«بندر و دریا» با شکل و شمایلی تازه

تازه‌ترین شماره ماهنامه «بندر و دریا» با ۳۳ سال سابقه انتشار، با شکل و ساختار تازه‌ای به روی پیشخان روزنامه‌فروشی‌ها آمد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این نشریه تخصصی که با ۳۳ سال سابقه انتشار، قدیمی‌ترین مجله تخصصی کشور در حوزه بنادر و دریانوردی به شمار می‌آید، بتازگی دور تازه انتشار خود را به مدیرمسؤولی و سردبیری محمد ولی‌زاده، آغاز کرده است.

ولی‌زاده در سرمقاله‌ی نخستین شماره از دوره‌ی جدید ماهنامه «بندر و دریا»، از لزوم تغییر در محتوا و شکل این مجله گفته و خاطرنشان کرده است که در کنار برقراری ارتباط موثر و تبادل اطلاعات و تجربیات با مجامع دانشگاهی مرتبط با حوزه دریایی و بندری، این نشریه در دور تازه خود قصد دارد لذت خواندن یک مقاله، گزارش توصیفی یا گفت‌وگوی تحقیقی جذاب را با عموم هموطنان علاقه‌مند به موضوعات و مسائل دریایی کشور قسمت کند و فرهنگ دریایی را در میان اقشار مختلف جامعه اشاعه دهد.

شماره اول از دور تازه این نشریه، به مناسبت افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی به بنادر استان سیستان و بلوچستان و دریای عمان پرداخته است. همچنین با توجه به اینکه چابهار عنوان نخستین بندر اقیانوسی ایران را داراست و افتتاح بندر شهید بهشتی می‌تواند، مهم‌ترین شریان حمل و نقل دریایی خاورمیانه را محقق کند، در بخشی از نشریه به این موضوع نیز پرداخته شده است. بر این اساس در بخش اقتصادی مجله، گزارشی از سفر رئیس جمهور به چابهار تهیه شده و از ابعاد مختلف، تبعات اقتصادی افتتاح بندر شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش سیاست نیز بازتاب سیاسی حضور ۶۰ مهمان خارجی از ۱۷ کشور جهان در آیین افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفته و در گفت‌وگوی اختصاصی با میرمحمود موسوی، دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه، سعی کرده است به تحلیل دیپلماتیک مسیر ترانزیتی ایران، هند و افغانستان بپردازد.

بخش اجتماعی، گفت‌وگو و گزارش‌هایی از چابهار و مردم بندرنشینِ دریای عمان منتشر کرده است. در این بخش، به سبک زندگی، موقعیت جغرافیایی و تاریخی و انواع رسم و رسوم محلیِ چابهار پرداخته شده است. گزارشی از بندر «تیس» و نگاهی به مردم‌شناسی این استان در کنار گفت‌وگو با دختری روشندل از اهالی چابهار که موفق به تحصیل در مقطع دکترای علوم سیاسی شده است، از دیگر بخش‌های این نشریه به شمار می‌رود.

همچنین در بخش تاریخ، گفت‌وگو با موسس دانشکده علوم و فنون دریایی چابهار، بهانه‌ای برای ورود به پیشینه قدیم این شهر در جوار دریای مکران دارد. انتشار اختصاصی نقشه ایران در دوران صفویه که اهداییِ موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی «سحاب» به «بندر و دریا» بوده، مقدمه‌ی نگاهی به تاریخچه‌ی نیم‌قرنی بندر چابهار و حضور نظامیان و دریانوردان در آن شده است.

در بخش پایانی نیز یادداشت‌های محمدرضا سحاب، رضا خجسته‌رحیمی و علیرضا بهرامی از سفر به بندر شهید بهشتیِ چابهار منتشر شده است و آن‌ها از دریچه نگاه خود، به  این بندر و تاثیری که می‌تواند بر اقتصاد کشور بگذارد، پرداخته‌اند.

دویست و چهل و هشتمین شماره‌ «بندر و دریا» با طرح جلدی درخصوص افتتاح بندر شهید بهشتی، سری تازه انتشار خود را در ۱۰۸ صفحه‌ی تماماً رنگی و با قیمت ۱۰ هزار تومان آغاز کرده است.

صاحب‌امتیاز این نشریه سازمان بنادر و دریانوردی و مدیرمسئول و سردبیر آن، محمد ولی‌زاده است. از روزنامه‌نگاران همکار این نشریه می‌توان به امیر صدری، سعید برآبادی، مجید یوسفی، زینب اسماعیلی، مهتاب قلی‌زاده، آکو سالمی و… اشاره کرد. ولی‌زاده پیش از این سردبیری مجلاتی همچون «عصر پنجشنبه»، «جمعه» و «کتاب هفته‌ی خبر» را بر عهده داشته است.

پایان پیام

کد خبر : 77731 ساعت خبر : 2:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=77731
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات