سی‌وسه پل اصفهان نیازمند توجه+رادیو گلونی

سی‌وسه پل اصفهان نیازمند توجه+رادیو گلونی

چند روز پیش خبر رسید که بخش غربی بنای تاریخی سی‌و‌سه پل اصفهان بنا به دلایلی نشست کرده است که البته سریعا تکذیب شد.

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: اصولا ریختن و نشست کردن و نابود شدن بناهای تاریخی در کشور ما دلایل زیادی دارد ولی همه این دلایل از یک موضوع نشات می‌گیرند. آن هم توجه نداشتن به ارزش و اهمیت آن‌هاست. و این‌که هر بنای تاریخی تا چه اندازه می‌تواند برای یک شهر مفید باشد. از زیبایی و قدمت بگیرید تا جذب توریست و صرفه اقتصادی‌. با این همه مسئولین نظر دیگری دارند و معتقدند که دل آن‌ها شب و روز برای این بناها می‌تپد اما افسوس که بودجه‌ و اعتباری برای این بناهای کهنسال نمی‌ماند که دستی به سر و رویشان بکشند. همین چند وقت پیش بود که ترک‌های تن فلک‌الافلاک خبر جنجالی و مهم رسانه‌های داخلی و البته خارجی شده بود. ولی نتیجه درست مثل دفعات پیش ثابت است.

سی‌وسه پل اصفهان نیازمند توجه+رادیو گلونی

یکی از دلایل نشست بخشی از سی‌وسه اصفهان پل عبور مترو از زیر آن عنوان شده است. حتما می‌خواهید بگویید مگر داشتن مترو و زندگی به سبک و سیاق پایتختی کجایش اشکال دارد؟ معلوم است که نگارنده بیجا می‌کند اشکالی برای این پیشرفت‌ها بیاورد. اما واقعا منطقی است که هیچ راه امنی برای ساخت مترو وجود نداشته باشد؟ راهی که آثار باستانی شهر را خراب نکند. به نظر شما در کشور ما کسی هست که نام سی‌و‌سه پل را نشنیده باشد؟ بعید می‌دانم. خب بنایی با این سبقه تاریخی رواست که به‌خاطر یک قطار زیرزمینی فرو بریزد؟ البته که نه.

باید پیش از اقدام به ساخت همه جوانب سنجیده می‌شد که اگر قرار است آسیبی به این بنا وارد شود از آن جلوگیری کرد. در حالت معمول دولت کمترین بودجه را برای بازسازی و ترمیم بناهای تاریخی اختصاص می‌دهد پس اگر قرار باشد با برنامه‌های جورواجور هم به آن‌ها آسیب وارد شود که دیگر چیزی از آن‌ها باقی نخواهد ماند.

حال و روز این روزهای سی‌و‌سه پل اصفهان آدم را یاد این شعر می‌اندازد: مرا به خیر کسان امید نیست، شر مرسان…

روایت معین بادپا را از این اتفاق بشنوید:

پایان پیام

کد خبر : 75015 ساعت خبر : 0:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=75015
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات