این مردم نقد‌نپذیر

خلاصه که تقریبا بسیاری از مردم حرف متخصصان را نمی‌پذیرند و نمی‌شنوند. کلا اینترنت و فضای مجازی باعث شده است که خوددانش‌پنداری و می‌دانم‌پنداری در میان مردم رایج بشود.

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: مردم تقریبا هیچ چیز را از افراد متخصص نمی‌پذیرند. هر سال خودشان کولر را سرویس می‌کنند و برخی آز آنها بر اثر برق گرفتگی در همان روزهای اول فصل گرما می‌میرند. در سرماخوردگی و انواع بیماری‌ها خودرمانی می‌کنند و به حرف پزشک گوش نمی‌دهند. لنت ترمز ماشین را خودشان عوض می‌کنند و می‌روند توی دره. بدون زنجیر چرخ در جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر می‌رانند و به ته دره سقوط می‌کنند. روی صفحه‌های فیشینگ کلیک می‌کنند و مال‌شان به یغما می‌رود. در صندوق‌ها و موسسه‌های غیرمجاز سرمایه‌گذرای می‌کنند و به خاک سیاه می‌نشینند. هنگام زلزله به جای پناه گرفتن در کنار ستون، به سمت حیاط و کوچه می‌روند و شل‌و‌پل می‌شوند و دست و پایشان می‌شکند.

خلاصه که تقریبا بسیاری از مردم حرف متخصصان را نمی‌پذیرند و نمی‌شنوند. کلا اینترنت و فضای مجازی باعث شده است که خوددانش‌پنداری و می‌دانم‌پنداری در میان مردم رایج بشود.

پس وقتی مردم از مهندس و کارشناس حرف نمی‌پذیرند انتظار دارید از منتقد سینمایی، منتقد ادبی و یا منتقد موسیقی حرف بپذیرند؟ امثال من اگر درباره شعر و ترانه مزخرف و موسیقی مزخرف و فیلم مزخرف و کلا فیک‌های فرهنگ و هنر و ادب چیزی می‌نویسم از سر دشمنی نیست. وظیفه ما نقد است. مخاطب هم همان طور که باید از کارشناس بپرسد که کدام برند پکیج مناسب‌تر است باید از منتقد هم بپرسد که کدام موسیقی را گوش بدهم بهتر است. قبول دارم که بخشی از دریافت هنر به سلیقه و حال مربوط می‌شود اما بخشی از آن هم در حیطه نقد است. یعنی مخاطب باید از منتقد کمک بگیرد برای شنیدن موسیقی خوب،‌ خواندن کتاب خوب، دیدن فیلم خوب.

البته اغلب مخاطبان درباره فیلم خوب و کتاب خوب گارد نمی‌گیرد اما فقط کافی است کسی از یک خواننده یا یک ترانه‌سرا انتقاد کند. آن وقت است که به صفحه‌اش یورش می‌برند و او را به هزار و یک چیز محکوم می‌کنند.

در حالی که او فقط نقد کرده است. یعنی وظیفه‌اش را انجام داده است. مثل یک مهندس که به شما می‌گوید کدام خانه را بخرید بهتر است.
باقی بقای‌تان

پایان پیام

کد خبر : 74916 ساعت خبر : 3:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=74916
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

توهمِ دانایی داریم همه‌مون و کوتاه هم نمی‌آییم…
با این حال منتقد هم نباید کوتاه بیاد

اره مردم یه مشت نادان هستند که فقط موقع رای دادن به درد میخوره
اگه حقشونو خواستن نفهم میشن