روایت دو پل که شوش جهانی را به مخاطره می‌اندازد

روایت دو پل که شوش جهانی را به مخاطره می‌اندازد

یک بار داستان پُل “نظام مافی” در شوش را علم می‌کنند و تن شوش باستان را به لرزه می‌اندازند و یک بار می‌خواهند طرح «تعویض پل روگذر شوش – اندیمشک و تبدیل ان به زیرگذر» را اجرایی کنند، طرحی که دولت دهم آن را تصویب کرد. طرحی که شوش باستان را با مخاطرات زیادی روبه رو می‌کند و هرچند تا کنون از معاون رئیس جمهور گرفته تا انجمن‌های علمی و تخصصی با اجرایی شدن آن مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دومین طرح یعنی “تعویض پل روگذر شوش ـ اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر” که احتمال آسیب و تعرض به شهر باستانی شوش را می‌توان جزو نخستین مخاطرات‌اش دانست از بیش از یک ماه قبل آغاز شده و شاید بتوان گفت در این طرح تا امروز نیمی از این منطقه را تخریب کرده‌اند.

هر چند نامه‌نگاری‌ها،درخواست‌ها و صحبت‌های زیادی تا کنون در این زمینه مطرح شده و حتی معاونان وزارت راه نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها قول همکاری و کمک برای نجات شوش باستان داده‌اند.

“شوش، شهر ریشه‌ها” عنوانی است که انجمن علمی دانشجویی و انجمن علمی باستان‌شناسی دانشگاه تهران برای برگزاری نشستی با هدف بررسی آخرین وضعت شوش ۸ اسفند ماه در تالار اقبال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار کردند.

نشستی که قرار بود به شوشِ جهانی و معضلات امروز آن بپردازد اما محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان نخستین سخنران‌ و متولی این محوطه‌ی جهانی بعد از پایان صحبت‌هایش جلسه را ترک کرد.

وی صحبت‌هایش را با تاکید بر این‌که قصد دارد گزارشی از وضعیت اخیر محوطه‌ی جهانی شوش در شمال استان خوزستان و از منظر باستان‌شناسی و تاریخی، طبیعی ارائه دهد، آغاز کرد و با پایان صحبت‌هایش اعلام کرد فقط به یک سوال پاسخ می‌دهد و باید جلسه را برای حضور در جلسه‌ی دولت ترک کند.

این مسوول وضعیت اخیر محوطه‌ی جهانی شوش را این طور توصیف کرد: حدود پنج سال است که دو پروژه در این محوطه در دست اجرا بوده است، مواردی که مورد چالش بودند و از سوی دیگر مردم ساکن در شوش نیز تقاضاهایی داشته‌اند.

وی با اشاره به وجود دو پل در این شهر، ادامه داد: یک پل درست روی چهارراهی قرارگرفته که وارد شوش می‌شوند و در حدود دو دهه پیش ساخته شده است و چون در طول سال‌های گذشته باتوجه به این که نقطه‌ی اصلی ترانزیت شهر بود، کشته‌هایی داشته است، بنابراین  تصمیم به ایجاد چنین پلی گرفتند.

او با بیان این‌که قطعا مهندسان ساخت پل برای زدنِ آن، حتما شمع‌های مختلفی زده‌اند و بخشی از زمین محوطه را آشفته کرده‌اند، افزود:‌ امروز مردم به این نتیجه رسیده‌اند که این‌جا منظر ورودی شهر را مخدوش کرده و بهتر است این پل را بردارند.

روایت دو پل که شوش جهانی را به مخاطره می‌اندازد

وی دومین پروژه‌ی پل‌سازی در شوش را در نقطه‌ی مقابل بیمارستان «نظام مافی» در این شهر جهانی بیان کرد و گفت: در حدود ۱۲ سال قبل پایه‌ها را اجرا کردند، فقط احداث پل اصلی باقی مانده بود، که با توجه به آغاز کارها برای آماده‌سازی شوش با هدف ثبت جهانی از حدود پنج سال گذشته، به مسئولان شهری اعلام کردیم که اگر تمایل به جهانی شدن این محوطه دارید، نباید این دو پروژه اجرایی شود.

او با بیان این‌که در آن زمان این بحث از سوی مسئولان شهری پذیرفته شده بود، ادامه داد: این اتفاق مورد قبول بود تا زمانی‌که تصمیم گرفتند بار دیگر طرح پل روگذر را اجرا کنند، از سوی دیگر وزارت راه سال‌ها ایده داشت که زیرگذر روی چهارراه شوش را احداث کند، بنابراین با مسئولان شهری صحبت کردم که این‌کار ضد و نقیض است. از یک جهت قصد دارید  پل را بردارید و منظر شهر را تغییر دهید و از سوی دیگر می‌خواهید منظر را خراب کنید. آن‌ها متوجه شدند که نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

طالبیان ادامه داد: حتی به مسئولان شوش برای اجرای پل نظام مافی برنامه دادیم. بر این اساس آن‌ها می‌توانند از کنار گذر به میدان بروند و دور بزند و مسیر خود را طی کنند، یا کمربندی شهر را احداث کنند.

به گفته‌ی او هرچند مسئولان شهری از این اقدام عملا راضی بودند اما به دلیل نبود اعتبار این اقدامات به طور دائم عقب افتاد. از سوی دیگر اداره کل راه استان زیربار نمی‌رفت، آن‌ها می‌دانستند یا باید اعتبار بگذارد و کار را انجام دهد، یا با تملک زمین‌هایی پروژه خود را پیش ببرد که این اقدام در اولویت برنامه ریزی‌هایشان نبود.

معاون میراث فرهنگی با بیان این‌که از حدود پنج سال گذشته تلاش کرده با روش اقناعی و گفت‌وگو این مشکل را در شوش برطرف کند، ادامه داد: هر چند تا کنون اجازه نداده‌ایم پروژه پل انجام شود، اما برای این که مردم آگاه شوند باید به آن‌ها گفت که شوش چقدر اهمیت دارد و حتی اگر زمین هم آشفته باشد، هنوز چیزهایی در زیرزمین وجود دارد اما متاسفانه آن‌ها اظهار می‌کنند که ده سال پیش و زمانی‌که شمع‌ها را زده‌اند چیزی وجود نداشته است.

قصد نداریم کسی را دشمن میراث فرهنگی کنیم

او با بیان این‌که از سوی دیگر به مسئولان شهری تاکید کرده که اگر از بحث جهانی شوش هم بتوان گذشت باید به این نکته توجه داشته باشند که از نظر زیبایی شناختی در معماری، ایجاد یک گودال سر چهارراه اصلا جالب نیست، ادامه داد: در این راستا تلاش کردیم تا افراد زیادی را همراه کنیم، اما هنوز برخی افراد مانند نماینده مجلس و مردم با ما همراه نشده‌اند.

وی با تاکید برلزوم همراه شدن همه با این اتفاق، افزود: قصد نداریم کسی را دشمن میراث فرهنگی کنیم، چون با تغییر موضع و رفتارها، مخالفان می‌گویند «میراث‌فرهنگی، چه نفعی برای ما ایجاب می‌کند، ما منفعتی نداریم»، با این وجود باید تلاش کنیم این موارد را با مردم  و در قالب گفت‌وگو جلو ببریم.

هیچ اعتبار عمرانی هنوز پرداخت نشده است

طالبیان با تاکید بر این‌که اگر پروژه‌ی کمربندی در جاده‌ی شوش انجام شود، خطرات قبلی و موارد و مشکلات دیگر در این منطقه به وجود نمی‌آید، ادامه داد: این کار باعث می شود تا جاده‌ی کنونی به عنوان ترانزیت، به یک جاده خصوصی برای شهر شوش تبدیل شود. در واقع کارهای زیادی می‌توان برای آن انجام داد، فقط وزارت راه باید این اتفاق را بپذیرد.

او پرداخت نشدن اعتبارات عمرانی به دستگاه‌های مختلف را از دیگر مشکلات کنونی میراث فرهنگی دانست و افزود: تا امروزهنوز هیچ اعتبار عمرانی به هیچ دستگاهی داده نشده است، یک ریال اعتبار تملک دارایی به هیچ دستگاهی پرداخت نشده است. در این  شرایط ما مجبوریم قدری کارها را به تعویق بیندازیم تا به ایجاد جاده کمربندی کمک کنیم.

وی به حضور استاندار و وزارت راه و شهرسازی در معاونت میراث فرهنگی در طول روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: به استاندار خوزستان اعلام کردیم که اگر تلاش کنیم کمربندی انجام شود، به نفع مردم و منطقه است و بارگذاری که می‌خواهند انجام دهند، دیگر رخ نمی‌دهد، آن‌ها نیز استقبال کردند. در واقع این بهترین راه حل است که برای اجرائی شدن آن تلاش می‌کنیم.

طالبیان با بیان این‌که در طول پنج سال گذشته هیچ مجوزی برای این محوطه صادر نشده است، گفت: باید توجه کرد که درون این سایت جهانی شهری است که مردم در آن زندگی می‌کنند. گفت‌وگو با مردم کار آسانی نیست، باید فرصت داد تا به یک نتیجه منطقی برسیم. اگر جور دیگری رفتار کنیم آن‌ها نیز ممکن است روش‌های دیگری پیش بگیرند که به ضرر میراث فرهنگی خواهد بود. حتی تا کنون مسئولان شهری با وجود همه سختی‌ها چندین بار به معاونت میراث آمده‌اند و با ناراحتی رفته‌اند.

معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: امیدوارم دوره‌ای پیش آید که عملیات‌های بررسی، شناسایی و کاوش در این منطقه انجام و کارها به تدریج معرفی شوند.

هنوز با ایده‌آل‌ها برای ساماندهی محوطه شوش فاصله داریم

او گفت: آن چه که مسلم است دستگاه متولی حتما اقدام درست و منطقی انجام نداده است. در این چند سال وضعیت شوش اشکالات زیادی داشته است، وضعیت انبارهای قلعه شوش بسیار بد بود، درچند سال گذشته تمام انبارها ساماندهی شدند. نمی‌گوئیم اکنون وضعیت ایده‌ال است که با ایده‌آل‌ها هنوز فاصله‌ی زیادی داریم.

وی ادامه داد: با این وجود و به نسبت گذشته و امکانات کم و سازمانی که ته بودجه کشور است، عده‌ای فداکاری کرده و کارهای بزرگی انجام داده‌اند. شوش ناموس آن‌هاست و حتما از این محوطه‌ها حفاظت می‌کنند.

او می‌گوید: با این وجود به نسبت کاری که می‌خواهیم برای محوطه‌ی جهانی شوش با ان اهمیت انجام دهیم باید تلاش زیادی کنیم، هرچند زیاد ناامید نیستم چون خوشبختانه کشور به سمتی می‌رود که جوانان بیشتر به این موضوعات توجه می‌کنند و این توجه‌ها امروز به یک درخواست‌های ملی و مردمی تبدیل شده است.

طالبیان تاکید کرد: هر کار عمرانی که  قصد دارند در این جاده انجام دهند، با توجه به این‌که آن جزو ضوابط عرصه‌ی ملی است، باید از پژوهشکده استعلام کنند، تا کنون نیز بررسی‌هایی انجام شده است.

او در پایان نیز در پاسخ به اقداماتی که تا کنون برای منظر شوش انجام شده است، بیان کرد: در طول سال‌های گذشته مدیریت شهری تلاش کرد کارهای زیادی انجام دهد مانند ساخت ترمینال در شوش که تلاش کردیم از آنها جلوگیری کنیم.

معاون میراث فرهنگی در پایان گفت: از مسئولان شهری خواستیم نیازهای شهری را مطالعه کنند، تا بعد از بررسی در میراث‌فرهنگی، طرح تفضیلی ویژه‌ای برای این شهر تهیه شود، اکنون نیز در حال انجام برخی کارها در این زمینه هستیم.

پایان پیام

کد خبر : 84477 ساعت خبر : 0:36 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84477
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات