه ایران به نام مدرسه فخریه هم در ۱۱۰۰ سال پیش اونجا ساخته شده. به نظرم این‌هایی که از جاهای مختلف ایران میان سبزوار و به محیط زیست و حیات وحش اون‌ مناطق آسیب می‌رسونن رو باید برد به این مدارس قدیمی و بهشون گفت از این تاریخ خجالت بکش.

 

این روایت را با صدای معین بادپا بشنوید:

پخش از رادیو جوان
برنامه پی‌نوشت

https://dl.golvani.ir/radio/news-sabzevar.mp3?_=1

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل