از توصیه‌های نوروزی معاون میراث فرهنگی تا شرایط سخت ثبت جهانی

از توصیه‌های نوروزی معاون میراث فرهنگی تا شرایط سخت ثبت جهانی

«پایگاه‌های ملی و جهانی باید به محلی برای رجوع تمام اقشار علمی که دنبال اطلاعات علمی و دست اول هستند، تبدیل شود. هیچ‌کس انتظار ندارد یک مجموعه تاریخی را نونوار ببیند، بسیاری از مردم تمایل دارند که حقیقت تاریخ را ببینند، باید در کنار انضباط سایت و حفاظت‌های درست از مجموعه حداقل مداخله در آن‌ها صورت گیرد.»

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در نشست پایگاه‌های میراث جهانی و میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۹۰ پایگاه در کشور وجود دارد که دارای ساختار و برنامه مدیریتی منظمی هستند، اعلام کرد: پایگاه‌ها در سال‌های گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشتند و در برهه‌ای برخی از آن‌ها متوقف و برخی دیگر رها شده بودند اما هم اکنون به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که اهداف پایگاه‌های کشور  با ساختار مشخص، برنامه مدیریتی مناسب و چشم‌انداز بلندمدت پیش برده شوند.

او با بیان این‌که پایگاه‌های ملی و جهانی ایران در سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند، بنابراین امروز وقت آن رسیده که پایگاه‌ها تبدیل به محلی برای ایده‌های نو و کشفیات جدید در علوم مختلف شوند و پژواک فعالیت آنها جهانی شود، ادامه داد: اگر قرار است به اهداف پایگاه‌ها دست پیدا کنیم، در وهله اول لازم است که اثر و ارزش‌های آن را به درستی بشناسیم و به صورت مداوم در پایگاه حضور داشته باشیم تا به تبادل اطلاعات بپردازیم.

از توصیه‌های نوروزی معاون میراث فرهنگی تا شرایط سخت ثبت جهانی

وی پایگاه‌های ملی و جهانی را محلی برای تولید علم دانست و با بیان این‌که پایگاه‌های ملی و جهانی کشور باید محلی برای تولید علم و ایده‌های نو باشند، افزود: در این شرایط پایگاه‌ها نیاز به تشکیلات دائم دارند. همچنین این پایگاه‌ها مرکز جمع‌آوری اطلاعات دست اول آن مجموعه هستند و باید به گونه‌ای فعالیت کنند که کشفیات جدید آنها پژواک جهانی داشته باشد.

طالبیان پایگاه‌های کشور را ظرفیتی مهم دانست که می‌توانند پیشقراول برنامه‌های توسعه‌ای کشور باشند و  افزود: پایگاه‌ها دیگرفقط متعلق به سازمان میراث‌فرهنگی نیستند،به گونه‌ای که سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر پایگاه‌های میراث‌فرهنگی را توسعه می‌دهند. این روند با افزایش دانش و فعالیت‌های میان‌رشته‌ای توسعه بیشتری پیدا کرده و خوشبختانه هر دستگاهی که ورود پیدا کرده، متوجه جریان مدیریتی و تاثیرگذاری آن شده است.

از توصیه‌های نوروزی معاون میراث فرهنگی تا شرایط سخت ثبت جهانی

او در توضیح وضعیت برخی از پرونده‌های در دست تهیه برای ارسال به یونسکو نیز توضیح داد: در پرونده جنگل‌های “هیرکانی” دو سازمان منابع طبیعی و محیط زیست مدیریت جدی دارند و در پرونده “راه‌آهن” سازمان میراث‌فرهنگی صرفا به موضوعات تخصصی می‌پردازد و موضوعات تکنیکی به‌عهده دستگاه مربوطه است. 

وی همچنین به فعالیت‌های چندرشته‌ای پایگاه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: در پایگاه‌های ملی و جهانی برای آنکه اهداف خود را به درستی پیش ببریم باید به موضوع فعالیت‌های چند رشته‌ای بیشتر بپردازیم. وقتی قرار است مسیرهای جدیدی برای گردشگران تعریف شود لازم است که حتما مسیرهای کهن شناسایی شود.

او ادامه داد: قبل از تشکیل پایگاه‌ها، فقط سایت‌های تاریخی مورد توجه بودند، ادامه داد: با ایجاد پایگاه‌ها مدیران و کارشناسان بدون آنکه خود را صرفا به سایت محدود کنند با یکپارچگی منظر و محیط و ساختارهای مختلف درگیر شدند، از سوی دیگر اکنون پایگاه‌ها برای خود ماموریت ندارند، آنها در شرایط فعلی به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توانند به سایر پایگاه‌ها خدمات دهند به‌عنوان مثال تجهیزات کامل آزمایشگاه خشت و گل در بم باعث شده بسیاری از کارشناسان برای آزمایش به بم مراجعه کنند

شرایط برای ثبت‌های جهانی سخت‌تر شده است

طالبیان در ادامه با تاکید بر این‌که در حال حاضر فرآیند ثبت اهمیت دارد نه صرفا عمل ثبت یک اثر یا محوطه‌ی تاریخی، افزود: اکنون بیش از ۱۰۰ موضوع در فهرست موقت وجود دارد، اما فرایند ثبت جهانی نیز در حوزه مدیریت، حفاظت هر روز سخت‌تر می‌شود.

او با اشاره به این‌که سازمان میراث فرهنگی باید سایت‌های خود را به استاندارد ملی و جهانی برساند و با  زبان و چگونگی گفت و گو و انتشارات بین‌المللی آشنایی کامل داشته باشد، ادامه داد: در این میان کارشناسان پایگاه‌ها نیز لازم است اشراف کامل به کنوانسیون‌ها، دستورالعمل و راهنماها داشته باشند و کاملا با معیارها و اصول آنها آشنا باشند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در ادامه انتظار سازمان میراث‌فرهنگی از پایگاه‌ها را تبدیل این مکان‌ها به به محلی برای رجوع تمام اقشار علمی که دنبال اطلاعات علمی و دست اول هستند، بیان کرد.

او «کمترین مداخله» را بهترین روشِ حفاظت از مجموعه‌های تاریخی دانست و ادامه داد: هیچ‌کس انتظار ندارد یک مجموعه تاریخی را نونوار ببیند بلکه بسیاری از مردم تمایل دارند که حقیقت تاریخ را ببینند بنابراین بهترین روش در کنار انضباط سایت و حفاظت‌های درست از مجموعه حداقل مداخله است

وی به تقویم رویدادهای سال اشاره کرد و از مدیران پایگاه‌ها خواست تا این تقویم را با دقت هر چه بیشتر آماده و ارسال کنند.

توصیه‌های طالبیان برای نوروز ۹۷

او با تاکید بر لزوم توجه به موضوعات مهمی مانند جشن آیینی نوروزدر پایگاه‌ها، ادامه داد: باید پایگاه‌ها بهترین عملکرد را ارائه کنند. در میدان امام اصفهان حتی می‌توان در ایام نوروز به عنوان پیک سفر روند مرمت عالی‌قاپو به نمایش گذاشته شود.

وی با اعلام اینکه پایگاه‌های باید گزارش‌های پایش را جدی بگیرند، به لزوم انجام برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی تاکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتِ امروز بحث آموزش و اطلاع رسانی است. اینکه مدیران پایگاه‌ها چگونه اطلاع‌رسانی کنند بسیار اهمیت دارد. همچنین موضوع آموزش از موارد مهمی است که باید در کنار معرفی مورد نظر قرار گیرد. بنابراین بهترین معرفی، کارگاه‌های زنده است و حتی دایر بودن چند کارگاه مرمتی در سایت‌های کشور می‌تواند مردم را با روند مرمت از نزدیک آشنا کند.

معاون میراث‌فرهنگی همچنین بر مسائل حفاظتی سایت‌های تاریخی بسیار تاکید کرد و افزود: لازم است که سایت‌های تاریخی تمیز و دارای انضباط باشند. پایگاه‌ها باید این سایت‌ها را به درستی به مردم معرفی کنند و حتما نیز از مردم نظرخواهی شود تا نقاط ضعف هرچه سریع‌تر برطرف شود.

او همچنین خطاب به مدیران پایگاه‌های میراث فرهنگی تاکید دارد: بهتر است در تعطیلات نوروز در پایگاه‌های خود حضور جدی داشته باشند و نمایندگانی را نیز در  ستاد تسهیلات گردشگری استان مستقر داشته باشندو افزود: با این اقدامات  فعالیت و عملکرد پایگاه‌ها در ایام نوروز می‌تواند با نظارت دقیق‌تر همراه باشد.

تا رسیدن به نقطه مطلوب درپایگاه‌ها فاصله داریم

فرهاد عزیزی، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث‌جهانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در سخنانی اظهار کرد:‌در حال حاضر ۷۵ پایگاه ملی و ۲۲ پایگاه جهانی در کشور وجود دارد که در این پایگاه‌ها علاوه بر موضوعات حفاظت، مرمت و سامان‌دهی آثار، ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران و معرفی ارزش‌های برجسته جهانی آثار در دستور کار قرار دارد.

او بیان کرد: همه‌ی فعالیت‌ها در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی به ویژه پایگاه‌های جهانی براساس پلان مدیریت و براساس برنامه‌ریزی‌های مصوب، هر سال توسط همکاران امور پایگاه‌ها انجام می‌شود که این اقدامات با هدایت و نظارت بالغ بر ۴۰۰ کارشناس، استاد خبره و شورای راهبردی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پایگاه‌ها به دلیل جایگاه و شان ملی و بین‌المللی، توجه و حضور مداوم مردم و گردشگران در این فضاها، پراکندگی یکنواخت و گسترش آنها در کشور و امکاناتی که به لحاظ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و منابع انسانی دارند، می‌توانند نقش مهم و موثری در توسعه و آبادانی مناطق مختلف کشور داشته باشند.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی بیان کرد: دفتر امور پایگاه‌ها تا کنون تمام تلاش خود را برای همسان‌سازی کیفی پایگاه‌ها از نظر امکانات و اعتبارات به کار بسته است، همچنین ایجاد فرصت برای پژوهش و تعامل با مراکز علمی و آموزشی در سطح ملی و بین‌المللی برای انجام مطالعات کاربردی و اقدامات اجرایی مشترک از دیگر مواردی است که دفتر امور پایگاه‌ها پیگیری می‌کند.

او گفت: با وجود توجه به مسائل، مشکلات و کمک‌های بسیار زیاد بخش‌های مختلف سازمان میراث‌فرهنگی و سایر دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان برنامه و بودجه به پایگاه‌های میراث جهانی و ملی، محدودیت‌های متعددی به لحاظ مالی و تشکیلاتی در چشم‌انداز پایگاه‌ها قرار دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه فاصله‌ی زیادی داریم اما با تلاش فعالان این حوزه دستیابی به وضعیت مطلوب دور از دسترس نیست.

از توصیه‌های نوروزی معاون میراث فرهنگی تا شرایط سخت ثبت جهانی

در این نشست نیم‌روزه علاوه بر تقدیر از برخی کارمندان پایگاه‌های ملی و جهانی سازمان میراث فرهنگی، از برخی کارمندان پیشکسوت پایگاه‌های جهانی و استادکاران مرمت تقدیر شد.

در این نشست به جای بررسی مشکلات پایگاه‌های میراث فرهنگی و میراث جهانی، ترجیح داده شد تا چهار مسئول پایگاه میراث جهانی و میراث فرهنگی از اقدامات انجام شده برای ساماندهی محوطه‌های جهانی و ملی خود صحبت کنند.

براساس اعلام قبلی، علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز یکی از سخنرانان این نشست بود، اما به دلیل حضور در جلسه هیات دولت امکان حضور در این نشست را نداشت و فقط به مراسم تقدیرِ پایانی رسید.

مدیریت نکردن زمان در ارایه، از دیگر حاشیه‌های این نشست بود که به دلیل رعایت نکردن آن، برنامه تا دو ساعت بعد ازاعلام زمان پایان، طول کشید.

همچنین باتوجه به عنوان نشست یک‌روزه پایگاه‌های جهانی و ملی، به نظر می‌رسید باید مسئولان همه‌ی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی حضور داشته باشند، اما می‌توان گفت نیمی از این مسئولان پایگاهی حضورد اشتند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 81258 ساعت خبر : 4:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=81258
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات