تیر خلاص علم ژنتیک برای ما معمولی‌ها

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: ژن‌ها سبب تفاوت انسان‌ها و عاملی مهم در موفقیت یا شکست و نیز بروز خصوصیات رفتاری و روحی در افراد هستند؛ کارشناسان در جدیدترین بررسی‌های خود دریافتند ۵۲ ژن در بدن بر سطح هوش اثر می‌گذارند که از این تعداد دانشمندان تنها ۴۰ مورد را شناسایی کرده‌اند.

دانشمندان اعلام کردند:‌ «افرادی که تعداد بیشتری از این ژن‌های جدید را داشته‌اند دارای خصوصیاتی همچون قد بلند، لاغری و نیز علاقه نداشتن به مصرف سیگار بوده‌اند. همچنین این افراد کمتر به بیماری‌هایی همچون آلزایمر، افسردگی، اسکیزوفرنی و چاقی مبتلا می‌شوند. دانشمندان دانشگاه ادینبورگ نیز در یک پژوهش مشابه برروی گونه‌های مختلف ژنتیک دریافتند؛ برخی از ژن‌ها می‌توانند اثر منفی بر سطح هوش داشته باشند و باعث ناکامی افراد در امتحان‌ها و مسئله‌های مالی در طول زندگی آن‌ها شوند.» این‌ها گوشه‌ای از موفقیت‌های ژن خوب‌های جامعه است.

قرار نیست همیشه آنها دانشمند باشند؛ آن‌ها ممکن است پرنسس‌های بابا؛ ورک‌ات جیب بابام‌های جامعه باشند چیزی که علم هم ثابتش می‌کند موفقیت مسری است تمام ضرب‌المثل‌هایی که درباره فضل پدر و تلاش خودت بوده را باید کنار بگذاریم.

دیدن دنیا از دریچه ژن خوب‌ها واقعاً قشنگ است. همین که مجبور نیستند آب کرفس بخورند تا چاق نشوند؛ همین که کسی در باشگاه به آنها یادآوری نمی‌کند که «داداش داری اشتباه می‌زنی» همین‌که در مدرسه دغدغه تقلب کردن ندارن با حداقل انرژی حداکثر کارآیی را دارند یعنی علم هم آب پاکی را روی دست ما معمولی‌ها ریخته.

باید منتظر نسخه‌های ویرایش‌شده ژنتیکمان باشیم تا اینجا که با به‌روزرسانی‌ها جدید چیزی در زندگی ما معمولی‌ها تغییر نکرده

شاید عملکرد مهندسین ژنتیک در ویرایش ژن‌های معیوب بتواند امید را به زندگی ما معمولی‌ها برگرداند. شاید لازم نباشد برای ترفیع ۱۸ ساعت در روز کار کنیم و نسخه‌اش تحویل ژن با ضمانت‌نامه کتبی و نصب رایگان باشد. هرچند دورنمای قشنگی را می‌توان با این فانتزی‌ها تصور کرد اما نباید فراموش کرد که ژن خوب‌ها نسخه‌های به روزتری برای ارتقای سطح کیفی ژن‌هایشان دارند و این خبر بد دانشمندان ژزنتیک برای ما معمولی‌هاست.

پایان پیام

کد خبر : 77076 ساعت خبر : 10:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=77076
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات