فیلمی عاشقانه از زندگی مرزنشینان

کارگردان فیلم سینمایی «مرز؛ آرپاچای نغمه جدایی» با اشاره به اینکه “به دلیل محل تولدم با شرایط زندگی در مرز و مرزبانی همیشه درگیر بودم” درباره ساخت این فیلم گفت: این یک فیلم عاشقانه است که در در نوار مرزی بین دو کشور ایران و آذربایجان ساخته شده است و از یک اتفاقی که ۱۵ سال پیش افتاده ایده گرفته‌ام.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی ابدالی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، بیان کرد:‌ این فیلم محصول مشترک کشور ایران و آذربایجان است که فیلمبرداری آن، هم در داخل مرزهای ایران و هم در آذربایجان صورت گرفته است، البته عمده فیلمبرداری در ایران و به طور کلی در نوار مرزی بین این دو کشور انجام شده است.

او با اشاره به اینکه این فیلم سینمایی بزودی آماده نمایش خواهد شد، گفت: اکنون در مرحله صداگذاری و اصلاح رنگ فیلم هستیم و موسیقی این اثر را نیز استاد عالیم قاسیم اُف و روبائیل عظیم اُف در کشور آذربایجان می‌سازند. استاد عالیم جزو موسیقیدانان برتر جهان به شمار می‌آید و به بلبل شرق معروف است که تاکنون هم جوایز متعددی از کشورهای مختلف دریافت کرده است.

این کارگردان درباره نحوه فیلمبرداری این اثر نیز توضیح داد: ما با دوربین‌های پیشرفته‌ای مانند رد (RED) فیلمبرداری این اثر را انجام دادیم. اما کار ویژه که ما انجام دادیم و معمولا در ایران صورت نمی‌گیرد این است که چون مدیر فیلمبرداری ما آقای معین جلالی مقیم اوکراین است و دکترای فیلمبرداری‌اش را از روسیه گرفته است، فیلم را به شیوه نگاتیو فیلمبرداری کردیم تا به بافت نگاتیو نزدیک‌تر شویم. به همین دلیل این فیلم جزو معدود فیلم‌هایی است که از این تکنیک برای فیلم‌برداری استفاده می‌کند.

ابدالی درباره انتخاب بازیگران آذربایجانی این فیلم سینمایی و نامش توضیح داد: تعدادی از بازیگران ما آذربایجانی هستند که آن‌ها را بعد از رفت و آمدهای متعدد به این کشور و دیدن کارهایشان و در نهایت با گرفتن تست انتخاب کردم و وجه تسمیه این فیلم نیز به این دلیل است که سه فیلمنامه به اسم «مرز» وجود دارد به همین دلیل اسم این فیلم را در اصل «آرپاچای، نغمه جدایی» گذاشتیم که یک پیشوند «مرز» به این صورت «مرز؛ آرپاچای نغمه جدایی» هم دارد. در واقع «آرپاچای» نام پیشین رودخانه ارس است که در مرز ایران و آذربایجان قرار گرفته است.

این فیلمساز با بیان اینکه این فیلم یک داستان عاشقانه دارد و در ۱۰۵ دقیقه تولید شده است، گفت: زبان این فیلم ترکی آذربایجانی است و زیرنویس فارسی خواهد داشت. اما در جاهایی که لازم بود مثل زمانی که سربازان ایرانی در فیلم حضور دارند به زبان فارسی صحبت می‌شود. کار ما یک پایه مستند و واقع‌گرایی دارد به همین دلیل افراد را همان‌گونه که هستند و با زبان خودشان نشان دادیم.

ابدالی درباره ایده اولیه ساخت این اثر نیز توضیح داد: ایده اولیه این فیلم به ۱۵ سال پیش برمی‌گردد که به خاطر آنکه من خودم اهل شهرستان «خوی» در مرز دو کشور آذربایجان و ترکیه هستم با شرایط زندگی در مرز و مرزبانی همیشه درگیر بودم. به همین دلیل به خاطر اتفاقی که ۱۵ سال پیش برای یکی از اقوام ما افتاد و به هنگام گذر از روز ارس به دلیل قاچاق با شلیک گلوله کشته شد و جنازه‌اش هیچ‌گاه پیدا نشد، ایده اولیه این طرح در ذهنم شکل گرفت، اما با این حال قصه این فیلم ارتباطی به این اتفاق ندارد.

او اضافه کرد: آرش قاسمی صداگذاری این فیلم را انجام می‌دهد که از صداگذاران حرفه‌ای ایران به شمار می‌آید. ما کارهای جلوه‌های بصری و اصلاح رنگ را هم در کشور اوکراین انجام دادیم و مدیر فیلمبرداری ما استودیویی را در اوکراین به ما معرفی کرد و ما با توجه به آنکه امکانات فیلمبرداری و تولید فیلم در آنجا بسیار مجهزتر بود قراردادی بستیم و کارها را در اوکراین انجام دادیم.

این کارگردان بااشاره اینکه فیلمبرداری این اثر دو ماه طول کشید درباره مناطقی که فیلم برداری این اثر در آنها انجام شده است، گفت: این فیلم در مناطقی مثل مرز ایران و نخجوان، مرز بازرگان، روستای بورآلان، منطقه‌ای در مرز بازرگان، ایران و ترکیه و همچنین بارون فیلمبرداری شده است. اما عمده اتفاقات در خود رود ارس رخ می‌دهد، در منطقه‌ای به نام پلدشت بازرگان نیز سکانس‌هایی گرفته شد.

ابدالی درباره شرایط اکران این فیلم نیز توضیح داد: قرار است که این فیلم را قبل از آنکه در ایران اکران شود با توجه به صحبت‌ها و قراردادی که بسته شده است، در ۲۷ سینما در کشور آذربایجان به نمایش دربیاید. در ایران چون وضعیت اکران فیلم مشخص نیست و نمی‌دانیم کی، چگونه و با چه سرگروهی به نمایش درخواهد آمد، مشخص نیست که اکران آن کی نصیب ما خواهد شد. برای نمایش آن در ترکیه هم درحال رایزنی هستیم.

او در ادامه از احتمال ساخت فیلم دیگری به نام «فرزند آذر» در کشور آذربایجان که آن هم یک داستان مرزی دارد، از سال آینده خبرداد و همچنین گفت: احتمال دارد اگر با سرمایه گذار فیلم «مرز؛ آرپاچای نغمه جدایی» به توافق برسیم، این اثر به جشنواره «کن» و یا برای اکران در ایران به «جشنواره جهانی فجر» ارسال کنیم.

علی ابدالی با توجه به انکه این اولین فیلم سینمایی بلند اوست درباره پیشینه فعالیت خود گفت: من از سال ۶۵ با تئاتر وارد فعالیت هنری شدم و از سال ۷۱ با ورود به سینمای جوان شروع به ساختن فیلم کوتاه کردم و چند برنامه تلویزیونی نیز تهیه کردم. قبل از این فیلم، دو سریال هم یکی برای کودکان و یکی هم مستندی داستانی ساختم که در ماه رمضان سال ۹۳ پخش شد. سه تله فیلم به نام‌های «انیس»، «بازگشت به سرزمین پدری‌ام» و «گاهی دور، گاهی نزدیک» را نیز کارگردانی کردم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در خلاصه داستان فیلم «مرز؛ آریاچای نغمه جدایی» که داستانی عاشقانه دارد آمده است: این قلب‌ها هستند که ممالک واقعی را می‌سازند، نه مرزهایی که در نقشه‌ها کشیده شده‌اند، سرزمین عشق زمینی است بدون نقشه، بدون مرز جغرافیایی.

امراه داداش اُف، هادی افتخارزاده، ائلخان اسماعیل اُف، میترا آهور، حامد غفارپور، یگانه پسانیده، حیدر حاتمی، سهیلا کاسب از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

از دیگر عوامل فیلم تولید این فیلم می‌توان به نویسنده: علی ابدالی، تهیه‌کننده ، تدوین و کارگردان: علی ابدالی، مدیر فیلمبرداری: معین جلالی، فیلمبردار و مشاور فنی کارگردان: احد عاقلی، طراح صحنه و لباس: امین سیمین مرام، طراح گریم: شاهد مجتهدزاده، صدابردار: نادر خالدی، صدا گذاری و طراحی صدا: آرش قاسمی، طراح جلوه‌های ویژه: عظیم محمدی، موسیقی متن: عالیم قاسیم اُف ، روبائیل عظیم اُف، سرمایه گذاران: حسن یوسف زاده، علی ابدالی اشاره کرد.

پایان پیام

کد خبر : 84124 ساعت خبر : 11:02 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84124
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات