به تئاترها برچسب مناسبتی نزنید!

کارگردان نمایش «آه بر انکار ماه» که در ایام فاطمیه روی صحنه رفته است به دسته بندی‌ نمایش‌ها و زدن برچسب مناسبتی به تئاترهای تاریخی انتقاد کرد و گفت: این نوع جریان‌سازی باعث می‌شود که مخاطب تئاتری از این نمایش‌ها استقبال نکند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سید علی موسویان کارگردان اثر نمایشی «آه بر انکار ماه» که از ۲۵ بهمن در فرهنگسرای «ارسباران» روی صحنه رفته است، درباره این اثر نمایشی بیان کرد: این نمایش در یک بستر تاریخی روایت می‌شود و داستان سال‌های آخر زندگی حضرت فاطمه (س) است که در پایان نمایش منتج به شهادت ایشان می‌شود و از دریچه جدیدی که کمتر در فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی نمایش‌ها به این موضوع پرداخته شده است، بدان نگاه کردیم.

او ادامه داد: داستان از زاویه نگاه یک شخص یهودی به نام شمعون روایت می‌شود که در تاریخ هم این شخصیت وجود دارد و در همسایگی خانه حضرت زهرا (س) سکونت داشته و در پایان داستان هم اتفاق خاصی برای او رخ می‌دهد، ما اصل تاریخ را گرفتیم ولی جنبه‌های تئاتری نیز به آن اضافه شد.

موسویان درباره دکورسازی و بازیگران فرم این نمایش گفت: به اعتقاد من در کارهای تاریخی یا نباید دکور ساخت یا اگر هست باید استاندارد و رئالیستی باشد بنابر این دکور مجلل و عظیمی برای این نمایش ساخته شد. بخش عمده‌ای از بازیگران ما نیز هنروران و بازیگران فرم هستند. البته ما برای معصومین هیچ بازیگری نداریم و سعی کردیم که شخصیت‌های معصوم در نمایش حضور نداشته باشند.

وی درباره نام این نمایش توضیح داد: نام این اثر در واقع از زمان بیعت نکردن حضرت علی (ع) با خلیفه و همچنین گفتاری پیامبر (ص) درباره ولایت حضرت علی(ع) در عید غدیر که انکار شد، آمده است. بنابراین حضرت علی تمثیلی از ماه است که به راحتی حق‌شان انکار می‌شود.

این کارگردان با انتقاد از دسته بندی‌هایی که در تئاتر بوجود آمده است و به بعضی تئاترها برچسب مناسبتی زده می‌شود گفت: بسیار غلط است که به بعضی کارها برچسب مناسبتی زده می‌شود. این گونه آثار در ایام دیگری از سال هم می‌توانند روی صحنه بروند اما با زدن این برچسب‌ها بر تئاتر آن‌ها را از جریان کلی نمایش خارج می‌کنیم. این اسم را هم ما بر آن نگذاشتیم و یک اثر نمایشی با تمام ویژگی‌های حرفه‌ای آن اعم از گروه بازیگران و کارگردانی تا دکور و موسیقی ایجاد شده و تنها نکته غیرحرفه‌ای زدن این برچسب‌ها به نمایش است.

او اضافه کرد: هر کس می‌تواند راجع به یک شخصیتی تاریخی نمایشنامه‌ای بنویسد. بنابراین گذاشتن نام مناسبتی برای آن‌ها صحیح نیست و این جریان‌سازی باعث می‌شود که مخاطب تئاتری از این گونه نمایش‌ها استقبال نکند.

موسویان درباره میزان علاقه و استقبال مردم از این نمایش‌ هم بیان کرد: در این سه روز که از اجرای نمایش می‌گذرد با استقبال خوبی مواجه شدیم و سالن پر از جمعیت بود و تنها چیزی که بعد از پایان اجرای این نمایش می‌خواهم این است که به خاطر سبک خاص این نمایش و همچنین دکور کامل آن، پتانسیل تبدیل شدن این نمایش به صورت تله تئاتر وجود دارد و برای انجام این کار هم نیازمند حمایت هستیم، ما پیش از این هم نمایش «سبز سپید سرخ» را به صورت تله‌تئاتر در آوردیم که چندین بار هم در تلویزیون پخش شد.

این کارگردان در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه می‌توان گفت که تولید تله‌تئاتر در تلویزیون منسوخ شده و بودجه آن در جاهای دیگری خرج می‌شود و این یعنی تئاتر در تلویزیون هیچ جایگاهی ندارد. اگر تولید این آثار هنری دغدغه رسانه ملی بود اما بودجه آن وجود نداشت می‌توانستیم درکشان کنیم اما گویی در تلویزیون هیچ کس دغدغه تئاتر را ندارد و “آن چیز که به جایی نرسد فریاد است…”. بنابراین باید به تولید این سبک برنامه‌ها هم توجه کنیم. شاید همه مردم نتوانند به خاطر بلیت‌های گران تئاتر این هنر را دنبال کنند اما با ایجاد شرایطی از نمایش تئاتر در تلویزیون می‌توان هم به تئاتر و هم به مخاطبان آن کمک کرد.

نمایش «آن بر انکار ماه» به نویسندگی وکارگردانی سیدعلی موسویان و با بازی بازیگرانی چون سروش طاهری ، میرنادر مظلومی ، علیرضا پاکزاد ، حمید فتوحی از چهارشنبه ۲۵بهمن‌ماه تا یک اسفند هرشب ساعت ۱۹:۳۰ در فرهنگ سرای ارسباران برای عموم به نمایش در می‌آید.

از دیگر عوامل این اثر می‌توان به نویسنده و کارگردان: سید علی موسویان، تهیه کننده: مهدی اسماعیلی، بازیگر نوجوان: محمد مهدی بایرام پور، سراج الدین سعید، محراب حسینی.
بازیگر کودک: نازنین زهرا صفر عرب، مشاور هنری: سعید اسماعیلی، طراح حرکات فرم: داود اسداللهی، طراح صحنه: علی طهرانچی، دستیار طراح صحنه: امیررضا هرمزی، طراح گریم: حسام حیدری، دستیار کارگردان: مرتضی برزگرزاده، عکاس: حمید فروغی، محیا اسماعیلی، جانشین تهیه: علی نیکزاد، مدیر تولید: محمود دشتی، دستیار تولید: مسعود پوستیان، اجرای نور: سید علیرضا موسوی کیانی، محسن رحمانی، علی اصغر گلرو، مسئول صدا و طراحی افکت: حامد جوکار، اجرای صدا: علی منتظر، مدیر صحنه: علیرضا جوکار، اجرای دکور: محمد حسین بهادری، سید محمد حسینی، محمد مشایخی، علیرضا جوکار، حمید بیدقی، محمدرضا حقیقت خواه، محمد امینی، محمد حسن حائری، ساخت تیزر: یاسین مقدس نژاد، دستیار تصویر: رها عادلی، گوینده تیزر: علیرضا کنگرلو، خبرگزاری: علیرضا پورمشیر، تبلیغات محیطی: امیررضا هرمزی، گروه تبلیغات و روابط عمومی: حسین کمندلو، پوریا پیرهادی، سپیده رحمانی، علیرضا طباطبایی، محمد حسین بیات زاده، حسین ریحانی، محسن استاد ملکیامیر، رسول شیعی راد، طراحی پوستر: گروه ردپا، چیدمان بروشور: گیتی بالسینی، مسئول گروه فرم: هادی صفرعرب، گروه فرم: امیرسالار خاوری، حسین جعفریان، حمید اخوان، محراب مددخانی، علیرضا جهاندیده، محمد طلایی، مصطفی نخستین، امیررضا سوادکوهی اشاره کرد.

پایان پیام

کد خبر : 81911 ساعت خبر : 1:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=81911
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات