گلونی

گزارشی از پویش ملی حامیان قلعه فلک‌الافلاک

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: این آخرین یادداشتی است که در سال ۹۶ می‌نویسم و در آن می‌خواهم به پویش ملی حامیان قلعه فلک‌الافلاک اشاره کنم و گزارش کوتاهی بدهم از آن چه که گذشت.

برای خواندن مستندات درباره فلک‌الافلاک کلیک کنید

ما در اوایل آذرماه و بعد از زلزله کرمانشاه و با زیادتر شدن نم و ترک‌ها در قلعه پویشی را آغاز کردیم که تبدیل به بزرگ‌‌ترین کار رسانه‌ای در تاریخ حمایت از این بنای باستانی شد. بسیاری از رسانه‌های معتبر، هنرمندان مشهور و معماران و باستان‌شناسان از این طرح حمایت کردند و تعداد زیادی از مردم نیز به حمایت از آن برخاستند. ما در پایگاه خبری گلونی قصد داشتیم فلک‌الافلاک را تبدیل به دغدغه ملی کنیم که موفق شدیم.

آیا این پویش ناگهان متوقف شد؟

این پویش متوقف نشد. قصد ما این بود که صدای فلک‌الافلاک را به مردم ایران برسانیم و بتوانیم برای ترمیم و مرمت این بنا از دولت پول طلب کنیم. ما مستنداتی داشتیم که آن را به سازمان میراث فرهنگی ارجاع دادیم و با مسئولان در تهران حرف زدیم و دغدغه‌های خود را بیان کردیم.

البته به دلایلی که بازگو نمی‌کنم در گرفتن حمایت مالی از دولت موفق نشدیم و از داخل استان با پویش همراهی نشد. فراموش نکنید به گفته مدیرکل فعلی میراث لرستان «برای استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک، ۱۵ میلیارد تومان نیاز است» که رقم بزرگی نیست و دولت به راحتی می‌تواند این رقم را تامین کند به شرطی که مسئولان استانی نیز پای کار باشند.

آن چه ما انجام دادیم در پایگاه خبری گلونی و در هشتگ این پویش قابل دسترسی است. ما تلاش خود را کردیم که شرمنده خودمان نباشیم. امیدوارم به گفته مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ترک‌های قلعه، مویی باشد و خطری آن را تهدید نکند. امیدواریم این همه نم طبیعی باشد. ما در سال ۹۶ پویش ملی حامیان قلعه فلک‌الافلاک را آغاز کردیم تا در آینده شرمنده خود نباشیم. امیدواریم که این بنا همچنان باقی بماند اما باید بدانید با تکذیب آن چه بر فلک‌الافلاک در ۲۰ سال گذشته است نمی‌توان آن را حفظ کرد.

پایان سخنم را با گفته «مهرداد خدیر» روزنامه‌نگار به پایان می‌رسانم که چندی پیش در یک پنل تخصصی رسانه‌ای گفت هزینه تولید خبر در ایران بالاست. امیدوارم در سال آینده تولید خبر و دغدغه‌های ما برای حفظ آثار فرهنگی و میراث ملی همراه با تهمت و برچسب‌زنی نباشد و فضا امنیتی نشود. امیدوارم مدیریت جدید میراث لرستان بعد از شنیدن دغدغه روزنامه‌نگاران بلافاصله از واژه شکایت استفاده نکند.

سکوت گلونی به چه دلیل بود؟

ما این پویش را در یک جا متوقف کردیم چون ادامه کار و فضا برای ما و قلعه مناسب نبود. چون فضا به سمتی رفت که ممکن بود قلعه قربانی بشود. ما مستندات خود را ارائه کردیم و برای حرف‌مان دلیل داشتیم و لذا نخواستیم وارد یک فضای خبری غیراخلاقی بشویم. خلاصه که این پویش همچنان ادامه دارد و ما آماده کمک برای حفظ بناهای باستانی لرستان هستیم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل