بیمارستان‌هایی روی گسل

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: بیمارستان‌های روی گسل تهران و شهرستان‌ها و بیمارستان‌های فرسوده و ناایمن رو نباید فراموش کنیم. شاید یه روزی بزرگ‌ترین بحران شهری‌مون نجات بیماران از این بیمارستان‌ها باشه و این یه پارادکس و تناقض عجیبه. شاید باورش سخت باشه که بیمارستان‌های دولتی زیادی روی این گسل‌ها قرار دارن، بیمارستان‌هایی که برای اقامت در اونها هزینه‌های هتلینگ بالایی پرداخت نمی‌کنین و شاید همین‌ها باعث شده اصلی‌ترین نکته در ایمنی اونها در نظر گرفته نشه.

اما اوضاع در شهرستان‌ها متفاوته حتی بیمارستان‌های خصوصی هم ضریب ایمنی تأیید شده ندارن ظاهراً لابی‌های زیبا و پرستارهای خوش‌اخلاق و امکانات مجهز هم قرار نیست اونها رو از این شرایط نجات بده. قائم مقام وزارت بهداشت گفته که ۶۰ درصد بیمارستان‌ها در کلان‌شهرها فرسوده‌ان. البته ما امیدواریم برای نوسازی این بیمارستان‌های فرسوده یه ضرب‌العجل اساسی تعیین بشه. سامانه سنجش کمی ایمنی بیمارستان‌ها برای حوادث و بلایا به وزارت بهداشت کمک کرد این بیمارستان‌های غیر ایمن رو شناسایی کنه.

در سال پیشین ۴۲۱ بیمارستان در سامانه ارزیابی شرکت کردن و ایمنی کلی بیمارستان‌های شرکت‌کننده به ۴۳ درصد رسید.

بر این اساس می‌توان گفت که طرح تحول نظام سلامت، توونسته رشدی ۱۰ درصدی در این حوزه رو برای مردم هدیه بیاره. رونوشت این خبر قراره برسه به اون ۱۰ بیمارستان فرسوده کشور که بیشتر بیمارستان‌های آموزشی هستن و قراره در اونها کارهای خیلی بزرگی انجام بشه. رونوشت این خبر می‌رسه به دست مسئولین این بیمارستان‌ها که می تونن به عنوان قطب توریسم سلامت خودشون رو مطرح کنن اما از ساده‌ترین اصل ایمنی باز موندن. رونوشت این خبر قراره برسه به دست وزارت بهداشت که این‌بار جدی‌تر به مسئله ایمنی این مراکز ورود می‌کنه.

نقشه بیمارستان‌های ناایمن رو باید جدی گرفت. پراکندگی اونها و تعداد زیاد بیماران هم باعث می‌شه بیشتر از قبل روی اسم اونها زوم کنیم. این‌بار قرار نیست ستاد بحران منتظره یک بحران باشه، وزارت بهداشت می‌تونه با حضور به‌موقع وارجاع مدیران اونها به مراتب ذیربط شروع‌کننده خوبی برای ایمنی اونها باشه. هرچند برای برخی از این بیمارستان‌ها بازسازی بیشتر از ساخت یک بیمارستان تازه هزینه در بر داره و با بهونه مقرون به صرفه نبودن، به دغدغه‌های فکری‌مون اضافه می‌کنن. حتا اگر این بیمارستان‌ها هم بزرگ‌ترین مراکز درمان تروما و حوادث در کشور باشن برای شروع پروسه ایمنی‌شون نباید دل‌دل کرد و وقت رو به پاسکاری بین نهادها هدر داد.

پایان پیام

کد خبر : 75022 ساعت خبر : 0:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=75022
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات