آیا عیسی کلانتری، دست به افشاگری زده‌است؟

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: همه ما بارها شنیده‌ایم و گفته‌ایم که دلمان می‌خواهد مسئولان، صدای مردم را بشنوند و بدون تعارف و ملاحظات مرسوم، حرف دل مردم را انعکاس دهند و البته به فکر چاره هم باشند. این بار عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با صراحت هرچه‌تمام‌تر به سراغ مافیای خودروسازی رفته و بازی با جان مردم توسط این صنعت پرقدرت را نشانه گرفته است.

گاهی ممکن است به‌دروغ های شیرین، پناه ببریم اما هرچقدر هم بخواهیم به روی خودمان نیاوریم، دست‌آخر باید با واقعیت؛ هرچند هم تلخ، روبرو شویم. شاید دلمان بخواهد یک مسئول از هر اهرمی برای اصلاح وضعیت موجود، کمک بگیرد اما نباید اجازه دهیم واقعیت سنجی‌مان مختل شود و انتظار معجزه داشته باشیم. درعین‌حال خطاست که مدیران فکر کنند صرفاً با آشکار کردن نهان‌ها، رسالتشان به پایان رسیده.
کلانتری این بار از یک واقعیت تلخ، رونمایی کرده و گفته: «محیط‌زیست نمی‌تواند در مقابل فشارهایی که از بیرون وارد می‌شود مقاومت زیادی داشته باشد. بااینکه اعلام کردیم جلوی تولیدات غیراستاندارد را خواهیم گرفت اما باز به لابی‌های صنعتی برخورد می‌کنیم و با بهانه‌هایی مانند حمایت از تولید داخل که به قیمت جان مردم انجام می‌شوند روبرو می‌شویم». کلانتری صریح‌تر بیان کرده: «خودروهایی تولید می‌شود که مصرف سوخت بالاتر از استاندارد و سوختی پایین‌تر از استاندارد دارند. شاید حتی زور رئیس‌جمهور نیز برای جلوگیری از تولید این خودروها نرسد». البته با خواندن ادعاهای کلانتری، نگران می‌شویم که نکند او خواسته حجت را تمام کند که نمی‌شود، کاری از دستمان برنمی‌آید و….؟

ممکن است صحبت‌های کلانتری، در راستای همان افشاگری‌هایی باشد که مدتی قبل، وعده‌اش را داده بود:
«هیچ‌چیز پنهانی نداریم، سلامت، امنیت زیست‌محیطی و حقوق نسل‌های بعد قابل‌چشم‌پوشی نیست. مملکت نوکر صنعت است یا صنعت در خدمت مردم؟ ازاین‌پس افشاگری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست آغاز خواهد شد». قطعاً مردم از «شفافیت» مسئولان و رسانه‌ها استقبال خواهند کرد. همان حلقه مفقوده‌ای که باعث شده سؤال‌های بی‌جوابی در ذهن همه ما باشد. اما نباید ماجرا صرفاً به این افشاگری‌ها ختم شود. البته اگر واقعاً اسمش را بشود افشاگری گذاشت. مگر نه اینکه پیش‌تر، مردم کمپین «نه به خودروی بی‌کیفیت داخلی» را راه انداخته بودند؟ پس در این فقره هم نمی‌شود مردم را با نام «بی‌خبران» صدا کرد. وقتی کار به بن‌بست می‌خورد، می‌شود ردی از قدرت مافیا را پیدا کرد. به‌هرحال ماجرای مافیای صنعت خودرو، اتفاقی نیست که مردم ندانند. مگر آنکه، خود مسئولان ما بی‌خبر باشند!

اگر عیسی کلانتری‌ها این روزها در راستای شفافیت، دست به علنی کردن پنهان‌کاری‌ها می‌زنند، باید یک اصل را برای خودشان واجب بدانند. اینکه در همین سطح باقی نمانند و تا جایی که امکان دارد با کمک تمام دستگاه‌ها، برای نجات جان مردم که از آلودگی، خسته و بیمار شده‌اند اقدام کنند. زمانی که سرطان در جامعه، بیداد می‌کند و مافیای خودروسازی، تندتر از همیشه می‌راند و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد، نباید به سراغ دشمن‌های خارجی رفت و زمان حال، بهترین ضرب‌العجل است تا مسئولان به سراغ حل مشکل بروند و از هر اقدامی برای مهار افسارگسیختگی صنعت بی‌کیفیت خودرو، استفاده کنند. از شفافیت، صراحت و صداقت عیسی کلانتری، استقبال می‌کنیم اما خواست ملی «حل معضل آلودگی هوا» نباید به هیچ قیمتی، نادیده گرفته شود. حتا اگر زمان‌بر، پرهزینه و دشوار باشد و گمان کنند که ممکن است زور رئیس‌جمهور هم نرسد.

پایان پیام

کد خبر : 76474 ساعت خبر : 1:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=76474
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات