در بهترین حالت ۳۰ درصد برنامه حفاظت تالاب‌ها انجام شده است

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان محیط زیست اعلام کرد: تنها موفق شدیم ۳۰درصد اعتبارات لازم برای حفظ تالاب‌ها را جذب کنیم یعنی در بهترین حالت ۳۰ درصد برنامه انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها گفت: مراسم این روز که مربوط به قدیمی‌ترین معاهده حفاظت از طبیعت یعنی کنوانسیون رامسر است در سطح ملی در زادگاه آن شهر رامسر و در سطح استانی هم در استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

مسعود باقرزاده کریمی افزود: کشورهای مختلفی با ما همکاری مشترک دارند از جمله ژاپن و استرالیا. کشورهای اروپایی مثل هلند و اتریش هم برای ما کشورهای هدف به شمار می‌روند. از سوی دیگر چون این مراسم در کنار دریای مازندران برگزار می‌شود کشورهای حوزه خزر هم در برنامه حضور دارند. نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی همچون UNDP و جایکا هم در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: در این برنامه که موضوع تالاب در آن مورد تمرکز است، مقامات استانی و ملی در آن حضور خواهند داشت. مقامات مختلف گزارش ها و دیدگاه‌هایی را ارائه خواهند کرد. سازمان‌های مردم نهاد که شبکه‌ای تحت عنوان شبکه سمن‌های تالابی تشکیل داده‌اند هم گزارشی ارائه می‌کنند و در حوزه خود کنوانسیون هم گزارشی ارائه خواهد شد.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: در دریاچه ارومیه متأسفانه امسال بارش‌های پاییزه را نداشتیم و امیدمان به بارش‌های زمستانه است. سطح تراز دریاچه اکنون ۱۲۷۰.۳۱ است و کمتر از ۱۰ درصد حجمی و ۳۰ درصد سطحی در دریاچه ارومیه آب داریم. نسبت به میانگین درازمدت هم بیش از ۴ متر کاهش داریم.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: وسعت دریاچه۱۷۷۱.۳۵ کیلومتر مربع است که نسبت به سال مشابه ۲۹۹ کیلومتر مربع کاهش مساحت داریم. نسبت به بلندمدت نیز ۲۷۵۵ کیلومتر مربع کاهش داریم.

وی در توضیح علت خشکی دریاچه ارومیه نیز گفت: مسائل مختلفی داریم. کارایی متغیر دستگاه‌های اجرایی و کمبود اعتبارات بخشی از این مشکل است. از سوی دیگر ما تنها موفق شدیم ۳۰ درصد اعتبارات لازم برای حفظ تالاب‌ها را جذب کنیم یعنی اگر خوش‌بینانه نگاه کنیم که همه این اعتبارات دریافت شده است، در بهترین حالت ۳۰ درصد برنامه انجام شده است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز در این نشست با بیان اینکه تنها کسانی که در حوزه مطالبه‌گر اصلی هستند اعضای رسانه هستند در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام تسهیلات اعلامی برای مشاغل غیروابسته به آب در مناطق تالابی گفت: تفاهم‌نامه‌ای به مدت پنج سال با صندوق کارآفرین امید بسته شد و قرار شد طرح‌هایی که وابستگی کمتری به منابع آبی دارند به این صندوق معرفی کنیم تا وام‌هایی تا سقف صد میلیون تومان و با سود کم به آن‌ها تعلق بگیرد.

ابوالفضل آبشت افزود: طرح‌هایی که جمع‌آوری شد سقف پنج میلیارد تومان را پر کرد و از آن میان مجموعاً ۶۸ طرح معرفی شد. ۳۰ طرح را صندوق کارآفرینی امید پذیرفت و وام‌هایی هم پرداخت شد. اما اکنون منابع مالی خود صندوق هم مشکلاتی دارد ولی امیدواریم مابقی طرح‌ها هم این تسهیلات را دریافت کنند.

پایان پیام

کد خبر : 76272 ساعت خبر : 1:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=76272
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات