هنوز قحطی خبر خوب نیامده!

«درباره فاصله روزافزون و رویگردانی مخاطب از حوزه رسانه، خصوصا روزنامه‌ها، باید از همین نقطه آغاز کرد که بپذیریم قحطی خبر خوب نیامده، فقط باید کمی متفاوت‌تر به جهان بنگریم.»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد صالح‌علاء، شاعر – هنرمند، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «تصور من این است که تمایل روزنامه‌ها به درج خبرهای بد و ناامیدکننده بسیار بیشتر از درج خبرهای خوشحال‌کننده و امیدوارکننده است. اصولا برای بسیاری از دست‌اندرکاران رسانه، خبر مثلا کشته‌شدن کمتر از صد نفر نوعی کسر شأن محسوب می‌شود و اصولا از دید آنها هیچ خبر خوبی در جهان اتفاق نمی‌افتد. شما در کدام رسانه دیده‌اید که مثلا از زاویه دید مثبت به قضایا نگاه کند و در حجم انبوه خبرهای منزجرکننده، چند خبر هم از زیبایی‌های جهان ارسال کند؟

درباره فاصله روزافزون و رویگردانی مخاطب از حوزه رسانه، خصوصا روزنامه‌ها، باید از همین نقطه آغاز کرد که بپذیریم قحطی خبر خوب نیامده، فقط باید کمی متفاوت‌تر به جهان بنگریم.

در امر مطبوعات آدم صاحب‌نظری نیستم اما واقعا نمی‌دانم این فاصله زیاد بین مخاطب ایرانی و رسانه‌ها، خصوصا رسانه‌های مکتوب چرا این قدر زیاد شده است؟ البته می‌توانم بگویم که جناحی شدن روزنامه‌ها و نگاه صد درصد سیاسی، یکی از علت‌های این دورافتادگی‌هاست. از سوی دیگر ضربه‌ مهلکی که بر پیکره روزنامه‌ها وارد شده این است که توان و ظرفیت بشر امروز از حجم متراکم خبرهای ریز و درشت لبریز شده.

نگاه سیاسی محض بر رسانه‌های ما و سعی در معطوف کردن نگاه مخاطب به خود حالا دیگر کاملا در مسیری معکوس سیر می‌کند. به این معنا که حقنه دیدگاه‌های سیاسی و غیر لازم در روند زندگی عامه مردم باعث شده تا تعریف‌شان از عدالت اجتماعی، تعریفی کاملا متضاد باشد.

رسالت رسانه این است که مجموعه‌ای باشد از طرح همه دیدگاه‌ها و سلایق و گرایش‌ها نه این که با طرح مسائل مشوش خواننده را گیج و گمراه کند. این را به خوبی می‌دانم که اعتمادی از سوی مخاطب به رسانه‌ها وجود ندارد که این مساله در مورد روزنامه‌ها بیشتر است. بنده خودم یادم نمی‌آید کی روزنامه خریده‌ام و کی احساس کرده‌ام بخشی از خودم را باید در لابه‌لای صفحات یک روزنامه جست‌وجو کنم. بنده سال‌هاست که فقط و فقط ارتباطم با رسانه‌های مکتوب را در قالب نشریاتی تخصصی که برایم ارسال می‌شود، حفظ کرده‌ام؛ آن هم نشریاتی که مثلا قصه یا مطلب دیگری از خودم را منتشر کرده‌اند.»

پایان پیام

کد خبر : 75758 ساعت خبر : 11:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=75758
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات