واژه‌های قدیمی لری را مسخره نکنید

واژه‌های قدیمی لری را مسخره نکنید

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: گروه‌های نمایشی طنز لری که سرآغاز آنها را می‌توان بازیگران برنامه «آخر هفته» در اوایل دهه هفتاد دانست، سهم زیادی از حجم هنرهای نمایشی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

اگر از چند گروه تئاتری که گه‌گداری کارهای قابل توجهی روی صحنه می‌برند، بگذریم، در دیگر شاخه‌های هنرهای نمایشی کاری انجام نمی‌شود.

در استان‌های لرنشین ساخت فیلم‌های سینمایی به دلایل زیادی امکان‌پذیر نیست و هرچندسال یک‌بار اگر فیلمی ساخته شود چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سریال‌سازی نیز هم‌چنان در دستور شبکه‌های استانی قرار ندارد و مشغول پخش صدباره سریال‌های تکراری شبکه‌های سراسری هستند.

در این خلا به‌وجود آمده، گروه‌های طنز لری با اجراهای صحنه‌ای خود بار هنرهای نمایشی را به‌دوش می‌کشند. اما این گروه‌ها این بار سنگین را به منزل می‌رسانند؟ آیا این گروه‌ها مسئولیتی در قبال فرهنگ لری دارند یا در جهت سرگرم‌کردن مخاطبانشان می‌توانند با هرچیزی شوخی کنند؟

اگر به دیدن اجراهای این‌گونه برنامه‌ها رفته باشید و البته با دیدی به جز تفریح و سرگرمی به آنها بنگرید، تنها چیزی که نصیبتان می‌شود آه و حسرت است.

نمایش‌های سطح پایین و شوخی‌های دم‌دستی آنها اغلب تمسخر آداب و رسوم فرهنگ لری است.

از تمسخر آداب مراسم‌های شادی و عزا گرفته تا شوخی‌ با موسیقی و از همه فاجعه‌بارتر بازی با زبان و لهجه‌های مردم مناطق لرنشین! در وانفسایی که از هر سو فرهنگ و زبان لری در جهت نابودی پیش می‌رود، این گروه‌های طنز آهنگ این پیشروی را هرروز تندتر می‌کنند. با استفاده از بازیگرهای زن‌‌پوش، لغات قدیمی مادران لر را مسخره می‌کنند و با لودگی بی‌اندازه زبانی که بزرگترین نشانه فرهنگی یک قوم بزرگ است را به بدترین شکل ممکن مورد حمله قرار می‌دهند.

واژه‌های قدیمی لری را مسخره نکنید

گروه‌های نمایشی طنزی مانند بازیگران آخر هفته که در سال‌های ابتدایی این حرکت، در قالب طنز به مشکلات اجتماعی و فرهنگی می‌پرداختند (مانند نمایش بودجه) حالا یا متلاشی شده‌اند و یا در مناسبات شبکه استانی حل شده‌اند و از برندگی و طنازی آنها کاسته شده است. امیدبستن بر شبکه‌های استانی چون شبکه افلاک که کار بیهوده‌ای است. مجریان این شبکه‌ زبانی تازه اختراع کرده‌اند که نه لری است و نه فارسی.

همین سهل‌انگاری‌ها است که میدان را برای این گروه‌های مبتذل خالی کرده است تا هرچه می‌خواهند بر فرهنگ لری بتازند و تنها راهی که برای مقابله با آنها به نظر می‌رسد هشیاری لرهاست که نخاطب چنین نمایش‌هایی نباشند و برای چند لحظه خندیدن فرهنگ خود را به باد فنا نسپارند.

واژه‌های قدیمی لری را مسخره نکنید

پایان پیام

کد خبر : 77109 ساعت خبر : 2:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=77109
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات