گلونی

گلچین نشریه‌های ۴۰ سال پیش در شوکران

شماره پنجاه و ششم فصلنامه ادبی «شوکران» شامل گزیده‌هایی از مطالب ادبی نشریه‌های ۴۰ سال پیش منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  در سرمقاله این نشریه عنوان شده است: در این شماره از فصلنامه  گلچینی از مطالب نشریه‌های ۴۰ سال پیش درج شده است؛ مجله‌هایی چون نگین، سخن، یغما، جوانان رستاخیز، راهنمای کتاب و گاهنامه‌های ادبی و فرهنگی که مطالب ارزنده‌ای برای تحقیق و بررسی در ادراک سیر تحول ادبیات کشورمان داشته‌اند. خوب است که گزیده این مطالب در اختیار نسل امروزی که این مجله‌ها را ندیده‌اند یا کمتر دیده‌اند گذاشته شود.

مرور ادبیات دهه‌های قبل نشان  می‌دهد که ما در موضوعات پیشرفت، پسرفت و در مسائلی حالت ایستایی داشته‌ایم. به هر روی مرور گذشته جنبه پندآموزی و پیش‌برنده دارد.  برای انتشار این شماره از نشریه‌های سال ۱۳۵۶ استفاده شده است.

شعرهایی از  نادر نادرپور، مهدی اخوان ثالث، فرهاد عابدینی، محمدحسین شهریار، سیدعلی صالحی، احمد کسیلا، منوچهر نیستانی، محمد محیط طباطبایی، صادقی همایونی و… و همچنین داستان‌هایی از ابوالقاسم فقیری و… در فصلنامه «شوکران» چاپ شده است.

همچنین گفت‌وگویی با محمد حقوقی با عنوان «آن‌چه از واقعیت فراتر رود، به شعر نزدیک می‌شود»، گفت‌گویی با ضیاءالدین سجادی با تیتر «بی‌برنامگی در کتاب‌خوانی چه ره‌آوردی دارد»، گفت‌وگو با اوژن یونسکو با تیتر «سارتر وجدان زمانش نیست» و گفت‌وگویی با منوچهر آتشی با تیتر «شاعران سطحی عقده قهرمان شدن دارند» در این شماره درج شده است.

گزارشی درباره کتاب‌خوانی با تیتر «جوان‌ها چه کتاب‌هایی می‌خوانند»، بخشی از سخنرانی عبدالعلی دستغیب با عنوان «نویسنده‌ای که مردم کشورش را دوست نداشته باشد نویسنده نیست»، «ماجرای ملانصرالدین و بزش» از خسرو شاهانی، «شعارهای «آدامسی» از پرویز اصفهانی، «عبید زاکانی متجدد!» از ف. فاروقی و  «تلویزیون آدمی را به چه روزی می‌اندازد» نوشته  مارشال مک‌ لوهان با ترجمه لیلا ناظری مطالب دیگر «شوکران» هستند.

شماره پنجاه و ششم «شوکران» با صاحب‌امتیازی، مدیرمسئولی و سدبیری پونه ندائی به بهای ۷۰۰۰ تومان منتشر شده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل