گلونی

خانه طباطبایی‌های کاشان را از نزدیک ببینید

خانه طباطبایی‌های کاشان را از نزدیک ببینید

خانه طباطبایی‌های کاشان که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، همه روزه، پذیرای خیل علاقه‌مندان و شیفتگان معماری اصیل و سنتی ایران زمین است.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: کجای دنیا دیده‌اید که معماری به خانه‌ای به مانند انسان بنگرد، زیبایی‌ها را به درون ببرد و آن را از چشم بیگانه در حجاب قرار دهد و به تمام نیاز‌های مادی و معنوی آن توجه کند؟

خانه طباطبایی‌های کاشان را از نزدیک ببینید

این نوع نگاه و این نوع جان دادن به بنا را فقط وقتی خواهید دید که به شهر هنر و فرهنگ و دین ایران، کاشان، سفر کنید و بازدید از خانه طباطبایی‌ها نیز دلیل سفر شما باشد.

خانه طباطبایی‌ها در کاشان در محله سلطان امیر احمد کاشانی، در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی‌ها و در جوار بقعه متبرکه امامزاده سلطان امیر احمد واقع شده است.

معمار این بنا علی مریمی، معمار به‌نام قرن سیزده قمری می‌باشد‌. البته به دلیل این‌که سنگ بنای این عمارت را سید جعفر طباطبایی نطنزی گذاشته است، این خانه به نام او ثبت شده است.

سبک معماری خانه طباطبایی‌های کاشان

سبک معماری این خانه ۴۷۰۰ متری، درونگرا است و پر از طاق‌ها، ستون‌ها و تزئینات زیبای گچبری و آیینه‌کاری شده است.

در بدو ورود به هشتی خانه، ۲۰ پله وجود دارد که شما را همراه با نوازش بادی خنک به خانه می‌رساند. در حیاط بزرگ خانه حوض بزرگی می بینید که در دو طرفش ۶ باغچه هشت ضلعی قرار دارد. باغچه خانه در گودی قرار گرفته است و امر باعث استحکام بیشتر و مقاومت بیشتر این بنا در برابر زلزله شده است.

قرار گرفتن بنا در خاک، هم آبرسانی را راحت تر کرده است و هم برای خانه به صورت عایق عمل می‌کند که خانه نه زود سرد شود و نه زود گرم. خانه شامل ۴ سرداب است که در فصل گرما ۱۵ درجه اختلاف دما با بیرون دارد.

خانه دارای ۳ بخش اندرونی، بیرونی و بخش مخصوص خدمه است. بنا دارای ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات می‌باشد. به دلیل عقاید مذهبی مالکان خانه، بخش اندرونی خانه با حجابی کامل از قسمت بیرونی جدا شده است به گونه‌ای که فضای داخلی خانه از بیرون قابل دیدن نیست.

اتاق شاه‌نشین، که بزرگ‌ترین تالار خانه است، در مرکز با نورگیر‌ها و پنجره‌های مشبک رنگی و پنجره‌های کناری دوجداره که عمودی باز و بسته می‌شوند، دور‌گیری شده است.

جلوی شاه‌نشین، ایوانی با آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا و جالب دیده می‌شود. در طرفین شاه‌نشین، دو حیاط خلوت و نور‌گیر به صورت قرینه وجود دارد که دارای تابلو‌های بدیع نقاشی هستند. گفته می‌شود که نقاش‌باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار، میرزا ابوالحسن غفاری کاشانی، ملقب به صنیع‌الملک بر گچبری و ترسیم نقاشی‌های بنا نظارت داشته است.

خانه طباطبایی‌های کاشان که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، همه روزه، پذیرای خیل علاقه‌مندان و شیفتگان معماری اصیل و سنتی ایران زمین است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل