تصویرسازی کلیشه‌ای نکردیم

کارگردان مستند «بانو قدس ایران» درباره احتمال وجود محدودیت در بیان و پرداختن به موضوع این مستند گفت: ما در این فیلم حرمت همسر امام(ره) که نهان‌خانه پنهان او بودند را حفظ کردیم و ناگفته‌هایی که وجود دارد به زندگی شخصی آنها برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست خبری مستند «بانو قدس ایران» با حضور عوامل و کارگردان این مستند شامگاه یکشنبه ۱۵ بهمن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای نشست مصطفی رزاق‌کریمی کارگردان این مستند بیان کرد: این فیلمی است که در دی‌ماه سال ۹۴ آغاز شد و تولید آن سه سال طول کشید. برای من اتفاق مهم و خوبی در عرصه مستند و پرتره بود و با وجود اینکه در سال‌های گذشته چنین مستندهایی را زیاد کار کرده بودم اما این کار از دید خودم باید برای تحقیقات بسیاری انجام می‌شد و بعد از انجام تحقیقات بود که می‌توانستم بگویم می‌شود راجب این موضوع فیلم کار کرد یا نه؟

او ادامه داد: این مستندی نبود که سیاه‌لشگر یا سروصدا داشته باشد که البته دلایل خاص خودش را داشت.

سپس غلامعلی اصغریان تهیه‌کننده مستند «بانو قدس ایران» با اشاره به اینکه در کنگره‌ای که برای بزرگداشت این بانو در سال ۹۴ برگزار شد، زمینه ذهنی ساخت این مستند زده شد و به نظر می‌رسید که این بانو حق بزرگی بر انقلاب و مردم داشته زیرا که ۶۰ سال از زندگی‌اش را همسو با رهبر انقلاب بوده است و به واسطه چهره پرابهت امام(ره) اشخاص دیگری که در این راه زحمت کشیده بودند کمتر دیده می‌شدند بنابراین ما به بیان این داستان پرداختیم.

او ادامه داد: در ایران بسیار گفته می‌شود که پشت سر هر مرد موفقی یک زن ایستاده است و ما هم در این مستند حضور این زن در لحظه لحظه زندگی امام(ره) را به تصویر کشیدیم و سعی کردیم، بسترسازی انجام دهیم برای دیگر هنرمندان که آنها نیز ورودی داشته باشند به این قسم موضوعات.

در ادامه این نشست پژوهشگر این مستند در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا در این مستند محدودیت‌هایی هم وجود داشته که امکان بیانش نباشد، گفت: اینکه ما چقدر پژوهش کردیم و چقدر از آن در فیلم آمده است مهم نیست قطعا حرف‌های ناگفته زیادی وجود داشته ولی آنچه که در فیلم آمده جامع و کامل است و سانسوری وجود نداشت و حرف‌هایی خانوادگی زده شد که احتمال می‌دادیم که خانم به عنوان یک زن دوست نداشته باشند این حرف‌ها در جایی زده شود.

سپس رزاق‌کریمی ادامه داد: این فیلم یک جغرافیایی جدیدی دارد و ما در نیمه‌های تحقیق به این نتیجه رسیدیم که باید مسیر مستقیم‌تری را پیش بگیریم تا به موضوع نزدیک شویم. وقتی تحقیق تمام شد به وضوح می‌توانم بگویم که حمایت حاج حسن خمینی بسیار مفید بود و کلمه خط قرمز برای ما وجود نداشت. ما فقط حریم امام را حفظ کردیم و این اصطلاح خط قرمز فقط در ایران مد است. ناگفته‌هایی وجود دارد که اینقدر شخصی‌اند که اصلا نباید گفته می‌شد. من پرهیز دارم از اینکه افراد در مقابل دوربین من به ابزار تبدیل شوند.

رزاق‌کریمی اضافه کرد: ما برای ساخت این مستند به سراغ نوه‌های امام(ره) رفتیم و هر کسی آزاد بود به صورت داوطلبانه جلوی دوربین قرار بگیرد و بعضی به دلایل مختلف جلوی دوربین نیامدند.

کارگردان این مستند با اشاره به اینکه استقلال شخصیت همسر امام(ره) نکته تاکیدی در این فیلم نبوده بیان کرد: یکی از دلایلی که امام(ره) با او ازدواج کرده همین استحکام و استقلال این زن بوده است. ایشان قبل از ازدواج نیز همین ویژگی شخصیتی را داشتند بنابراین ما در فیلم چیزی غیر از واقعیت را بیان نکردیم.

سپس غلامعلی اصغریان تهیه‌کننده «بانو قدس ایران» درباره اکران این مستند در سینماها اظهار کرد: قصد ما به طور قطعی اکران عمومی این مستند در تمام سینماهاست و بعد از جشنواره و در زمان خودش قطعا این اتفاق خواهد افتاد و پیش‌بینی می‌کنیم که با استقبال مواجه شود زیرا که تاثیرگذار و بدون هیچ سانسوری ساخته شده است.

محمدرضا کریمی راد فیلمنامه‌نویس این مستند با بیان اینکه این مستندهایی که ساخته می‌شود همه شبیه به هم هستند، گفت: این قصه روایت خانم است، کسی که به یقین می‌توانم بگویم در سینمای مستند برای اولین بار است که راوی یک زن است و قصه خودش را می‌گوید. زیبایی یک مستند به تناقض‌هایش هم است. از کلیشه مستندی که روی یک خط جلو برود جلوگیری کردیم و این فیلم باید در قالب مستند ارزیابی شود. در قلم هم سعی کردیم همان نوشتار فاخر همسر امام(ره) را حفظ کنیم.

زهرا نبی‌پور پژوهشگر این اثر به منابع این مستند اشاره کرد و گفت: دست‌نوشته‌های خانم منبع اصلی ما بود همچنین صحبت‌هایی که در سال‌های پایانی عمرشان با حاج حسن انجام داده بودند و نامه‌هایی که به فرزندانشان می‌نوشتند از دیگر منابع ما بود.

صبا ندایی آهنگساز این اثر نیز از موفقیت موسیقی در دیده شدنش اشاره کرد و گفت: موسیقی دو رسالت در این فیلم داشت؛ یک ایجاد فضاسازی و دوم بیان لحظات خاص داستان که برای هر کاراکتر تعریف شده بود.

در پایان نشست محمد پورفر تدوینگر درباره صحنه‌هایی که از بالا فیلمبرداری شده بود، بیان کرد: ما در این فیلم تصویرسازی کلیشه‌ای نداشته‌ایم. ضمن اینکه هیچ‌گاه تفاوت‌ها را سرکوب نکرده‌ایم و برای خوشایند کسی چیزی را اضافه یا حذف نکرده‌ایم.

در این نشست مصطفی رزاق‌کریمی کارگردان، غلامعلی اصغریان تهیه‌کننده، محمدرضا کریمی راد فیلمنامه‌نویس، صبا ندایی آهنگساز، زهرا نبی‌پور پژوهشگر و محمد پورفر تدوینگر حضور داشتند.

پایان پیام

کد خبر : 78643 ساعت خبر : 10:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=78643
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات