راه‌حلی برای خبرنگارانی که بیکار می‌شوند

مشکلات مالی رسانه‌ها و اجبار به تعدیل نیروها اگرچه اتفاق جدیدی در حوزه رسانه محسوب نمی‌شود اما این روزها با افزایش مشکلات روزنامه‌ها چنین خبرهایی هم بیشتر به گوش می‌رسد؛ خبرهایی که بار دیگر مقوله‌ای به نام لزوم برخورداری خبرنگار از امنیت شغلی را یادآور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خبرنگار ایسنا در همین‌باره با مدیر مسوول روزنامه «شرق» گفت‌وگویی انجام داده است که وی با اشاره به ایجاد صندوقی برای خبرنگاران گفت: این صندوق می‌تواند از خبرنگارانی که رسانه‌شان به هر دلیلی تعطیل می‌شود تا زمانی که رسانه جدیدی برای کار پیدا کنند، حمایت کند.

مهدی رحمانیان به تاثیر رسانه‌های دیجیتال بر رسانه‌های مکتوب اشاره کرد و گفت: رسانه‌های مکتوب در دنیا تا حدی به دلیل ظهور رسانه‌های دیجیتال دچار کاهش تیراژ شده‌اند. این روزنامه‌ها در عرصه فضای دیجیتالی هم وارد شده‌اند و همچنین برخی از رسانه‌های دیگر در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کنند بنابراین به طور طبیعی بخشی از خبرنگاران به سمت رسانه‌های مجازی می‌روند.

او با بیان اینکه به نظرم باید رسانه‌های دیجیتال را جدی‌تر گرفت، گفت: خبرنگاران باید خودشان به سمت این نوع رسانه‌ها گرایش پیدا کنند. در کشور ما دیگر هیچ برند جدید مکتوبی ساخته نمی‌شود. چند سال است که روزنامه‌ها و مجلاتی منتشر می‌شوند که برند نشده‌اند و همان رسانه‌هایی که از قبل بودند، کج‌دار و مریض این مسیر را ادامه می‌دهند. این رسانه‌ها هم بیشتر از این ظرفیت جذب ندارند بنابراین اگر نیروهای خود را تعدیل نکنند، جذب جدیدی هم نخواهند داشت مگر اینکه کسی از سیستم خارج شود و فرد جدیدی ورود پیدا کند.

این مدیر رسانه اضافه کرد: دنیای دیجیتال، دنیای جدیدی است که حوزه وسیع‌تر و نامحدودی دارد؛ بنابراین از این جهت مشکلاتش از رسانه‌های مکتوب کمتر است. ما در گذشته در رسانه‌های مکتوب بالای یک میلیون تیراژ هم داشتیم اما در حال حاضر اگر تیراژ همه روزنامه‌ها را روی هم بگذاریم، شاید به ۸۰۰ هم نرسد و فروششان آنطور که باید خوب نیست. در دنیا هم سالانه ۱۰ درصد مشاغل از بین می‌رود و ۱۰ درصد شغل جدید به وجود می‌آید. در حوزه رسانه هم همین طور است و نباید در کوچه بن بست بمانیم. یا راهی هست یا راهی باید بسازیم که به نظرم ساخته شده است. بنابراین راه جدید را باید امتحان کنیم.

رحمانیان به حرفه‌ای بودن برخی خبرنگاران اشاره و بیان کرد: اگر فردی در کار خود درجه یک باشد هیچوقت بیکار نمی‌ماند. اما همه درجه یک نیستند و در همه حوزه‌ها درجاتی وجود دارد؛ بنابراین برای افرادی که درجه یک نیستند باید فکری شود. طبیعتا کسی که درجه یک است کار و راه خود را پیدا خواهد کرد.

مدیر مسوول روزنامه «شرق» به مدیران مسوول رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: من معتقدم در کار رسانه و غیر رسانه، مدیریت نقش بسیار برجسته‌ای دارد.  مدیریت رسانه هم یک دانش و تجربه است. فردی که مدیریت رسانه را بر عهده دارد باید از الف تا ی رسانه را اشراف داشته باشد؛ الف که تولید است و ی آن هم توزیع رسانه مکتوب یا دیده شدن در رسانه مجازی است. بنابراین اگر فردی به مراحل تولید تا توزیع اشراف نداشته باشد و یک بخشی از کار را نبیند، آن کار با کامیابی رو به‌رو نمی‌شود. مدیریت به خصوص مدیریت رسانه را باید جدی گرفت. فردی که خبرنگار، دبیر سرویس، سردبیر خوب و درجه یکی است، الزاما نمی‌تواند مدیر رسانه خوبی باشد. به نظرم مدیریت رسانه یک حرفه است که به آموزش و تجربه نیاز دارد و اگر فردی واجد این دو شرط نباشد در کارش با ناکامی مواجه خواهد شد.

او با اشاره به ایجاد صندوقی برای خبرنگاران اظهار کرد: در گذشته معمولا یک صندوقی را برای خبرنگاران تدارک می‌دیدند. در حال حاضر به نظرم باید این صندوق را جدی‌تر گرفت زیرا می‌تواند از خبرنگارانی که رسانه‌شان به هر دلیلی تعطیل می‌شود تا زمانی که رسانه جدیدی برای کار پیدا کنند، حمایت کند.

رحمانیان به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اشاره کرد و ادامه داد: اگر ما انجمن صنفی روزنامه‌نگاران داشتیم، این انجمن می‌توانست با روزنامه‌نگاران هماهنگ کند تا درصدی از حقوقشان برای صندوق کم شود. همچنین اگر مدیران رسانه هم ملزم می‌شدند تا درصدی به این صندوق بدهند و دولت هم کمک کند به نظرم صندوق با این سه درصد می‌تواند حامی روزنامه‌نگارانی باشد که شغل خود را از دست می‌دهند.

او در پایان گفت: حتی می‌توان مدلی را طراحی کرد تا پول بیشتری در این صندوق گذاشته شود تا حامی مدیران مجلات و روزنامه‌هایی باشد که به هردلیلی روزنامه آن‌ها متوقف شده است و برای آن‌ها کمکی باشد. ما این صنوف را نداریم و دولت هم به قدری گرفتاری دارد که به این مسائل فکر نمی‌کند. این کار مربوط به صنوف است و آن‌ها باید این مسئله را رصد و پیگیری  کنند و برای آن طرح و ایده داشته باشند.

پایان پیام

کد خبر : 77116 ساعت خبر : 3:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=77116
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات