دره اناران خرم‌آباد را بشناسید

پایگاه خبری گلونی حامد بختیاری: دره‌ اناران یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا و دیدنی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان است.

 این دره در بخش پاپی واقع شده است که دارای کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبزی است. این منطقه از نظر جغرافیایی دارای آب‌وهوای نیمه گرمسیری است و در نزدیکی این دره روستایی با همین نام واقع شده است.

دره در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این منطقه زیبا که در ۵۰ کیلومتری شرق شهر خرم‌آباد و۱۰ کیلومتری شهر سپیددشت واقع شده است در مسیر راه و بازدید آبشارهای بیشه و گریت قرار دارد.

راه ارتباطی به این روستا هم از طریق راه آهن سراسری شمال- جنوب و هم از طریق جاده خرم‌آباد – سپیددشت امکان‌پذیر است. مردم روستای کنار این دره بسیار خونگرم و مهمان‌نواز بوده و از گردشگران و طبیعت‌دوستان به گرمی استقبال می‌کنند.

ساکنین این روستا تا قبل از سال۱۳۶۶ شمسی حدود ۵۰ خانوار بود که اکثر قریب به اتفاق آنها را سادات موسوی تشکیل می‌دادند و تعدادی نیز از طوایف مختلف بختیاری، کرنوکر و پاپی در این روستا سکونت داشتند.

بخش پاپی یکی از بخش‌های شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است. مردم پاپی به یک نوع لهجه خاص لری به که آن لری بالاگریوه گفته می‌شود سخن می‌گویند. البته در این منطقه گویشوران لری بختیاری نیز سکونت دارند.

این بخش دارای دهستان‌های زیر است:

    • دهستان چم‌سنگر
    • دهستان سپیددشت
    • دهستان کشور
    • دهستان گریت
    • دهستان تنگ هفت

سپیددشت شهری است در استان لرستان در غرب ایران. این شهر مرکز بخش پاپی از توابع شهرستان خرم‌آباد است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۳٫۲۶۹ نفر بوده‌است.[۲] راه‌آهن تهران جنوب از این شهر می‌گذرد ودارای طبیعت بکر و زیبا بوده و پیرامون آن را کوهستان فراگرفته با خرم‌آباد حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

مردم این منطقه بیشتر به زبان‌های لری بالاگریوه‌ای و لری بختیاری سخن می‌گویند. اکثر مردم این شهر از ایل پاپی و بختیاری‌های چهارلنگ هستند.

طوایف مختلفی به نام‌های فولادوند، گراوند، لت کله، کرنوکر، خاج خورده، گرپی، حاجیوند، سالاروند، خورشیدوند، پاپی، خانجمالی و … در این شهر زندگی می‌کنند.

مردم این شهر اغلب کارمند و مغازه دار هستند که البته فعالیت‌هایی در زمینه زنبور داری، پرورش ماهی قزل آلا، کشاورزی و دامداری انجام می‌دهند.

از نظر موقعیت جغرافیایی، سپیددشت دارای عرض جغرافیایی ۳۳٫۱۲ درجه و طول جغرافیایی ۴۸٫۵۸ درجه بوده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۲۱ متر می‌باشد.

این منطقه از نظر اقلیم آب و هوایی سرد دارد اما در روزهای گرم سال دمای هوای آن تا ۴۰ درجه سانتی گراد هم می‌رسد.

یکی از ویژگی‌های بارز شهر سپیددشت که حتی می‌توان گفت از دلایل عمده شکل‌گیری این شهر می‌باشد قرار گرفتن بر مسیر راه‌آهن تهران – جنوب می‌باشد. شهر سپیددشت در محدوده اداره کل راه‌آهن لرستان و کیلومتر ۹۸۱+۵۰۷ محور تهران ـ خرمشهر قرار گرفته‌است. سپیددشت سومین ایستگاه از دورود و در فاصله ۴۲ کیلومتری آن و یازدهمین ایستگاه تا اندیمشک و با فاصله ۸۳۷/۱۶۶ کیلومتری آن قرار گرفته‌است. این ایستگاه از نظر تقسیمات خط در محدوده حوزه ۱۱ و قطعه ۳۱ می‌باشد. ایستگاه‌های طرفین آن از سمت شمال: بیشه با فاصله ۳۲۹/۱۳ کیلومتری و از سمت جنوب چمسنگر با فاصله ۹۹۵/۱۷ کیلومتری می‌باشند.

فلسفه نامگذاری سپیددشت بخاطر وجود سه پیچ خط راه‌آهن که از این شهر می‌گذرد، می‌باشد؛ به عبارت دیگر چون در زبان لری به پیچ راه، پید می‌گویند و در زمان احداث راه‌آهن به دلیل کوهستانی بودن این منطقه و اختلاف ارتفاع ورودی و خروجی شهر، مهندسان وقت مجبور به استفاده از سه پیچ راه بودند، به همین خاطر آن منطقه به سپیددشت معروف شد یعنی دشتی که سه پیچ راه‌آهن از آن می‌گذرد.

به جرات می‌توان گفت شهر سپیددشت در فصل بهار یکی از زیباترین نقاط جهان به‌شمار می‌آید و در اطراف آن کوه‌ها، جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها و آبشارهای زیادی وجود دارد.

رودخانه‌های سزار (تیره) و زز دو رودخانه‌ای هستند که از سپیددشت می‌گذرد که البته رودخانه زز چنان آب زلالی دارد که همه بازدید کنندگان را وسوسه می‌کند تا تنی به آب بزنند. این دو رودخانه در انتهای شهر سپیددشت به هم می‌رسند (به زبان محلی به آن دو آب می‌گویند) و یک رودخانه را تشکیل می‌دهند که ادامه رودخانه سزار می‌باشد و نهایتاً به سمت خوزستان جریان دارد.

از آبشارهایی که به سپیددشت نزدیک هستند می‌توان به آبشار بیشه، تاف، گریت، شوی و … اشاره کرد.

در اطراف سپیددشت مکان‌های تفریحی زیادی از جمله: دره اناران، کومو، رونه، بوتک، گازه، خشکی، آبسرده، کسمت، چلقادی، امارت، باکش و … وجود دارد.

شهر سپیددشت به عنوان گلوگاهی بین شهرهای خرم‌آباد، دورود، منطقه شول آباد الیگودرز و اندیمشک قرار دارد.

پایان پیام

کد خبر : 82581 ساعت خبر : 0:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82581
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات