ریزگردهای ریگان ۲۰ برابر حد مجاز+طنز شنیدنی

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: در خبرها آمده است که ریزگردها در ریگان بیش از ۲۰ برابر حد مجاز است. می‌دونید که ریگان الان کانون بحران ریزگردها و طوفان شن در شرق کشور هست و اینکه الان بیست برابر حد مجاز است، اصلاً خبر جدیدی نیست.

این ریزگردها در واقع شن‌های بی‌خانمانی هستند که دست ما نیست. این‌ها الان خودشون هم گردشگر هستند و هم موحب رونق گردشگری. یعنی اگه با این دید نگاه کنید هر شهری یک ویژگی خاص گردشگری داره. یک‌جا دود داره. یک‌جا خشکسالی داره. یک‌جا آتیش داره. یک‌جا ریزگرد داره. اون هم ریزگرد درجه یک. درجه اعلی. اگه ریزگرد درجه یک و اعلی بخواهی می‌ری ریگان. خودش جنبه توریستی هم داره.

انسان باید پیشرفت کنه. الان بیست برابر حد مجاز ما ریزگرد داریم. یعنی تا بیست سال می‌تونیم ریزگرد ذخیره کنیم. به نظرم اگر این شن‌ها رو بتونیم از اونجا جمع کنیم، دیگه باد هم نمی‌تونه کاری کنه.

ریزگرد در خدمت فرهنگ

تازه همین الان این ریزگردها کلی به تبادلات فرهنگی مردم کمک کرده. مثلاً ۱۶ روستا الان به خاطر همین موضوع خالی از سکنه شدند و خانواده‌های اون‌ها توانستند با سفر و رفتن به جاهای دیگه، با مردم سایر روستاها و شهرها آشنا بشوند. الان هم پنجاه تا روستا در محاصره شن‌های روان هستند.

یعنی ما به جای اینکه باد و شن و خشکسالی و پوشش گیاهی و دهها مورد دیگه رو بخواهیم تحت کنترل دربیاریم، بسیار ساده با جابجایی مردم از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌تونیم با این بحران طبیعی مقابله کنیم و شکستش بدیم. بعد الان اونجا فضا رمانتیک است یعنی همه چیز تاره، همه چیز رنگ خاک گرفته، انگار عینک خاصی به چشم زدین، جنبه تفریح داره.

اصلاً این ریزگردها خسارت به جایی نمی‌زنه. جز به فضای سبز شهری که اگه چیزی ازش مونده باشه والبته به مزارع گندم، مزارع جو، نخیلات، و این جور چیزها.

در واقع کار خاصی با ما نداره. ما که اصلاً نباید در کار طبیعت دخالت کنیم. با طبیعت مهربان باید بود. این ریزگردها هم بخشی از طبیعت هستند و بنابراین به نظرم این عدد بیست هم خودش عدد خوش یمنی هست. عددی هست که در کارنامه برخی حتماً ثبت می‌شه. این برخی می‌تونه حتی فردی هزاران کیلومتر اونورتر باشه که با مصرف نادرست آب داره به این ریزگردها کمک می‌کنه. تازه این ریزگردها همکاری و همدلی رو هم افزایش داده. یعنی الان چند تا ماشین گرفتار شده بودند. نجات پیدا کردند. و شاید اگه اینها نبودند چه بسا مهر و محبت و این دیدارها کمتر اتفاق می‌افتاد و مردم همچنان سرشون توی گوشی‌هاشون بود.

این روایت را با صدای معین بادپا بشنوید:

پخش از رادیو جوان
برنامه پی‌نوشت

پایان پیام

کد خبر : 82339 ساعت خبر : 2:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82339
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات