برسد به دست شهرداری و شورای شهر خرم‌آباد

پایگاه خبری گلونی، سلیمان میرزاپور رشنو – دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری:

امام علی(ع): در تعهدّات خود نسبت به من پایبند باشید و از نصیحت کردن به من در غیبت و حضور دریغ ننمایید.

جناب آقای شهردار مطالبی که در سطور زیر می‌خوانید را می‌خواستم حضوراً به خدمت عرض کنم، بنابراین حدوداً یک ماه قبل تقاضای ملاقات با جنابتان را تحویل دفتر شهردار نمودم، با توجه به اینکه هیچ‌گونه پاسخی از جانب دستگاه مدیریتی شما دریافت نکردم، بر خود لازم دانستم نکاتی را از طریق رسانه به حضور شما و اعضای محترم شورای شهر خرم‌آباد یادآور شوم:

آقای رشیدی، مدیریت شهری در خرم‌آباد سال‌هاست که دچار نگاه سلیقه‌ای، غیرتخصصی و عموماً عوامانه به مسائل مختلف شهری و نیز تبلیغات صرفاً رسانه‌ای شده و شهر بر همین اساس اداره می‌شود، به همین دلیل تصمیمات و اقدامات انجام‌گرفته توسط این نهاد ظاهراً مردمی، نه بر اساس نیازهای این شهر، بلکه بر اساس راهکارهای عوامانه و سطحی هست.

متأسفانه در این مدت کوتاه بازهم غلو و بزرگنمایی اقدامات در خروجی گفتار برخی مسئولین موج می‌زند، به‌عنوان یک شهروند می‌خواهم بدانم که چه اقدامات قابل‌توجهی در راستای بهبود شرایط موجود و مشکلات این شهر انجام‌شده است؟

یکی از دوستان تصمیم‌ساز عضو شورا از بهبود نظافت شهر نسبت به گذشته اظهار شعف نموده بود. پای برخی مصاحبه‌ها و صحبت‌های برخی دوستان که می‌نشینیم متوجه عمق بحران می‌شویم، اغلب با ابتدایی‌ترین ادبیات شهر و شهرسازی آشنایی ندارند. یکی از دوستان گفته بود باید اقدام به تهیه طرح جامع برای توسعه خرم‌آباد بنماییم!

اول اینکه متولی طرح جامع اداره دیگری غیر از شهرداری و شورای شهر است و دوم اینکه طرح‌های جامع معمولاً دارای افق بلندمدت هستند که خواهشمند است دوستان با توجه مشکلات موجود، برای چند سال پیش رو و دوره زمامداری‌شان برنامه‌ریزی کنند(هرچند که افق دید بلند در طرح‌ها لازمه هر نوع برنامه‌ریزی است)، ثالثاً جهت اطلاع باید گفت: جدیدترین طرح جامع خرم‌آباد در سال ۱۳۹۱ تصویب‌شده که شاید پیگیری مصوبات آن در شرایط کنونی(به لحاظ جلوگیری از صرف وقت و هزینه)بسیار ضروری‌تر از تدوین هر طرح جامع دیگری است.

یکی از اعضای شورای شهر خبر از ایجاد بوستان جهادگران در ۲ ماه و در دوره شورای شهر کنونی داده بودند! اگر لازم است تا تصاویر ماهواره‌ای دو سال پیش همین بوستان را خدمت ارسال نمایم تا این عضو محترم شورا مشاهده بفرمایند که این بوستان همچون سایر پروژه‌هایی که زودهنگام افتتاح شدند، ساخت آنها سال‌ها زمان برده است. راستی جناب شهردار بنده برای دریافت بلیط به ترمینال برون استانیمان که هفته گذشته افتتاح شد مراجعه کردم اما ظاهراً هنوز به بهره‌برداری نرسیده و تا این ساعت خیابان شریعتی همچنان ترمینال اصلی این شهر است.

جناب شهردار و شورای محترم، بنده در دوره شورای شهر سابق و مدیریت قبلی شهرداری هم بارها شهرداری و شورای شهر را نقد نموده‌ام، ببخشید اگر نمی‌توانم سکوت کنم، در این رابطه توجه‌تان را به این مطلب جلب می‌نمایم:

خرم‌آباد با هیاهو و تبلیغات آباد نمی‌شود

شورای محترم شهر و جناب شهردار محترم، چندین سوال ذهن بنده را به‌عنوان یک شهروند خرم‌آبادی مشغول ساخته که انتظار پاسخگویی دارم:

– آیا در طول این چندماه توانسته‌اید یک حسابرسی دقیق از دوره شهردار و شورای شهر قبلی انجام دهید؟ اگر بله، باید بدانید مردم حق دارند که جویای جزئیات آن باشند.

– چه فکری به حال بدهی‌های شهرداری کرده‌اید؟ آیا برنامه‌ای با افق زمانی مشخص دارید؟

– از مصوبات طرح جامع اطلاع دارید؟ آیا توانایی پیگیری و اجرای آن را بر اساس زمانبندی مشخص دارید؟

– آیا به منظور بهبود ترافیک شهری برنامه‌ای دارید؟

– چینی‌جاهای فرسوده و حاشیه‌نشینان چطور؟ آیا در برنامه‌های آتی شما اقداماتی در راستای ساماندهی اینگونه بافت‌ها انجام می‌شود؟

جناب آقای رشیدی، بهسازی و توانمندسازی چینی‌جاهای فرسوده و حاشیه‌نشین و … یکی از مباحث مهم و کلیدی برنامه‌ریزی شهری بوده و راهکارها و مدل‌های فراوانی برای برون‌رفت از مسائل اینگونه بافت‌ها وجود دارد.

تکنیک ها و روش‌هایی که برنامه‌ریزان شهری را در ساماندهی اینگونه محلات یاری می‌دهد و اینکه بگوییم یک محله به دلیل بافت روستایی آن، جای کار ندارد (منبع: نقل قول از شما در کانال تلگرامی محله ماسور)، صحبت کارشناسی شده ای نیست. توصیه می‌کنم که حتما سری به مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده در این مورد بزنید. طرح‌های فراوانی در زمینه ساماندهی چینی‌جاهای فرسوده و همچنین حاشیه‌نشین در کشور انجام‌گرفته است.

باور بفرمایید که این گونه بافت‌ها بسیار جای کار دارند. نه‌تنها بافت فرسوده محله ماسور بلکه تمام مشکلات شهری “جای کار دارند”!

دو زخم بزرگ گل سفید و علی‌آباد که مدیریت‌های قبلی ایجاد نموده، هنوز باز هستند و طولی نمی‌کشد که چرکین شوند، شما در این مورد چه می‌کنید؟

آقای شهردار و شورای محترم آیا می‌دانستید که در شرایط فعلی گورستان‌های شهر به لحاظ نزدیکی به چینی‌جاهای مسکونی مشکلات فراوان بهداشتی و زیست‌محیطی ایجاد نموده‌اند؟ و البته تهدیدی برای منظر شهری به شمار می‌روند. هرگاه برنامه ریزان و مدیران برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده نداشته باشند، افراد به‌صورت خودجوش دست‌به‌کار می‌شوند، نمونه آن گورستان‌های خودرو و غیرمجاز رباط و…  است که به دلیل عدم مکان‌یابی اصولی گورستان جدید توسط شهرداری، منابع ملی و جنگل‌ها را نیز تهدید می‌نماید.

لازم به ذکر است که شورای شهر سابق، گورستان آینده شهر را در حوالی روستای بلیلوند پیشنهاد داده بودند که باید به عرض برسانم که این تصمیم به علت نزدیکی به محلات مسکونی جنوب شهر، در صورت اجرا این مناطق را با مشکلات فراوانی مواجه می‌سازد.

شورای شهر و شهردار محترم، تا چه حد بر مشکلات حمل‌ونقل شهری و نقایص حمل‌ونقل عمومی واقف هستید؟ آیا مصوبات طرح جامع در این مورد را پی گیری نموده‌اید؟

نمی‌دانم تا چه حد از قوانین و مقررات شهرسازی اطلاع دارید، حریم شهر خرم‌آباد در حال نابودی است. ساخت‌وسازهای غیرمجاز نه‌تنها در محدوده قانونی بلکه در حریم شهر که چند برابر محدوده خدماتی است به‌وفور قابل‌مشاهده است.

لینک زیر این موضوع را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهد:

قصور مدیریت شهری در مورد حریم شهر خرم‌آباد

 جناب آقای رشیدی و دیگر دوستان عضو شورای شهر، شهرداری خرم‌آباد دارای مشکلات زیرساختی و فقر دانش و تخصص است. عدم وجود نیروی متخصص کافی یکی از بزرگ‌ترین دلایل عدم اجرایی شدن مصوبات طرح‌های جامع و تفصیلی بوده است، به‌طوری‌که در یک بررسی از طرح‌های گذشته، حاکی از آن است که کمتر از۳۰ درصد این طرح‌ها اجرایی شده است.

در پایان باید گفت: خرم‌آباد شهری است با ویژگی‌های خاص خودش و مدیرانی که تاکنون به دنبال دیدگاه‌های سلیقه‌ای خود بوده‌اند، اما باور بفرمایید دیگر مجالی برای آزمون‌وخطا باقی نمانده و وقت آن رسیده که به‌صورت علمی با مشکلات شهر برخورد گردد. شهرمان با کمبود متخصص در سازمان‌های متولی مدیریت شهری، بیکاری، حاشیه‌نشینی، وضعیت نامناسب اقتصادی شهروندان، عدم وجود زیرساخت‌ها و تأسیسات شهری متناسب با جمعیت شهر، عدم سرمایه‌گذاری، طول مدت‌زمان اجرای پروژه‌ها، تعطیلی کارخانه‌های قدیمی، ترافیک بالا، آلودگی صوتی، وندالیسم، دور شدن از معیارهای شهر پایدار و مشکلات زیست‌محیطی فراوان و … روبروست و راهکارهای کلی که به نظر حقیر می‌بایست موردتوجه قرار گیرد به شرح زیر است (هرکدام از این راهکارها به اهداف و اقدامات ریزتری تقسیم می‌شود که شرح جزئیات در این مقال نمی‌گنجد):

  • تلاش برای ارتقاء جایگاه کنونی شهر خرم‌آباد در طرح‌های فرادست منطقه‌ای و ملی و تبدیل شهر خرم‌آباد به شهری منطقه‌ای
  • تلاش برای هماهنگی ادارات مختلف دخیل در مدیریت شهری برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های شهری و جلوگیری از موازی کاری و …
  • استفاده از نیرو و توان تشکل‌های مردم‌نهاد به‌عنوان ظرفیتی برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در امور شهر
  • به‌کارگیری نیروهای متخصص در برنامه‌ریزی و اداره شهر
  • جلوگیری از تصمیمات سلیقه‌ای و تلاش برای برنامه محور بودن اقدامات شهرداری
  • تلاش برای درآمدزایی شهرداری خرم‌آباد از طریق ایجاد کاربری‌ها و خدمات پایدار شهری
  • شفافیت در درآمد و هزینه‌های شهرداری و نظارت مردمی بر این امور
  • نظارت بر امور مالی و مناقصات شهرداری
  • توسعه گردشگری و تلاش برای ارتقاء جایگاه کنونی شهر خرم‌آباد
  • توجه به هویت بومی( ایرانی، اسلامی و لری)در برنامه‌ریزی و طراحی‌های شهری و تلاش برای ارتقاء حس تعلق شهروندان به شهر خرم‌آباد
  • توجه به محیط‌زیست و مواریث فرهنگی شهری
  • بهبود زیرساخت‌های شهری و ایجاد کاربری‌های خدماتی و عمومی در سطح شهر
  • بهره‌گیری از فن آوری اطلاعات و تحقق شهرداری و شهر الکترونیک و ….

با آرزوی توفیق روزافزون

پایان پیام

کد خبر : 80589 ساعت خبر : 3:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=80589
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات