گلونی

انیمیشن فقط برای بچه‌ها نیست!

انیمیشن فقط برای بچه‌ها نیست!

انیمیشن فقط برای بچه‌ها نیست!

پایگاه خبری گلونی، هومن نشتائی: انیمیشن یا به اصطلاحی که عامیانه شناخته می‌شود «کارتون» یکی از ژانرهای فیلم سینمایی است که معمولا توسط کودکان مورد استقبال قرار می‌گیرد و مورد دافعه دیگران واقع می‌شود. اما چرا باید توسط گروه سنی غیر از کودکان جذاب واقع نشود؟ در صورتی که یکی از جذاب‌ترین سبک‌های فیلم سازی انیمیشن است که رنگ‌ها به تصویر روح می‌بخشند و باعث ایجاد زیبایی می‌شوند. یک سبک فیلمسازی کاملا متفاوت و سخت.

حتما با این ری اکشن‌ها نسبت به انیمیشن مواجه شدید: «آخه من انیمیشن ببینم؟ [لبخندی تحقیرآمیز می‌زند]» «مگه بچه‌م که انیمیشن ببینم؟» «کارتون مال بچه هاست». یا حتی کسانی هم که علاقه به انیمیشن دارند معمولا از اعلام آن در جمع دوستان یا… خجالت می‌کشند. در صورتی که انیمیشن‌ها کارهای بسیار ارزشمندی هستند که می‌توانند تاثیر گذاری زیادی ایجاد کنند و از حد و مرز‌ها عبور کنند و به تخیل انسان جنبه دیگری ببخشند، تا مردم ذهن رنگین تری داشته باشند. اما متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند و با ارجاع دادن انیمیشن به بچه‌ها آن را از سر خود باز می‌کنند. در صورتی که تیمی که پشت تولید این انیمیشن‌ها نشسته‌اند همه بزرگسال هستند و خیلی‌ها از دوران کودکی سودای انیماتور شدن به سر دارند و کسانی که می‌توانند به انیمیشن کمک کنند بزرگسالان هستند. زیرا کودکان تنها به سینما نمی‌روند.

انیمیشن فقط برای بچه‌ها نیست!

خانواده‌ها باید در برنامه خود دیدن انیمیشن را قرار دهند، تا کودکان از آن لذت ببرند. بدون شک بزرگسالان هم با دیدن انیمیشن ضرر نمی‌کنند و می‌توانند استفاده کنند. این روز‌ها یکی از انیمیشن‌هایی که روی پرده سینما‌ها در حال اکران است (که خوشبختانه روز به روز تعداد انیمیشن‌های اکران بالا می‌رود) «فهرست مقدس» می‌باشد. که متاسفانه فروش خوبی نداشته و پس از گذشت بیشتر از یک ماه از شروع اکران تنها حدود ۱۵۰ میلیون فروش داشته است. که این به تعداد سالن‌های اختصاص داده شده به این فیلم و تعداد سانس‌ها نیز مربوط می‌شود که متاسفانه تعداد خیلی کمی دارد. حتی ساعت سانس‌های مختص به این فیلم نیز ساعت‌های مناسب و شلوغ سینما نیست. که این بی‌اهمیتی به میزان مخاطب مربوط می‌شود. و قطعا مخاطب می‌تواند انیمیشن را احیا کند. اما انیمیشن‌های ایران چه مشکلاتی دارند؟

قطعا قسمتی مربوط به محدودیت‌ها و سرمایه گذاران می‌شود. که انیمیشن ساز‌های ایران را تقریبا محدود به یک سبک انیمیشن کرده است. زیرا بزرگ‌ترین سرمایه گذاری‌ها مربوط به موضوعات واحدی است، که از فرط تکرار برای مخاطب خسته کننده شده است و بسیاری از انیمیشن‌ها غالبِ شبیه به هم پیدا کرده‌اند با فضاهایی که به چشم کاملا آشنا هستند. این نقد منفی‌ای است که به بسیاری از انیمیشن‌های ایران وارد است. اما با مرور لیست فیلم‌های در دست تولید می‌توان دریافت که انیمیشن‌های بهتری در راه است. در مورد انیمیشن «فهرست مقدس» باید بگویم که قطعا پیشرفتی بزرگ صورت گرفته و گامی بلند رو به جلو برداشته شده است. می‌توان گفت این میزان از جزئیات در انیمیشن‌های ایران بی‌سابقه است. این مسئله آینده‌ای روشن‌تر را برای انیمیشن سازی ایران ترسیم می‌کند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل