قصه حضور یک زن در وسط جنگ

کارگردان مستند  «زنانی با گوشواره‌های باروتی» که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، توضیحاتی درباره نحوه ساخت این فیلم ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رضا فرهمند کارگردان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» در گفتگو با برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری جامد عنقا درباره این مستند گفت: فیلم درباره یک ژورنالیست خانم است که در متن جنگ و در منطقه‌ای از عراق حضور دارد که درگیر جنگ با داعش است. در این مستند از دریچه این خانم با بخشی از جنگ با داعش روبرو می‌شویم که هیچ وقت با آن مواجه نبودیم.

وی درباره ویژگی اصلی این فیلم مستند بیان کرد: نخستین مسئله‌ای که تاکنون با آن مواجه نبودیم و در این فیلم شاهد آن هستیم، قصه حضور یک زن در وسط جنگ است. خبرنگارانی را داریم که در حوزه جنگ فعال هستند اما بیشتر آنها در پشت صحنه جنگ فعال هستند اما این فیلم در متن جنگ است.

این فیلمساز ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد، درباره زنان داعش است که هیچ وقت در طول این سال‌ها چه در ایران و چه در دنیا چیزی نشنیدهایم و ندیده‌ایم اما در این فیلم چهره‌ای کاملا زنانه از داعش را میبینیم. در اینجا جنگ پر از خشونت و خونی را می‌بینیم که با روایت زنها شکل میگیرد و جلو می‌رود.

فرهمند با اشاره به تحقیقاتی که برای این فیلم انجام شده است، عنوان کرد: برای تحقیقات میدانی در خصوص جنگ با داعش در عراق حضور پیدا کردیم و به آخرین نقطه‌ای که نیروهای مردمی و ارتش عراق با داعش می‌جنگند، رفتیم. در آنجا به دنبال خبرنگار مردی برای گفتگو بودیم.
وی افزود: در آنجا خانه‌ای بود که مردهای جنگی شبها استراحت می‌کردند و آنجا با شخصیت زن فیلم آشنا شدم؛ او در واقع تنها زنی بود که در میان همه مردها حضور داشت. همان شب با هم گفتگو کردیم و فردای همان روز با همان تجهیزاتی که داشتیم، کار را شروع کردیم. در آخرین سکانسی که گرفتیم، یک خمپاره خورد و هشت نفر را از دست دادیم. صدابردار فیلم هم گوش خود را از دست داد، مترجم هم زخمی شد و البته یکی از عکاس ها که عراقی بود کشته شد.

فرهمند خاطرنشان کرد: فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی» در جشنواره حقیقت رکورددار بیشترین کاندیدا بود و بخشی نبود که کاندید نباشد. جایزه بهترین فیلم مستند بلند بین الملل و بخش آوینی و همچنین بهترین صداگذاری و بهترین صدا برداری را هم گرفت.

پایان پیام

کد خبر : 79790 ساعت خبر : 5:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=79790
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات