نیایشگاه مند در آستانه نابودی+طنز شنیدنی

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: در خبرها آمده است که نیایشگاه مند در روستای حیدری بوشهر در حال نابودی است. اینکه هر بنای تاریخی در آستانه تخریب قرار می‌گیرد دیگه کار ما نیست. بلکه زوایای دیگه‌ای رو باید بررسی کرد تا نتیجه کاملاً مشخص بشه. به عنوان مثال همین محرابه رو در نظر بگیرید. یک نکاتی داره خدمتتون عرض می‌کنم. اول از همه اینکه در شهرستان دشتی واقع شده. خب چرا در ماهور نیست؟! چرا بیات نیست؟! چرا شور نیست؟! اینها در وقوع چنین اتفاقاتی تأثیر داره. اصلاً آب دریای بوشهر شور هست، بنابراین بیشتر به شور می‌خوره تا دشتی. و این تضادها موجب اتفاقات عجیب و غریبی می‌شه.

مورد دوم این هست که این بنا مربوط به دوره اشکانیان هست، دقت بفرمایید اشکانیان. یعنی کلاً اون دوران فضاش غم‌بار بوده. به طوری که حتی به پادشاهانش هم که حکومت می‌کردند می‌گفتند اشک اول، اشک دوم تا اشک پنجاه وچندم. دیگه چه برسه به بقیه مردم و بدتر از اون به یک بنا. این بنای تاریخی هم اگه تا الان مونده به خاطر این هست که همون سلسله اشکانیان دوران حکومتش طولانی بود. بنابراین اگر به موارد دیگری هم توجه بشه و امیدوار هستم که باستان شناسان هم به این امر مهم اهتمام بورزند حتماً متوجه می‌شن که علت تخریب چیز دیگه‌ای هست.

بعد یک سوال دیگه ای هم من دارم. چرا زمانی که می‌خواستند این بناها رو بسازند اون رو در یک روستا ساختند. چرا مثلاً الان مرکز شهر بوشهر نیست. این نشون می‌ده که از همون قدیم هم به این بنا توجهی نمی‌شد. و اینکه حالا توقع داشته باشیم بعد از چند هزار سال الان توجه ویژه‌ای به این بشه و ما تمام گذشته رو جبران کنیم، به نظرم منصفانه نیست. نفرمایید اون موقع شهر بوده که چون باید ثابت کنید چرا سازندگان در اون زمان آینده‌نگر نبودند. بالاخره هرچیزی بگید یه حرف ناحسابی از من می‌شنوید.

نکته مهمتر از همه این هست که واقعاً به بناهایی که چند هزار سال دوام آوردند باید احترام بگذاریم. باید براشون حق انتخاب قائل بشیم. اون‌ها شاید دلشون بخواد خراب بشن. نباید اون‌ها رو بزور سر پا نگه داریم. اونها واقعاً بیش از میزانی که باید سختی کشیدند و تحمل کردند. یاد بگیریم با احترام به حق انتخاب این بنا و سایر بناها در خراب شدن یا نشدن، خودمون رو به راحتی هر چه تمامتر از زیر بار این مسئولیت‌ها خالی کنیم.

این روایت را با صدای معین بادپا بشنوید:

پخش از رادیو جوان
برنامه پی‌نوشت

پایان پیام

 

کد خبر : 82415 ساعت خبر : 11:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82415
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات