آیا فقط محیط‌ زیست خوزستان، در خطر است؟

آیا فقط محیط‌ زیست خوزستان، در خطر است؟

پایگاه خبری گلونی،، نگار فیض‌آبادی: در چند سال اخیر، موضوع محیط‌ زیست، خودش را بارها به تیتر یک رسانه‌ها رسانده است. قبلاً آن را دغدغه شکم‌سیرها می‌دانستند. امروز اما اهمیتش بیشتر درک می‌شود. البته بعید می‌دانم آن‌طور که باید مهم بودن ماجرا را (چه مسئول باشیم چه شهروند)، باور کرده باشیم. همگی چه از نزدیک و چه دورادور و از آینه رسانه‌ها، گردوغبار خوزستان را دیده‌ایم. از ده‌ها آسیب این معضل بزرگ، صدمه‌ای که به دانش آموزان خوزستانی وارد می‌شود فقط محدود به کوتاه‌مدت نیست و سال‌های بعد هم این صدمه‌ها را یدک می‌کشند.

ما در همه زمینه‌ها سعی می‌کنیم خودمان را به‌روز نگه‌داریم. اما درباره شرایط محیط زیستی‌مان همیشه با تأخیر می‌رسیم. نباید از خوش‌بینی‌های ساده‌لوحانه، تفکر به‌روز نشده و گمانه‌زنی‌های غیرمنطقی‌مان غافل شویم. چون بار، واقعیت‌سنجی‌مان را مختل کرده‌اند که امروز با این همه مشکل، روبرو هستیم. همیشه «توسعه پایدار» را جزو اصطلاحاتی دانسته‌ایم که مخصوص کتاب‌های دانشگاهی ست و نه زندگی روزمره خودمان. اما وقتی در خبرها می‌خوانیم به گفته کارشناسان ازجمله مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خوزستان، «یک دانش‌آموز خوزستانی به‌صورت میانگین تا قبل از دانشگاه، دو سال کمتر از سایر دانش‌آموزان سایر استان‌های کشور به مدرسه برود» باید برای باور کردن «محیط‌زیست؛ یعنی زندگی»، شتاب کنیم.

خط و ربط این دوسال تحصیل کمتر را می‌توان در اهداف توسعه پایدار جستجو کرد. اگر ۱۰ سال پیش می‌گفتند «تضمین آموزش باکیفیت، برابر و فراگیر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه»، به محیط‌زیست ارتباط دارد باور می‌کردیم یا آن را در شمار شوخی‌ها قرار می‌دادیم؟ امروز چطور؟ اگر معضل گردوغبار خوزستان در حد معضل باقی بماند و تبعات گسترده آن دیده نشود، باید کم‌کم امیدمان را برای تحقق اهداف توسعه پایدار قطع کنیم. اگر دچار تردید شده‌اید با یک جستجوی ساده، می‌توانید ارتباط بین اهداف توسعه پایدار و محیط‌زیست را بهتر درک کنید.

آیا فقط محیط‌ زیست خوزستان، در خطر است؟

محیط‌زیست را در متن زندگی‌مان نمی‌بینیم و این مشکل، خطای دید ماست. زندگی توأم با سلامت و ترویج رفاه، برقراری عدالت، تحقق امنیت غذایی و… بدون حفاظت از محیط‌زیست، امکان‌پذیر نیست. کمیت و کیفیت تحصیل برای دانش‌آموزان خوزستانی با تحصیل بقیه دانش آموزان، قابل‌مقایسه نیست و وقتی آن‌ها در سال‌های بعدی با مشکلاتی درزمینه اشتغال و درآمدزایی مواجه شوند یعنی شکست چند هدف مهم درزمینه توسعه پایدار که همگی به مشکلات زیست‌محیطی برمی‌گردند. گرچه نباید از شیوه مدیریت‌ها چشم‌پوشی کنیم اما پرونده فقر، نابرابری، ناامنی و ده‌ها مشکل دیگر را نمی‌توان بدون حفاظت از محیط‌زیست، مختومه اعلام کرد.

پایان پیام

کد خبر : 77780 ساعت خبر : 0:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=77780
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات