گلونی

خداحافظی با پیک نوروزی

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: معمولاً سیل خبرهای بد، ما را با خودش می‌برد. تا جایی که فراموش می‌کنیم اتفاقات خوبی هم در کشورمان میفتند.

مثل این خبر خوش که امسال قرار نیست دانش آموزان، تعطیلات نوروز را با کابوس پیک‌های نوروزی، سپری کنند. طبق خبرهای رسمی، سید محمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش، «بخشنامه ممنوعیت پیک نوروزی و جایگزینی داستان خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی را ابلاغ کرد».

پیک نوروزی، برای خیلی از ما دانش آموزان دیروز، تبدیل به پروژه استرس‌زایی شده بود که تمام ذهنمان را به خودش مشغول می‌کرد. طوری که انگار شش‌دانگ حواسمان را به نام این تکلیف اجباری زده بودیم.

اگر دانش‌آموزان امروز بتوانند به‌دوراز دغدغه پیک نوروزی، به طبیعت بروند، خوب ببینند و بشنوند، می‌توانند خلاقیتشان را پرورش بدهند.

لازم است تا مدارس ما تبدیل به‌جایی شوند که بچه‌ها بتوانند از حواسشان به‌خوبی استفاده کنند. نه اینکه بدون اینکه ذره‌ای خلاقیت صرفاً شبیه دستگاه زیراکس و ضبط صوت باشند.

جایگزینی داستان خوانی، داستان‌گویی و داستان‌نویسی، می‌تواند کمک کند تا بچه‌ها به کتابخانه‌های عمومی شهر، سر بزنند و به دنیای کتاب‌ها سفر کنند.

کتاب‌هایی که در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند

کتاب‌هایی که در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و کمتر وقتی پیش می‌آید که ما به‌جای تبلت و گوشی، دست بچه‌ها کتاب ببینیم. یادمان نرود که طبق توضیح محققان بریتانیایی، «استفاده بیش‌ازحد از تلفن و تبلت از رشد کافی و مناسب عضلات انگشتان کودک جلوگیری می‌کند».

از طرف دیگر، آسیب‌های اجتماعی مختلفی که در کشور وجود دارد، زنگ خطری ست برای اینکه توجه‌ها به سمت کودکان و نوجوانان امروز برود و مسیر پیشگیری هم از مدارس ما دنبال شود.

حتا برای کاهش دادن آمار دل‌خراش تلفات چهارشنبه‌سوری، که اغلب مربوط به سنین زیر ۲۰ سال می‌شود، هم باید نقش مدارس، جدی گرفته شود.

وقتی به گفته وزیر بهداشت، «نزاع علت دوم مرگ‌ومیرها پس از تصادفات رانندگی در عملیات اورژانسی به‌حساب می‌آید»، یعنی مردم هنوز بامهارت گفت‌وگو کردن، آشنا نیستند. مهارتی که آموزش آن مربوط به دوران مدرسه می‌شود. چشم‌پوشی از ۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور هم، دردی را دوا نمی‌کند. دردی که ریشه‌های آن می‌تواند از دوران مدرسه، سست یا محکم شود و این بستگی به شیوه آموزش‌وپرورش رسمی دارد.

باوجود تمام این آمارهای تکان‌دهنده، به نظر می‌رسد وزارت آموزش‌وپرورش، مأموریت‌های مهم زیادی برای انجام دادن دارد.

مأموریت‌هایی مثل آموزش مهارت‌های زندگی، تلاش برای کاهش خشونت، افزایش همدلی و نشاط در جامعه و…
حذف پیک نوروزی، می‌تواند شروع خوبی باشد برای پایان دادن به کارهای وقت‌گیر، غیر مؤثر و پرهزینه. امیدواریم هرسال شاهد اقدامات مفید این وزارت خانه باشیم. وزارت خانه‌ای که باید انسان‌هایی را تربیت کند که هم حال خودشان خوب باشد و هم به حال خوب جامعه، کمک‌کنند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل