کش‌وقوس‌های ۱۵۰ میلیون دلار گردوغباری

اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری مقابله با گردوغبار خوزستان به طور قطع در بودجه ۹۷ گنجانده می‌شود ولی شواهد حکایت از آن دارد که این اعتبار در آستانه حذف بود اما موافقت رهبری آن را احیا کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سرنوشت گردوغبار در خوزستان همیشه اسیر اماواگر بوده است، چه وعده‌هایی که در طول ۱۵ سال اخیر برای رفع این پدیده شوم به مردم خوزستان داده شد ولی در نهایت به فرجام نیکی نرسید. چه شعارهایی که در سفرهای استانی و رسمی و غیررسمی به خوزستانی‌ها پیشکش شد ولی مردم استان همچنان با گردوغبار داخلی و خارجی و عواقب ناگوار آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

سفر حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی برای تصاحب دولت دوازدهم شاید شاه بیت این شعارها بود. زمانی که در ورزشگاه تختی اهواز و در مواجهه با مردمی که شعار کانون‌های گردوغبار خوزستان هر سال فعال‌تر از همیشه می‌شوند و امسال باز هم به غلظت ۶۶ برابری رسید«ما که هوا نداریم، هنوز هواتو داریم» می‌دادند، گفت که این مشکل را حل می‌کند و برای واقعه دی‌ماه سال قبل که گردوغبار باعث قطع برق و تلفن همراه و اینترنت شده بود، گفت که «آن شب من و برادرم جهانگیری تا صبح بیدار بودیم و اشک ریختیم».

در این مدت همیشه عامل وقوع گردوغبارهای خوزستان به آن‌سوی مرزها حواله شده است ولی کیست که نداند؛ کانون‌های گردوغبار خوزستان هر سال فعال‌تر از همیشه می‌شوند و امسال باز هم به غلظت ۶۶ برابری رسیدند. کانون‌های گردوغبار داخلی که سال‌هاست با وعده‌های رنگارنگ، بیابانی‌تر از همیشه شده‌اند، با یک تصمیم حل می‌شوند، آن‌هم رساندن آب به کام تشنه آنها است.

آخرین حاشیه‌ای که در خصوص پدیده گردوغبار، نفس‌های تنگ مردم خوزستان را تنگ‌تر کرد، حذف اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری مهار گردوغبار خوزستان از لایحه بودجه ۹۷ بود که اعتراض‌های بی‌شماری را به دنبال داشت، هرچند این اعتبار در نهایت از سوی کمیسیون تلفیق در بودجه گنجانده شد و تائید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای برداشت از صندوق توسعه ملی را نیز به همراه داشت ولی اگر اعتراض‌هایی در کار نبود، مثل آب خوردن این اعتبار از ردیف‌های بودجه سال ۱۳۹۷ حذف می‌شد.

خبر شوک‌آور

نخستین روز بهمن‌ماه امسال و در اوج گردوغبارهای ویرانگر ۶۶ برابری در شهرهای مختلف خوزستان که این استان را فلج و مردم را خانه‌نشین کرده بود، خبری مثل شوک در بین خوزستانی‌ها منتشر شد. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست در جریان این خبر گفته بود که در مجلس شورای اسلامی، بودجه مقابله با گردوغبار خوزستان در سال ۹۷ حذف‌شده است. کریم شافعی با اشاره به پیشنهاد سازمان محیط‌زیست برای پیش‌بینی بودجه گردوغبار در سال ۹۷ تصریح کرد: در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گردوغبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شد که متأسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد.

تکذیب به سرعت باد

این خبر شوک‌آور که توپ مشکلات زیست‌محیطی خوزستان را به زمین مجلس انداخته بود، در عرض چند دقیقه از سوی برخی نمایندگان مجلس تکذیب شد.

طیبه سیاوشی عضو کمیسیون تلفیق مجلس در همان دقایق اولیه انتشار خبر با اشاره به اظهارات معاون سازمان محیط‌زیست در مورد حذف اعتبار مقابله با ریزگردها در کمیسیون تلفیق گفت: این اظهارات اشتباه فاحشی بوده که معاون سازمان محیط‌زیست مرتکب شده و باعث شده مردم خشمگین شوند.

سیاوشی اضافه کرد: اگر کسی با مسائل بودجه‌ای آشنا باشد متوجه می‌شود این اعتبار که رقم آن به دلار پیش‌بینی‌شده مربوط به صندوق توسعه ملی است و حذف آن در اختیار مجلس نیست. ما فعلاً این جدول را کنار گذاشته‌ایم زیرا هنوز اذن رهبری را برای آن دریافت نکرده‌ایم.

شاید اگر معاون محیط‌زیست این خبر حذف را رسانه‌ای نمی‌کرد، بودجه ۹۷ کشور رنگ اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری مقابله با گردوغبار را به خود نمی‌دیدتکذیب‌های دیگری هم به‌سرعت از سوی دولت و مجلس از راه رسید ولی برای مردم دیگر باورش سخت شده بود و مردم خوزستان مثل ۱۵ سالی که از آغاز پدیده گردوغبار طی شده دیگر نمی‌توانستند باور کنند که در پشت پرده خبری نیست و به‌قول‌معروف می‌گفتند «تا نباشد چیزکی …» چرا که در این میان برخی نمایندگان خوزستان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم گفته بودند که این اعتبار در آستانه حذف شدن بود که شاید اگر معاون محیط‌زیست این خبر حذف را رسانه‌ای نمی‌کرد، بودجه ۹۷ کشور رنگ اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری مقابله با گردوغبار را به خود نمی‌دید.

جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی یکشنبه یکم بهمن‌ماه یعنی در همان روز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس‌جمهور گفت: مسئله بحران ریزگردها نیز مانند حادثه پلاسکو و سانچی مهم است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید مانند تمام بحران‌ها به مسئله ریزگردها رسیدگی شود، اظهار کرد: متأسفانه ردیف بودجه مهار ریزگردها از قانون بودجه امسال در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ حذف‌شده است.

بازگشت امید

در نهایت این اعتبار وارد بودجه سال ۱۳۹۷ شد و رهبر معظم انقلاب هم آن را تائید کردند تا امید در میان آن همه گردوغبار و مشکلات تنفسی به اردوی خوزستانی‌ها سرک بکشد.

خوشبختانه مقام معظم رهبری اجازه و اذن برداشت ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها و همچنین ۵۰ میلیون دلار برای بهسازی برق خوزستان را از طریق صندوق توسعه ملی صادر کردندجلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس روز سوم بهمن‌ماه گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبری اجازه و اذن برداشت ۱۰۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها و همچنین ۵۰ میلیون دلار برای بهسازی برق خوزستان را از طریق صندوق توسعه ملی صادر کردند که قطعاً این موضوع تأثیر به سزایی در مقابله با این معضل و بهبود وضعیت هوای خوزستان خواهد داشت.

اما بااعتبار قابل‌توجه قرار است چه اتفاقی برای خوزستان رخ دهد؟

کریم شافعی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط در خصوص بودجه مقابله با گردوغبار در لایحه بودجه ۹۷ گفت: در جدول بند «و» ذیل تبصره ۴ لایحه بودجه رقم ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها در کشور و رفع مشکل برق خوزستان تعیین‌شده است.

وی در این باره افزود: در این جدول ۱۱ عنوان از سوی دولت پیشنهاد و اعتبار در نظر گرفته‌شده که یکی از این ۱۱ عنوان مقابله با ریزگردها در کشور و رفع مشکل برق استان خوزستان است، برای این عنوان ردیف بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری تعیین‌شده است، بهبود محیط‌زیست، آبخیزداری و ساماندهی پسماندهای کل کشور یکی دیگر از عناوین است که مورد اول در بند «س» و عنوان دوم در بند «ث» ماده ۳۸ قانون برنامه بودجه سال ۱۳۹۷ در حوزه پسماند و گردوغبار و محیط‌زیست تکلیف شده است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به بودجه تعیین شده از سوی دولت اظهار کرد: دولت برای اینکه گردوغبار در خوزستان و سراسر کشور و همچنین پسماندها خانگی که در قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده است را ساماندهی کند ۱۵۰ میلیون دلار برای بند «س» ماده ۳۸ پیش‌بینی و دو میلیارد دلار برای بند ث تعیین کرده است.

شافعی با بیان اینکه در حال حاضر گردوغبار بسیاری از استان‌های کشور را دچار مشکل کرده است، بیان کرد: باید معضل گردوغبار را در محل ایجاد شده از بین برد، در حوزه محیط‌زیست باید حق آبه زیست‌محیطی هر استان، منطقه و حوزه آبریز داده شود تا در طبیعت آثار خود را بگذارد اگر حقآبه زیست‌محیطی در طبیعت اختصاص داده شود زمین شهرهایی که گردوغبار در آن تولید می‌شوند به کانون تولید گردوغبار تبدیل نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دولت تمام توان خود را برای بهبود شرایط به‌ویژه در زمانی که موضوع سلامتی و زندگی روزمره مردم مطرح است، به کار می‌گیرد، ادامه داد: هزینه درمان بیماری ناشی از مشکلات زیست‌محیطی بسیار بالاتر از پیشگیری آن است؛ بنابراین این مشکل در زندگی، آرامش و سلامت مردم تأثیرگذار است.

اکنون این اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری برای مقابله با گردوغبار خوزستان و مشکلات ناشی از آن به صورت قطع در بودجه سال آینده گنجانده می‌شود و به لحاظ اعتباری هیچ مشکلی برای طرح‌های مهار این پدیده در داخل کشور وجود ندارد ولی دولت و مجلس بدانند، راهکار اصلی حل مشکل گردوغبار خوزستان از کانال‌های بودجه و مالی نمی‌گذرد بلکه این مشکل با تخصیص حق آبه های طبیعی و خدادادی به عرصه‌های خوزستان و جلوگیری از انتقال آب بین‌حوزه‌ای قابل حل شدن است، موضوعی که دولت تمایلی به رعایت آن ندارد.

پایان پیام

کد خبر : 78366 ساعت خبر : 10:05 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=78366
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات