پدر رنگرزی سنتی ایران غریبانه رفت

«سیدعباس سیاحی» رنگرز سنتی و چیره‌دست فرش ایران بعد از پنج سال تحمل بیماری، امروز (پنجشنبه – ۱۰ اسفند) در کنار محمد بهمن بیگی – بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری – آرام گرفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد زینعلی- داماد این هنرمند – بیان کرد: استاد سیاحی همکار مرحوم بهمن بیگی در آموزش عشایر بود و بنا بر تمایل خودش و با تلاش بسیار خانواده‌اش، امروز در کنار آن مرحوم در آرامستان کشن شیراز دفن شد.

او افزود: مراسم ختمی فردا – جمعه ۱۱ اسفندماه – از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ در شیراز، خیابان قصرالدشت، سالن مخابرات برای آن مرحوم برگزار می‌شود. همچنین با توجه به اینکه زادگاه آن مرحوم اردستان بوده است، اهالی آن منطقه نیز مراسم ترحیمی در روز سه‌شنبه (۱۵ اسفند) برای استاد سیاحی برگزار می‌کنند.

زینعلی همچنین اظهار کرد: قرار است مراسم یادبودی نیز در تهران برای استاد سیاحی برگزار شود.

او با بیان اینکه مسئولان صنایع دستی و آموزش عشایری استان فارس در مراسم تشییع آن مرحوم شرکت کردند، گفت: با آنکه استاد سیاحی در سال ۱۳۹۳ چهره ماندگار استان فارس و معلم مبارزه با بی‌سوادی بود، در دوران بیماری، غریب افتاد. آن مرحوم بعد از انقلاب وارد حوزه رنگرزی فرش شد و کارگاه او به شکل محدود همچنان در حال فعالیت است.

زینعلی افزود: با توجه به اینکه فضای رقابتی عجیبی از سوی هندی‌ها و چینی‌ها در حوزه رنگرزی فرش به وجود آمده است، کارگاه مرحوم سیاحی نیز تحت تأثیر قرار گرفت؛ با این حال چند شاگرد قدیمی استاد، کارگاه او در سلطان‌آباد شیراز را اداره می‌کنند.

سیدعباس سیاحی رنگرز چیره‌دست فرش ایران، در اسفندماه سال ۱۳۱۱ در اردستان از توابع اصفهان بدنیا آمد و در هشتم روز همین ماه در سال ۱۳۹۶ از دنیا رفت. بیشتر او را به خاطر کتاب فارسی اول دبستان می‌شناسند؛ کتابی که همه ایرانیان سوادآموزی را با آن آغاز کردند. برخی نیز در سینما با چهره او آشنا شدند؛ در نقش خودش، معلم عشایری در فیلم «گبه» ساخته محسن مخملباف که پای تخته نگاه به نگاه بچه‌ها و دوربین در زیر مدرسه چادری، کلمه‌ها را بخش می‌کرد و صدا می‌کشید.

تصویری از مرحوم سیاحی در فیلم «گبه»

پایان پیام

کد خبر : 84799 ساعت خبر : 6:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84799
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات