هر خبر و عکسی قابل انتشار نیست

با پُست کردن عکسی در آغوشِ همسرتان که جایش در آلبومِ عکس خانوادگی است نه در اینستاگرام، توقع چه چیزی را دارید!

پایگاه خبری گلونی، محمد سعید اکبری: یکی از دلایلی که اینستاگرام و توئیتر در ایران مورد توجه قرار گرفتند، پیوستنِ افراد مشهور از جمله هنرمندان به این شبکه‌هایِ اجتماعی بوده است. حالا با گذشتن تقریباً یک دهه از فعالیتِ شبکه‌های اجتماعی در ایران روزبه‌روز طرفدارانِ این شبکه‌ها افزایش پیدا می‌کند و طبیعتاً تعداد دنبال‌کننده‌های(followers) افرادِ مشهور هم روبه فزونی می‌رود. اما با گذشتنِ قریب به ده سال از آشنایی مردم با این شبکه‌های اجتماعی، هنوز بعضی از مسائل هم برای افرادِ مشهور و هم برای افرادِ عادی تفهیم نشده است!

نکتهٔ اول: تمامِ افرادِ مشهوری که در شبکه‌های اجتماعی حضورِ فعال دارند حقِ نظر دادن در مورد تمامی مسائل جاری و ساریِ کشور را دارند، اصلاً شعارِ «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بیان‌گر همین موضوع است که از دکتر تا دیپلم و از مهندس تا کارگر و از کارمند تا خانه‌دار حقِ اظهارِ نظر کردن در تمامیِ مسائل پیرامونِ خود را دارند. اینکه چقدر این اظهارات درست یا غلط است قضاوتش با مردم و مخاطبین آنها است. پس انقدر در زیر پُست‌های افرادِ مشهور کامنت نگذارید لطفاً تو نظر نده، لطفاً تو ساکت، تو یکی دهنت رو ببند. درضمن انتقاد هم آدابی دارد که فقط با مطالعه و خواندن کتاب حاصل می‌شود و فحش و وَهن هرگز زبانِ انتقادی انسان‌های خردمند و دانا نبوده و نیست.

نکتهٔ دوم: افرادی که برای خود شهرتی دست‌وپا کرده اند، علی‌الخصوص هنرمندان(بازیگران) که دنبال کننده‌های چند میلیونی دارند، لطفاً هر نوع عکسی از خودشان یا اطرافیان‌شان با حالت‌های مختلف و بعضاً به‌دور از فرهنگِ کنونی جامعهٔ ایران، منتشر نکنند! آخِر انتشار عکس بدونِ لباس در شأنِ هنرمند است! بعد هم با چهره‌ای به ظاهر مظلوم و ستم دیده یا در رسانهٔ ملی یا در تلویزیون‌های اینترنتی حاضر می‌شوند و می‌گویند: خواهشاً همدیگر را قضاوت نکنیم! دوست من، هنرمندِ کشور من، ابتدا عرض کنم که خواهشاً غلط است، کلمهٔ فارسی هرگز تنوین نمی‌گیرد، دوم اینکه خودتان، خودتان را در معرضِ قضاوت قرار می‌دهید رفتار شما و تصویرِ زندگی شما برای بسیاری از مردم غریب و مهجور است با پُست کردن عکس‌هایی در آغوشِ همسرتان که جایش در آلبومِ خانوادگی است نه در اینستاگرام، توقع چه چیزی را دارید! اصلاً چرا باید مردم از شخصی‌ترین عکس‌های شما با خبر باشند! در این چند روز یکی از همکارانِ شما با انتشار تصاویری از خودش با همسرش به طرزی عجیب و دور از هیچ منطقی پیشرو این ماجرا به شمار می آید و به همه نشان داده که واژهٔ هنرمند را فقط یدک می‌کشد و هیچ فرقی با شاخ‌های مجازی که تا این لحظه حتی یک صفحه کتاب نخوانده اند، نمی‌کند.

نکتهٔ سوم: تعدادی از هنرمندان به‌ویژه بازیگران پُست‌های می‌گذارند که بابِ انتقاد را می‌گشاید و با پُست‌هایشان خیلی از مردم را اندوهگین و ناامید می‌کنند، نمونه‌اش چرا بازیگرانی که تمامِ کسبِ درآمدشان از کشور و سینما و رسانهٔ‌ملیِ ایران است و از پول همین مردم ارتزاق می‌کنند باید در هنگام تولد فرزندِ گل‌شان راهی کشور دیگر (کانادا) شوند! چرا فرزندتان را در ایران به‌دنیا نمی‌آورید! نکند به آیندهٔ ایران خوشبین نیستید! فکر نمی‌کنید در این کشور کسانی هستند که عاشقانه و صادقانه خدمت می‌کنند و به آیندهٔ این اقلیم ایمان و اعتقاد کامل دارند! با اعلامِ خبر تولدِ فرزندتان در کشوری قدرتمند و پیشرفته قصد ثابت کردنِ چه چیزی را دارید! اگر هدف فخر فروشی و به اصطلاح کلاس گذاشتن است فکری به حالِ ذهن‌ِ مبارک‌تان بکنید! اگر هم نه، نیت فقط اطلاع رسانی بوده، این اطلاع رسانی برای مردمی که اکثراً روی ملیت و نام ایران متعصب هستند و نمی‌خواهند و برخی هم نمی توانند ملیتِ فرزندشان را تغییری دهند، جزء تاسف خوردن به عرقِ ملی‌میهنی شما که ملیتِ فرزندتان را به راحتی تغییر می‌دهید و تزریقِ یأس و ناامیدی برای خانواده‌ها چیزِ دیگری به همراه نخواهد داشت، پس لطفاً دقت کنید هر خبر و عکسی قابل انتشار نیست!

به‌امید روزی که هنر و هنرمندان‌مان در بالاترین منصه و جایگاه قرار بگیرند و کتاب هم مانند غذا جزء وعده‌های روزانه تمامِ آحادِ جامعه قرار بگیرد تا تمام این مشکلات از بیخ ‌و بُن برچیده شوند.

پایان پیام

کد خبر : 75401 ساعت خبر : 9:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=75401
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات