آتش سوزی‌های دنباله‌دار+رادیو گلونی

آتش سوزی‌های دنباله‌دار+رادیو گُلوَنی

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: در خبرها آمده است که نیزارهای حاشیه زریبار دچار آتش سوزی شده. یک خبر هم الان اومد که بیش از ده هکتار از باغ‌های سیاه بیشه نور در آتش سوخت. این هم هست؟! یک خبر دیگه هم داریم که در سه نقطه جنگلی رامیان در استان گلستان آتش سوزی رخ داده. این هم هست؟! ای بابا… دو دقیقه صبر کنید حداقل خوندن خبرها تموم بشه بعد جای دیگه رو آتش بزنید. یعنی با این سرعتی که دارید آتش میزنید خبرش رو نمی‌شه خواند چه برسه بخواهیم خاموش کنیم. خب با همین سرعت پیش می‌رید که سالیانه پانزده هزار هکتار از جنگل‌های ایران داره در آتش می‌سوزه.

به هر حال اینکه برخی تمایل زیادی به دیدن نور خورشید و آتش دارند یک سلیقه است. ولی وقتی که این سلیقه‌شون آتش به جان طبیعت و گذشته و حال و آینده ما می‌اندازه دیگه سلیقه نیست. دیگه یک چیزی توی مایه‌های مرض و بیماری هست. البته خدا رو شکر تجهیزات ما برای خاموش کردن آتش چه بسا برای ده‌ها برابر این حجم از آتش سوزی کافیه. یعنی ما الان آخرین تکنولوژی روز و تجهیزات رو برای مهار آتش در جای جای ایران داریم. از هلکوپترهای آبپاش، تا بیل و کلنگ و سطل آب و هر چیزی که لازمه. از لحاظ نیروی انسانی هم هیچ مشکلی نداریم. یعنی الان همه ما یاد گرفتیم که وقتی می‌ریم طبیعت، هر جایی رو نباید آتش روشن کنیم. یا اونجایی که روشن می‌کنیم رو چه‌جوری خاموش کنیم.

آتش سوزی‌های دنباله‌دار+رادیو گُلوَنی

تنها مشکلمون همراه نکردن ابر و باد و مه و خورشید و فلک هست و به خصوص خود درختان ارجمند. یعنی الان باید یک دوره بگذاریم بریم درختان رو توجیح کنیم که با آتش گرفتن خودتون درسته که ما ضرر می‌کنیم، ولی خودتون بیشتر ضرر می‌کنید. در صورتی که شما این اختیار رو دارید که به آتش نه بگید و بسیار راحت جلوی گسترش آتش رو بگیرید.

علاوه بر این ما می‌تونیم برای کاهش حجم آتش سوزی اقدام به قطع گسترده درختان و گیاهان کنیم. چون اینطوری دیگه آتش جایی رو نداره که بخواد بسوزونه. راه‌حل دیگه‌ای هم هست. اون هم این هست که با حیوانات و جانداران دیگه بریم گفتگو کنیم. به اون‌ها آموزش لازم رو بدیم که از محل زندگی خودشون مراقبت کنند. چون ما که اونجا ساکن نیستیم. به خاطر همین هم نسبت به این موضوعات برخی‌مون بی‌توجهیم. نهایتش هر موقع خواستم می‌ریم یک دوری توی طبیعت می‌زنیم می‌آییم دیگه. خود جانداران جنگل باید به فکر خودشون باشن. این همه راهکار برای حل این معضل هست وگرنه ما آدم ها مشکلی نداریم…

این روایت را با صدای معین بادپا بشنوید:

پخش از رادیو جوان
برنامه پی‌نوشت

پایان پیام

کد خبر : 82400 ساعت خبر : 11:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82400
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات