تهران استانداردهای لازم را در حمل و نقل عمومی ندارد

تهران استانداردهای لازم را در حمل و نقل عمومی ندارد

عضو شورای شهر تهران گفت: تقاضای ۸۰ درصد سفرها در شهر تهران به سمت مرکز شهر بوده و علاوه بر آن، ۵۰۰ هزار نفر در مرکز شهر سکونت دارند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  آرش حسینی میلانی در جلسه هم‌اندیشی بررسی لایحه تغییر قانون طرح ترافیک تهران که به همت کمیته محیط زیست حزب اتحاد ملت ایران برگزار شد، گفت: تغییر طرح ترافیک پس از چهار دهه طبیعتا سوالات متعددی در میان گروه‌های اجتماعی، نخبگان، صاحبنظران و رسانه‌ها ایجاد کرده است.

گسترش حمل و نقل عمومی از برنامه‌های شورای شهر پنجم است

وی با بیان اینکه در تمامی کلانشهرها به دلیل حجم بالای ترافیک، محدودیت‌هایی برای عبور و مرور وسایل نقلیه در محدوده مرکزی شهر اعمال می‌شود و شبکه حمل و نقل ریلی نقش اصلی را در انتقال افراد به مراکز شهر برعهده دارد، اظهار داشت: شهر تهران از لحاظ دسترسی‌ها و داشتن حمل و نقل عمومی از استانداردهای لازم برخوردار نیست و همین مسئله موجب شده تا یکی از برنامه‌های شورای شهر پنجم توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی باشد.

طرح دائمی محدودیت‌های زوج و فرد نه در تهران بلکه در سایر شهرها نیز توصیه نشده است

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: براساس تجربیاتی که در کلانشهرهای مختلف صورت گرفته، در صورتی که از ابزار قیمت به صورت درست استفاده شود، این ابزار می‌تواند در کاهش تقاضا برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی در مراکز شهرها موثر باشد. طرح دائمی محدودیت‌های زوج و فرد نه در تهران بلکه در سایر شهرها نیز توصیه نشده و موفق نیز نبوده است اما طرح ترافیک و یا کاهش انتشار آلایندگی در اکثریت کلانشهرها رایج است.

میزان آلودگی هوا در یک کلانشهر باید به صورت مرتب مورد رصد  و کنترل باشد

حسینی میلانی با بیان اینکه شرایط آلودگی هوا و میزان آلایندگی ذرات معلق در هوا متغیر است و این مسئله موجب اعمال سخت‌گیری در مراکز کلانشهرها شده است، تصریح کرد: میزان آلودگی هوا در یک کلانشهر به دلیل تغییرات متنوع فعالیت‌ها و تراکم بالای جمعیت باید به صورت مرتب مورد رصد و کنترل باشد.

ضرورت اقدام جدی برای کاهش آلودگی/ تقاضای ۸۰ درصد سفرها در تهران به سمت مرکز شهر است

وی با بیان اینکه تقاضای ۸۰ درصد سفرها در شهر تهران به سمت مرکز شهر بوده و علاوه بر آن، ۵۰۰ هزار نفر در مرکز شهر سکونت دارند، خاطرنشان کرد: بافت تاریخی شهر تهران در مرکز شهر قرار دارد و همه این رفت و آمدها موجب ایجاد گره آلودگی و ماندگاری آن در این منطقه شده که لازم است اقدام جدی در جهت کاهش آن صورت گیرد.

تهران استانداردهای لازم را در حمل و نقل عمومی ندارد

ضرورت پایش آلودگی هوا در سه ماهه اول سال 

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها درخصوص طرح جدید ترافیک این بود که طرح، چه تاثیری بر آلودگی هوا خواهد گذاشت، ابراز داشت: کاهش سقف مجوز ترددها به میزان ۲۵ درصد و کاهش ترافیک به میزان ۲۶ درصد تا حدی موثر خواهد بود. البته ضروری است در دوره سه ماهه اول پایش آلودگی هوا و سایر مطالعات تکمیلی در این باره صورت بگیرد.

حسینی میلانی افزود: سمن‌ها و فعالان محیط زیستی نیز در این باره دغدغه‌های جدی داشته و تاکید دارند که مطالعات تکمیلی درباره تاثیر این طرح بر آلودگی هوا کمی‌ شده و میزان تغییرات پارامترهای آلودگی مشخص شود.

آیا به اندازه کافی اتوبوس یا مترو برای پاسخگویی وجود دارد؟ 

وی با طرح این مطلب که باید دید چه گزینه‌های برای جبران محدودیت‌های اعمال شده وجود دارد، ابراز داشت: صاحبان خودرویی که تا قبل از این اجرای طرح جدید برای سفرهای شغلی روزانه از سهمیه مشاغل استفاده می کردند اکنون ممکن است به دلیل یکسان‌سازی نرخ از حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما آیا به اندازه کافی اتوبوس یا مترو برای پاسخگویی به این افزایش تقاضا وجود دارد؟

بخشی از درآمدهای ناشی طرح جدید ترافیک صرفا جهت رفع آلودگی هوا هزینه شود

وی اضافه کرد: کمیته محیط زیست درصدد است بخشی از درآمدهای ناشی طرح جدید ترافیک صرفا جهت رفع آلودگی هوا و تقویت حمل و نقل عمومی هزینه شود. با وجود آنکه گرایش کلی در دوره جدید مدیریت شهرداری تهران توجه بیشتر به مسائل محیط زیستی است اما ما در شورای شهر به دنبال تضمین اختصاص منابع مالی به محیط زیست شهر هستیم.

پایان پیام

کد خبر : 76496 ساعت خبر : 11:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=76496
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات