مصادره فیلمی درباره گروتسک و هویت

مصادره اصلا سیاسی نیست و ما سعی کردیم کاملا بی‌طرف باشیم، در اصل این فیلم یک فیلم انسانی است و کانسپ اصلی‌اش هم به نظر من هویت است.

مهران احمدی کارگردان فیلم «مصادره» در گفت‌وگویی اختصاصی با پایگاه خبری گلونی گفت: اولین نمایشنامه‌ای را که در زندگی خود خواندم نمایشنامه «خسیس» «مولیر» در سن ۱۵-۱۴ سالگی بود. این نمایشنامه همیشه در ذهن من باقی مانده بود زیرا یک کمدی شخصیت و یک کمدی موقعیت در آن اتفاق افتاده بود و این موضوع در من ماندگار شد و با آن جلو رفتم.

این کارگردان سینما با بیان اینکه همیشه آرزو داشتم موقعیتی فراهم شود که یک کمدی موقعیت بسازم، خاطرنشان کرد: ما وقتی صحبت از «گروتسک» می‌کنیم شاید خیلی از بیننده‌های سینما یا مردم این مفهوم را نشناسند. گروتسک به معنای (تراژدی- کمدی) است. یعنی وقتی یک تراژدی برای ما در یک موقعیت رخ می‌دهد یک کمدی‌ای هم در دورن خود دارد که به آن اتفاق می‌گویند گروتسک. احمدی ابراز داشت: وقتی در جوی آب می‌افتیم و پایمان در لجن می‌رود برای ما تراژدی است، ولی برای کسانی که از دور این اتفاق را می‌بینند شاید یک لحظه خنده‌دار باشد.

او ادامه داد: جای کمدی موقعیت و مخصوصا گروتسک در سینمای ما خیلی کمرنگ است، شاید «مهمان مامان» و یا «اجاره‌نشین‌ها»ی آقای مهرجویی و یا حتی «مارمولک» آقای تبریزی این گروتسک را داشتند.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه شیوه نگاه‌کردن به گروتسک متفاوت است، تصریح کرد: این‌که ما برای یک فیلم کمدی یک سوژه جدید داشته باشیم موضوع اول است، از سوی دیگر یک فیلمی که داستان‌گو باشد همیشه برای من خیلی حائز اهمیت بوده است؛ یعنی به صرف خنداندن و چهارتا عبارت طنزآلود و چهارتا وضعیت کمیک، نمی‌شود فیلم کمدی ساخت.

احمدی درباره سیاست در مصادره، اظهار کرد: اولا که من آدم سیاسی‌ای نیستم و اصلا هم سیاست را دوست ندارم، اما این فقط یک بستر است برای گفتن یک حرف انسانی؛ دقیقا وقتی می‌خواهی حرف انسانی بزنی فقط باید بی‌طرفانه بایستی و حرف انسانی‌ات را بزنی، من کاملا سعی کردم که در فیلم بی‌طرف باشم.

مصادره سیاسی نیست

وی توضیح داد: دلیل بی طرفی ما این بود ‌که این فیلم اصلا سیاسی نیست، این فیلم کاملا یک فیلم انسانی است و کانسپ اصلی‌اش هم به نظر من هویت است؛ یک انسانی مجبور به ترک وطنش و هجرت می‌شود و سرانجام به یک بی‌هویتی محض می‌رسد که از یک خریتی شروع می‌شود و به یک اسبیتی می‌رسد.

این کارگردان سینما ادامه داد: در این فیلم اگر شخصیت اصلی ما اسب نشود باید به او شک کنیم، چون در جهانی زندگی می‌کند که حتی شناسنامه‌ و حتی پاسپورت ایرانی‌اش را هم باید بسوزاند، یعنی هیچ هویت دیگری ندارد و این کانسپت اصلی‌ای بوده که در ذهن من به وجود آمده است.

احمدی یا آور شد: در حقیقت من فکر می‌کنم هیچ کجای دنیا به اندازه‌ای که ما در خاک خودمان شانس داریم، شانسی برای ما وجود ندارد، شخص اول فیلم بعد از ۴۰ سال زندگی در امریکا می‌گوید: «ایران خیلی بزرگ است، ولی ما هم خیلی بدشانسیم.» مهران احمدی این قدر که در ایران شانس دارد در هیچ جای دنیا شانس ندارد؛ قطعا در جای دیگری شانس نداریم.

احمدی درباره پیش‌بینی درباره رکوردشکنی مصادره در اکران گفت: البته خیلی خوشحال می‌شوم که این اتفاق بیفتد و مخاطب فیلم را ببیند ولی به خاطر رکورد و این چیزها فیلم نساختم، ولی از خدا می‌خواهم که مصادره یک رکورد برای سینما در ایران ثبت کند.

انتهای پیام

کد خبر : 79644 ساعت خبر : 2:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=79644
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات