به گردشگران خرم‌آباد دروغ نگویید

به گردشگران خرم‌آباد دروغ نگویید

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: کانال تلگرامی خبرگزاری صداوسیما تصویر معروفی از نهر سراب شَوا (شاه‌آباد) در خرم‌آباد منتشر کرده است و این متن را زیر آن اضافه کرده: «اینجا ونیز نیست! محله مطهری در خرم‌آباد است که این شهر را به ونیز ایران معروف کرده! خرم‌آباد به دلیل چشمه‌های زیاد در بافت شهری، به شهر هزار‌چشمه معروف شده است.»

به گردشگران خرم‌آباد دروغ نگویید

نخست اینکه لقب ونیز اگر از طرف پیج‌های اینستاگرامی که آگاهانه یا ناآگاهانه بزرگنمایی می‌کنند، گفته شود، مشکلی نیست و اهمیت چندانی ندارد. ولی یک رسانه رسمی نباید خود را تا حد اینگونه پیج‌ها و کانال‌ها پایین بیاورد. چند وقت پیش هم یادداشتی در همین رابطه منتشر کردیم. کسانی که که خرم‌آباد را ونیز می‌خوانند یا نمی‌دانند ونیز کجاست، چه‌شکلی است و چه مختصاتی دارد یا در چند دهه پیش باقی مانده‌اند. واقعا این گروه نمی‌دانند که به لطف مدیران شهری بی‌لیاقت و سهل‌انگار در ادوار مختلف، دیگر نهری در خرم‌آباد وجود ندارد و همگی یا خشک شده‌اند یا رویشان پوشیده شده و یا مسیرشان منحرف گشته است.

دوم اینکه این عکس در زمانی گرفته‌شده که پس از بارندگی طولانی ابتدای بهار، نهر شَوا سرریز کرده و آب به پیاده‌رو و منازل کنار آن نفوذ کرده است. این نهر و سراب آن، که در گذشته زیبایی صدچندانی داشته است، فقط در فصل بهار پرآب است و فصل‌های دیگر با دبی پایینی آب از سرچشمه آن وارد نهر می‌شود و تا مرز خشکی پیش می‌رود.

مورد پایانی و مهم‌ترین نکته این است که انتشار چنین عکس‌هایی فریب افکار عمومی است. خبرگزاری رسمی و پیج‌های گردشگری خرم‌آباد این عکس را منتشر می‌کنند و همه را دعوت می‌کنند که به خرم‌آباد بیایند و نهرهای جاری در شهر را از نزدیک ببینند. گردشگر نگون‌بخت از آن سر کشور به خرم‌آباد می‌آید و هرچه در این شهر پی نهر و چشمه جاری در خیابان‌های شهر می‌گردد، چیزی نمی‌یابد. نتیجه این می‌شود که اگر کلاهش هم بار دیگر در خرم‌آباد بیفتد، برای برداشتنش برنمی‌گردد و یک برچسب دروغگویی هم به پیشانی شهر می‌چسباند. در بسیاری از دیگر شهرهای کشور هم تغییر اقلیم وضعیت رودها و چشمه‌هایشان را تغییر داده. یک اصفهانی و یک اهوازی هم نمی‌توانند از زاینده‌رود و کارون برای جذب گردشگر استفاده کنند و ترانه‌هایی چون “برم اونجا بشینم در کنار زاینده رود بخونم از ته دل ترانه و شعر و سرود” یا ” لب کارون چه گلبارون می‌شه وقتی که می‌شینن دلدارون” سال‌هاست که تبدیل به حسرت شده‌اند.

تصویر و شرح منتشرشده در خبرگزاری صداوسیما در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

وضعیت کنونی نهر شَوا تقریبا از همان زاویه که بدون آب و پر از نخاله ساختمانی است (۱۴ بهمن۱۳۹۶)

فعالان گردشگری خرم‌آباد از صدها راه تبلیغ و جذب گردشگر، فقط بزرگنمایی را در پیش گرفته‌اند. مثلا چند پیج پرطرفدار در اینستاگرام مدتی پیش خرم‌آباد را شهر خانه‌های تاریخی می‌نامیدند!!! کسی نیست بپرسد اگر گردشگری به این شهر آمد و دنبال خانه‌‌های قدیمی گشت، به‌جز خانه آخوند ابو، کجا را می‌خواهید نشانش دهید؟ مگر نمی‌دانید که همه خانه‌های قدیمی و محله‌های کهن، به لطف شهرسازی اشتباه و خیانت‌ مدیران شهری برای درآمد بیشتر، با خاک یکسان شده‌اند؟ دوستی خاله‌خرسه بهترین مثلی است که می‌شود برای توصیف این گروه زد.

خرم‌آباد با تمام محرومیت‌های مالی و نبود امکانات مناسب گردشگری، پتانسیل بسیار زیادی برای جذب گردشگر دارد ولی اگر باصداقت با گردشگر برخورد کنیم و هرآنچه را که داریم، بدون بزرگنمایی تبلیغ کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 78428 ساعت خبر : 12:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=78428
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات